3 طرح جامع کشاورزی در استان همچنان توزیع پساب را متوقف می کند / شرکت آب پاسخگوی نیاز پساب نیست

ساعت: 13:09
تاریخ انتشار: 1400/08/25
کد خبر: 1784768

مدیر زراعت چوب اداره کل مدیریت منابع طبیعی و حوضه آبریز خراسان شمالی اعلام کرد.

شهرام عسگری گلوگاهی گفت: سال گذشته این اداره کل سه طرح بزرگ در زمینه زراعت چوب با استفاده از پساب را تهیه و در دستور کار قرار داد که به دلیل عدم توزیع پساب، اجرای این طرح ها به حالت تعلیق درآمد. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شهرام عسگری گلگاهی، مدیر زراعت چوب اداره کل مدیریت منابع طبیعی و مدیریت آب خراسان شمالی به عصرتراک گفت: کشت چوب در دستور کار است.

عسگری بیان کرد: البته اجرای طرح کاشت الوار در اراضی مستعد کشور علاوه بر رفع نیاز چوب مصرفی کشور به منظور خروج نکردن از کشور برای واردات الوار و همچنین حفظ فضای سبز. مبارزه با آلودگی هوا و حفظ مشاغل مرتبط با تامین چوب در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: برای اجرای طرح کاشت چوب در سطح استان مقرر شده است که اراضی ملی، دولتی و معافیت های کشاورزی مستعد اجرای این طرح و برای اجرای طرح کشت شناسایی شده است. الوار در این اراضی طرحی تهیه و تصویب می شود.

این مسئول گفت: در خراسان شمالی در راستای اجرای طرح الوار، کشت صنوبر نگرا در نظر گرفته شد.

وی گفت: در این راستا اداره کل منابع طبیعی استان در اجرای این طرح، اراضی ملی مستعد کشت صنوبر سیاه را شناسایی می کند تا این اراضی با استفاده از پساب و پساب به کاشت این درخت بپردازند. گیاهان.

عسگری همچنین با اشاره به اینکه اجرای طرح زراعت الوار در اراضی ملی باید به بخش خصوصی واگذار شود، خاطرنشان کرد: طبق قانون اراضی ملی موجود به مدت 15 سال به پیمانکار بخش خصوصی واگذار می شود تا مصوبه مصوب را تصویب کند. طرح تعیین اراضی ملی، اجرا و بهره برداری از درختان کاشته شده.

وی اعلام کرد: این اداره کل در مرحله اول، سه منطقه از اراضی ملی شامل اراضی ملی علی آباد، حصار و گرمهان واقع در شهرستان بوینورد به مساحت 567 هکتار، اراضی ملی در نجف مانه و شهرستان های سملگان به مساحت 10 هکتار زمین ملی به مساحت 125 هکتار در منطقه حیرآباد شهرستان اسفراین برای طرح زراعت الوار در نظر گرفته شد و مستعد کشت صنوبر سیاه شد.

مدیر زراعت چوب اداره کل مدیریت منابع طبیعی و آبفای خراسان شمالی گفت: طرح این مناطق در سال گذشته تهیه و به تصویب رسید.

وی گفت: برای تامین پساب این سه طرح آبیاری درختی که قرار است کاشت شود، نامه هایی با شرکت آب استان داشتیم تا پساب این سه منطقه توزیع شود.

عسگری افزود: این سه پهنه در پایین دست تصفیه خانه های این سه شهرستان قرار دارند.

وی افزود: علیرغم مکاتبه با شرکت فاضلاب استان برای اجرای طرح زراعت الوار در این سه منطقه، این شرکت هنوز پاسخگوی مکاتبات این اداره نشده است.

این کارمند خاطرنشان کرد: این اقدام شرکت آب استان منجر به فسخ قرارداد منعقده با پیمانکار برنده در مناقصه اجرای طرح کاشت الوار در شهرستان بوینور به مساحت 567 هکتار شد.

وی افزود: این در حالی است که سرمایه گذارانی برای اجرای طرح زراعت الوار در اراضی ملی استان دست به کار شده اند که از تمایل آنها معلوم است.

عسگری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نمی دانیم چرا آبفای استان با مکاتبات اداره کل آبفای استان مطابقت ندارد، این موضوع منجر به برگزاری مناقصه برای انتخاب پیمانکار پروژه شده است. پروژه کاشت چوب در مناطق «شهرهای واقع شده اسفراین، مانه و سملقان را بیابید.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به اجرای طرح کاشت الوار در اراضی دولتی متعلق به نیروهای مسلح و دستگاه های اجرایی استان اشاره کرد و گفت: با نهادهای مسلح و اخیرا با سرلشگر به توافق رسیدیم. ریاست زندان های زمینی در اختیار آنان این طرح باید تطبیق شود، اما تطبیق این طرح در زمین های متعلق به نیروهای مسلح این ولایت تطبیق شده و در حال اجراست.

مدیر زراعت چوب اداره کل مدیریت منابع طبیعی و آبفای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اداره منابع طبیعی شهرستان جاجرم نیز برای 12 هکتار از اراضی در اختیار خود که صنوبر سیاه مناسب برای آن شناسایی کرده است، برنامه ریزی کرده است. کشت.

وی افزود: با انتخاب پیمانکار 12 هکتار این درخت کاشته می شود.

عسگری همچنین به اجرای طرح فرآوری چوب در اراضی کشاورزی (استثنا) استان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: از سال 85 تاکنون 850 هکتار از اراضی کشاورزی استان در قالب طرح فرآوری چوب زیر کشت می رود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید