یکی از راهکارهای حفاظت از باغستان بازچرخانی آب پساب شهری به درون باغستان است

مدیرعامل سازمان باغ‌های سنتی شهرداری قزوین:

مدیرعامل سازمان باغ های سنتی شهرداری قزوین گفت: یکی از راه های حفاظت از باغ، بازیافت پساب های شهری به داخل باغ است که می توان از آن برای آبیاری باغ استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری موج قزوین

محمد کریم کاظم پور مدیرعامل سازمان باغات سنتی شهرداری قزوین با بیان اینکه قزوین در چند سال گذشته دچار خشکسالی بوده و از نظر بارندگی در وضعیت نامناسبی قرار دارد، گفت: بارش های پراکنده چند روز گذشته تاثیری نداشته است. آبیاری باغ های سنتی بوده و ظرفیت زیادی برای آبیاری زیاد به آن نمی دهد زیرا تنها بارش برف در فصل زمستان می تواند رودخانه ها را در فصل تابستان پر نگه دارد.

وی ادامه داد: رودخانه های ارنجک و دیزج که هر ساله ظرفیت آبی مناسبی برای این باغ در نظر گرفته شده و در سال های اخیر برای آبیاری بخش بزرگ و مهمی از مناطق جغرافیایی خود مورد استفاده قرار گرفته اند، امسال نیز این رودخانه ها نتوانستند آب مورد نیاز خود را تامین کنند. . او به باغ های مربوطه غذا داد و آنها را زهکشی کرد.

کاظم پور تاکید کرد: باغ سنتی قزوین توسط پنج رودخانه فصلی آبیاری می شود، اما از آنجایی که در سال های اخیر وضعیت این رودخانه مناسب نبوده، مشکلات ما در خصوص آبیاری باغ سنتی قزوین نسبت به سال قبل بیشتر شده است.

به گفته این مسئول، امسال در شورای عالی باغستان تصمیم گرفته شد که در صورت خشکسالی کل باغستان یک بار از طریق کانال آب طالقان آبیاری شود و برای این منظور پنج میلیون مترمکعب پیش بینی شده است، اما به دلیل اینکه برنامه ریزی لازم برای انتقال این آب از تهران انجام نشده است، سهم 25 درصدی باغ قزوین به حدود 2 میلیون مترمکعب کاهش یافت.

باغ قزوین

وی به اقدامات انجام شده توسط سازمان باغات سنتی قزوین اشاره کرد و گفت: ساخت کشوها، اصلاح و تعمیر آنها، تامین آب توسط مخازن و سمپاشی از جمله اقداماتی است که توسط این سازمان انجام شده اما اولویت کار ماست. بیش از هر چیز آبرسانی به باغات است.

کاظم پور همچنین به راه های حفاظت از باغ سنتی قزوین اشاره کرد و یادآور شد: یکی از راه های حفاظت از باغ بازیافت پساب های شهری باغ است که می توان از آن برای آبیاری باغ استفاده کرد، بنابراین مشکل آب وجود دارد. برای همیشه حل خواهد شد و راه حل کوتاه مدت بعدی توزیع کانال و حفر چاه آب اضطراری در باغستان است.

مدیرعامل سازمان باغ سنتی شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: ارائه توضیحات باغ، حمایت از فیلم و کتاب و ایجاد موسیقی مرتبط با باغ، برگزاری تورهای گردشگری نیم روزه برای خبرنگاران، هنرمندان، گروه های دانش آموزی و مادران و کودکان در رفع شکاف نسلی در شناخت باغ، روش آبیاری و مزایای فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی آن برای حفظ این هویت تاریخی شهر انجام شد.

لازم به ذکر است در حال حاضر سه هزار هکتار از باغ سنتی قزوین باقی مانده است.



آیا این خبر مفید بود؟




خدمات سئو برای وب سایت ها