عجله در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، تورم را کنترل نخواهد کرد

ساعت: 17:55
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۳
کد خبر: 1921800

مرکز ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی به همراه بیش از 100 تشکل مردمی و دانشجویی به طرح مالیات بر عایدی سرمایه مجلس واکنش نشان دادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مرکز ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی به همراه بیش از 100 تشکل مردمی و دانشجویی به طرح مالیات بر عایدی سرمایه مجلس واکنش نشان دادند.

متن به شرح زیر است:

با عرض سلام و احترام

همانطور که اشاره کردید، فعالیت‌های سفته‌بازی برخلاف فعالیت‌های سرمایه‌گذاری که هدفشان کسب درآمد در بلندمدت است، به دنبال کسب سود در کوتاه‌ترین زمان ممکن است و با ایجاد شوک در بازارها، این امر منجر به افزایش نابرابری درآمدی می‌شود. مجلس محترم شورای اسلامی نیز به درستی این موضوع را درک کرده و به منظور مقابله و کنترل فعالیت های سوداگرانه، طرح مالیات بر عایدی سرمایه را پیشنهاد داده است. فقدان این پایه مالیاتی به شدت در کشور احساس می شود.

اما پس از بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه شورای اسلامی مشخص شد که این طرح دارای ایراداتی است که در صورت عدم رفع آن برخلاف انتظار، جدای از عدم رسیدگی به فعالیت های سوداگرانه، موجب نارضایتی اصناف خواهد شد. و عموم مردم.

همچنین با توجه به درخواست های مکرر مسئولان کشور مبنی بر تصویب هر چه سریعتر این طرح برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو، طلا و امثال آن، لازم به ذکر است که تصویب و مدت اجرای مصوبات مذکور طرح 2 است. تا 3 سال است و برخلاف ادعای مسئولان، درمان سریعی برای وضعیت فعلی اقتصاد کشور نیست. تصویب عجولانه این طرح نه تنها تورم را کنترل نمی کند، بلکه به دلیل مشکلات موجود، بازارها را دچار آشفتگی می کند.

از معایب این طرح می توان به اختصاص پرتفوی تجاری و غیرتجاری به تمامی افراد و الزام صدور صورتحساب الکترونیکی برای کلیه معاملات و معاملات توسط آنها اشاره کرد. بر این اساس، کسب و کارها علاوه بر ثبت معاملات تجاری خود در کیف پول معاملاتی، باید سایر معاملات خود را نیز در کیف پول غیرتجاری ثبت کنند که این امر مستلزم زمان طولانی است و در نهایت منجر به نارضایتی در معاملات مختلف در کشور می شود.

در محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه مواردی مانند عدم تعدیل تورم، پیچیدگی در محاسبات و نرخ های بالا باعث می شود که بخشی از سرمایه به خارج از کشور رفته و بخشی دیگر از سرمایه در کشور حبس شود. از سوی دیگر بلوکه شدن سرمایه باعث رکود در بازارها می شود.

با توجه به موارد ذکر شده پیشنهاد می شود از تصویب عجولانه طرح مالیات بر عایدی سرمایه جلوگیری و برای اصلاح برخی مواد به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شود.

همچنین این تمایل وجود دارد که پس از بازگرداندن طرح به کمیته، ایرادات آن را به عنوان کارشناس به نمایندگان محترم شورای اسلامی ارائه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید