کمک هزینه تشویقی چیست و چه زمانی پرداخت می شود؟

کمک هزینه تشویقی چیست و چه زمانی پرداخت می شود؟

یارانه محرک یا فجران از 26 بهمن سال گذشته آغاز شد و حدود سه ماه ادامه داشت.

در این طرح اعتبار یارانه از 120 هزار تومان به 220 هزار تومان افزایش یافت. به این ترتیب اگر جزو دهک های اول تا سوم باشید یعنی 400 هزار تومان یارانه دریافت کنید، 620 هزار تومان اعتبار خرید کالا و اگر در لیست دهک چهارم باشید. دهک هفتم هر ماه 300 هزار تومان یارانه نقدی دریافت می کنید، یارانه تشویقی شما به 520 هزار تومان می رسد. یارانه فجران شامل همان 11 قلم کالایی است که در قالب کاتالوگ الکترونیکی بین یارانه بگیران توزیع شد. با توجه به اینکه مهلت پرداخت یارانه فجران در 28 اردیبهشت ماه به پایان رسیده است، اکنون یارانه بگیران می پرسند که این یارانه چه زمانی پرداخت می شود؟ کارشناسان وزارت کار در پاسخ می گویند این طرح در حال اجراست اما از لحظه اجرای آن اطلاع دقیقی در دست نیست.
یارانه تشویقی چیست؟

یارانه تشویقی یا یارانه فجرانا دهه اول تا هفتم با شروع دهه فجر سال گذشته فعال شد. این طرح از 17 بهمن 1402 آغاز و تا 18 اردیبهشت ماه سال جاری ادامه داشت. در مرحله اول یارانه تشویقی، شرط 200 هزار تومان از یارانه حذف شد و در مرحله بعد اعتبار تشویقی از 120 هزار تومان به 220 هزار تومان افزایش یافت.

یارانه تشویقی با سیاست کاتالوگ الکترونیکی مرتبط است که شامل سبدی از 11 کالا است که حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی ها و ویتامین های مورد نیاز هر فرد را تامین می کند. مبنای قیمت های یارانه در فجرانا همان سال 1401 بوده و مابه التفاوت از یارانه جدید تامین می شود. این 11 غذا شامل مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، پاستا، شیر، پنیر، ماست، شکر، تخم مرغ و لوبیا است.

یارانه تشویقی جدا از یارانه 300 و 400 هزار تومانی است که هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. دولت برای یارانه محرک شرط کرده است که خانوارهای واجد شرایط بتوانند اقلامی را در محدوده وزنی و محصول مشخص شده خریداری کنند، بدون اینکه امکان انتقال اعتبار بین گروه های محصول وجود داشته باشد. یعنی اگر برای گوشت اعتباری به فردی داده شود نمی تواند از آن برای حبوبات استفاده کند.

یارانه تشویقی اگر جزو دهک های اول تا سوم هستید یعنی. اگر 400 هزار تومان یارانه بگیرید، 620 هزار تومان اعتبار برای خرید کالا خواهید داشت. اگر در لیست دهک های چهارم تا هفتم هستید که ماهیانه 300 هزار تومان یارانه نقدی به حساب شما واریز می شود، یارانه تشویقی شما به 520 هزار تومان می رسد. علاوه بر این کد دستوری #1463*500* میزان اعتبار باقیمانده را نشان می دهد.
کمک هزینه تشویقی چه زمانی پرداخت می شود؟

حدود یک ماه است که خبری از پرداخت یارانه محرک نیست. اعتبار الکترونیکی فاکتور به حساب یارانه بگیران واریز شد اما مبلغ یارانه فجران از آن کسر شد. از آنجایی که یارانه نقدی 25 هر ماه واریز می شود، برخی انتظار دارند ببینند که آیا یارانه نقدی همراه با آن واریز می شود یا خیر. برخی نگران خط خوردن آنها از فهرست یارانه های فجران هستند.

اخبار شنیده شده از دولت حاکی از تمایل آنها به ادامه این سیاست است. صولت مرتضوی وزیر کار در تازه ترین اظهارات خود در این خصوص گفت که در حال بررسی صورتحساب الکترونیکی پرداخت 220 هزار تومان یارانه محرک هستیم و به زودی نتیجه آن اعلام می شود. پیش از این در این خصوص از کارشناسان وزارت کار جویا شده بودیم که کارشناسان اعلام کردند یارانه فجران امسال ادامه دارد اما هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست. جزئیات این طرح را هم از آنها جویا شدیم و گفتند احتمالاً تفاوتی با طرح قبلی که در بهمن ماه اجرا شد، نخواهد داشت.
استعلام یارانه فجران با کد ملی

با توجه به اینکه هنوز خبر دقیقی مبنی بر ادامه پرداخت یارانه به فجرانا منتشر نشده است، برخی نگران خط خوردن آنها از فهرست یارانه بگیران محرک هستند. با وجود اینکه هیچ سایت یا تلفنی برای استعلام یارانه فجران ارائه نشده است، اما افرادی که نسبت به عشریه یا هر موضوع دیگری در رابطه با یارانه اعتراض داشته اند، می توانند با سایت وزارت تعاون، کار و رفاه تماس بگیرند. همچنین سایت my.gov.ir که پنجره ملی خدمات هوشمند دولت است برای کاهش یا حذف یارانه در اختیار یارانه بگیران قرار گرفت.

در این سایت امکان استعلام یارانه با کد ملی وجود دارد. مثلاً اگر فردی به این سایت مراجعه کند و متوجه شود جزو دهک های اول تا هفتم نیست، می تواند به سایت دیگری به آدرس hemaya.tmcls.gov.ir مراجعه کرده و اعتراض خود را در آنجا ثبت کند. در صورتی که گرنت گیرنده بخواهد کمک هزینه زندگی خود را با کد ملی استعلام کند، می تواند به این سایت مراجعه کند. پس از ورود به وب سایت hemaya.tmcls.gov.ir، در مرحله بعد باید شماره تلفن و کد ملی سرپرست خانوار را وارد سامانه کرده و سپس بر روی درخواست تایید کلیک کنید. به این ترتیب درخواست تأیید عشر درآمد ارسال می شود.
منبع: بانک اول