وزیر کار بالاخره تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان را روشن کرد

سید صولت مرتضوی در حاشیه برنامه پاسخگویی به سوالات مردم در مرکز روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری، تمام تلاش دولت را در راستای تامین و پرداخت معوقات مستمری بگیران دانست و گفت: سال گذشته و فروردین امسال سال بخش قابل توجهی از درخواست های بازنشستگان از جمله معلمان بازنشسته در حوزه رتبه بندی تامین، توزیع و پرداخت شدند. بخش قابل توجهی از مطالبات مستمری معوق سایر مستمری بگیران نیز پرداخت شده است.

وزیر کار بالاخره تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان را روشن کرد

دریافت بخشی از سهام آلومینیوم جنوب برای پرداخت مطالبات بازنشستگان کشوری

وی ادامه داد: بخشی دیگر از مطالبات باقی مانده حدود 8 هزار میلیارد تومان است که خوشبختانه با دستور رئیس جمهور و تصویب هیئت دولت بخشی از سهام آلومینیوم جنوب را برای پرداخت مطالبات مستمری بگیران در کشور دریافت کردیم. . سند وی منتقل می شود که باید به ریال تبدیل و پرداخت شود. تمام تلاش ما بر این است که این قسمت از مطالبات مستمری بگیران کشور هر چه سریعتر پرداخت شود.

حقوق در سایر سطوح درآمدی 22 درصد + 650 هزار تومان افزایش یافت

مرتضوی در ادامه از افزایش حقوق سالانه مستمری بگیران تامین اجتماعی خبر داد و گفت: 35 درصد به حداقل حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی اضافه شد و این افزایش از اول فروردین ماه سال جاری اجرایی می شود. بخشی دیگر از مستمری بگیران دارای سایر سطوح درآمدی هستند که افزایش حقوق این افراد 22 درصد + 650 هزار تومان است. این مبلغ نیز با دستمزد اردیبهشت و خرداد تحت عنوان مطالبات معوق اعمال و پرداخت خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین به موضوع کالابرگ اشاره کرد و با بیان اینکه بیش از 20 میلیون خانوار دهک های اول تا هفتم درآمدی تحت پوشش طرح الکترونیک کالابرگ هستند، خاطرنشان کرد: حدود 60 میلیون نفر در جامعه ایران تحت پوشش قرار دارند. در کالابرگ گنجانده شده است.

وی ضمن تشکر از فروشگاه های مرتبط با طرح کالابرگ افزود: با کمترین میزان خطا و تاخیر حدود 220 هزار فروشگاه با این پروژه همکاری کرده اند. سامانه بهینه ایجاد شده و از این پس خدماتی که دولت در نظر دارد در حوزه های مختلف ارائه کند از طریق این شبکه ارائه می شود.

مرتضوی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص برنامه دولت برای ادامه اجرای طرح فاکتور الکترونیکی نیز چنین پاسخ داد: در حال بررسی هستیم. در مدت سه ماه پروژه فجرانه کالابرگ الکترونیک محقق شد و هزینه آن پرداخت شد. ما در حال ارزیابی نقاط قوت و ضعف هستیم و راه حل های آینده را در چند روز یا هفته آینده اعلام خواهیم کرد.

مرتضوی در ادامه سخنان خود به بخش کار و اشتغال اشاره کرد و گفت: به هدف رئیس جمهور مبنی بر ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در دو سال 1401 و 1402 دست یافتیم و این یک میلیون فرصت شغلی از طرق مختلف محقق شد بیش از یک میلیون شغل ایجاد شده است. .

و ادامه داد: یکی از تهدیدها ضریب حمایتی تامین اجتماعی بود که با اقدامات انجام شده حفظ شد نه کاهش.

مرتضوی در بخشی دیگر به افزایش 40 درصدی مستمری بازنشستگان تحت پوشش سازمان اجتماعی در سال 1402 اشاره کرد و یادآور شد: امسال در اجرای قانون این امر با افزایش 30 درصدی همراه بوده که اعمال شده و پرداخت شده. بر اساس گزارش رئیس موسسه خیریه، تقریباً هیچ بازگشتی از جامعه هدف وجود ندارد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالی درباره آسیب های اجتماعی گفت: پدیده آسیب های اجتماعی آزاردهنده شده است و رئیس جمهور نسبت به همه مشکلات کشور حساس است اما روی چند موضوع حساسیت ویژه دارد، یکی که موضوع معیشت مردم است همواره این امر را برنامه ریزی و برنامه ریزی کرده و به دولتمردان تاکید می کنند. یکی دیگر از دغدغه های رئیس جمهور آسیب های اجتماعی است. سن ازدواج باید به سن مناسبی برسد و خدای ناکرده طلاق در کشور ما افزایش پیدا نکند و قطعا کاهش پیدا کند. البته در تمام دنیا نظام آسیب های اجتماعی وجود دارد اما این زیبایی کشور ما نیست و برنامه ریزی های مختلفی در این زمینه انجام شده است.

مرتضوی ادامه داد: بسیاری از کارها در آموزش وپرورش، امدادرسانی و تامین امکانات است که بر عهده ماست. شاید یکی از دلایل افزایش سن ازدواج مشکل اشتغال باشد، وزارت رفاه اجتماعی و دولت در صدد افزایش اشتغال هستند که الحمدلله در حال به نتیجه رسیدن است. در سایر حوزه ها نیز برنامه های متنوع فرهنگی را در نظر داریم. امیدواریم بستر مناسبی برای کاهش آسیب های اجتماعی فراهم کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالی مبنی بر ارائه لایحه حقوق کارگران به مجلس توضیح داد: چند موضوع در دستور کار است که یکی از آنها بحث امنیت شغلی است که آورده ایم. به دولت و در کمیسیون های ثانویه و بدوی تصویب شده و منتظر ارائه آن در صحن دولت هستیم. وزارت تعاون، کار و رفاه نیز پیشنهاد اصلاح مواد 41 و 167 را داد و در جلسه ای که به مناسبت روز کارگر با حضور رئیس جمهور برگزار شد، برخی از نمایندگان و تشکل ها از وی خواستند که اصل 41 را به همین سبک و سیاق درآورد. همیشه شورای عالی اشتغال باید حداقل دستمزد را تعیین کند نه اینکه آن را به مجلس بسپارد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور اشاره کرده اند که ما لایحه اصلاح ماده 41 را درک کرده و از ارائه آن انصراف داده ایم.