آیا امروز تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان روشن می شود؟

آیا امروز تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان روشن می شود؟

طی 5 ماه گذشته، یک فرآیند بسیار طولانی، نفس گیر و چالش برانگیز بین کارگران، بازنشستگان و دولت اتفاق افتاده است. اگرچه راه انعطاف دولت قانون بود.

ماجرا از این قرار بود که هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی مستمری مستمری بگیران این سازمان را برای سال 1401 بر اساس مصوبه دستمزد شورای عالی کار افزایش داد. بر این اساس از ابتدای سال 1401 حداقل مستمری ها باید 57 درصد و مستمری سایر مقاطع 38 درصد افزایش یابد.

این در حالی است که دولت برخلاف مصوبه شورای عالی کار و همچنین نظر هیات مدیره سازمان بیمه های اجتماعی، میزان مستمری بازنشستگان را کمتر از میزان مصوب و حدود 10 درصد اعلام کرد.

بازنشستگان دولت را می خواهند

بر این اساس در دوره اخیر بازنشستگان بارها بر مصوبه شورای عالی کار تاکید کرده و خواستار اجرای مصوبات شورای عالی کار شدند. اعمال افزایش 38 درصدی به اضافه مبلغ ثابت 515 هزار تومان برای مستمری بگیران سایر سطوح.

حسن صادقی دبیرکل خانه کارگر روز دوشنبه در نشست اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: 10 روز پس از لغو رای دولت توسط رئیس مجلس طبق قانون اساسی. دولت موظف به اطاعت از قانون است اما هنوز چنین اقدامی از سوی دولت صورت نگرفته و در این شرایط بازنشستگان نمی توانند سکوت کنند.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می کنیم دولت ظرف این سه روز موضع نهایی خود را درباره حقوق بازنشستگان اعلام کند.

عبدالحمید آبایی حسنی رئیس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران خوزستان در نامه ای به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعلی خواستار تعیین تکلیف صدور احکام حقوقی بازنشستگان شد.

ابی حسنی تصریح کرد: از شما تقاضا داریم هرچه سریعتر ترتیبی دهید تا مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص صدور دستور افزایش 38 درصدی دستمزد به اضافه 515 هزار تومان بر اساس مصوبات مقام معظم رهبری اقدامات لازم را انجام دهد. شورای کار و هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی و مستمری بگیران از این بلاتکلیفی نجات می یابند.

خبر جدیدی در راه است؟

حالا پس از گذشت حدود 5 ماه به نظر می رسد بالاخره دولت تصمیم نهایی را در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان گرفته است تا جایی که سرپرست وزارت کار و رفاه از تصمیم افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داده است. براساس اظهارات محمدهادی زاهدی وفا، جزئیات و نحوه اجرای افزایش حقوق بازنشستگان امروز باید اعلام شود.

وی درباره آخرین وضعیت افزایش حقوق مستمری بگیران بدون حداقل تامین اجتماعی گفت: اختیارات هیات وزیران به وزرای عضو تفویض شد. ما هم باید در شورای عالی کار و طبق قوانین تصمیم می گرفتیم، اما محدودیت منابع وجود داشت و هست.

وی افزود: جلساتی با نمایندگان بازنشستگان داشتیم. تصمیم گرفتیم قانون را اجرا کنیم و در مورد نحوه اجرا توافق کردیم و با نمایندگان مستمری بگیران جلسه ای داریم که خودشان افزایش را اعلام و اطلاع رسانی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید