آذری جهرمی: سیاست های دولت اجرای ناقص اقتصاد نئولیبرال با شعارهای انقلابی است

آذری جهرمی: سیاست های دولت اجرای ناقص اقتصاد نئولیبرال با شعارهای انقلابی است

روز جدید محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در کانال تلگرامی خود نوشت: تخمین زده می‌شود که ۸۰ درصد آرد مصرفی کشور برای نان‌های سنتی و تنها ۲۰ درصد برای مصارف دیگر مانند ماکارونی، صنعتی استفاده شود. نان و شیرینی.

تخمین زده می شود که 80 درصد آرد مصرفی کشور برای نان های سنتی و تنها 20 درصد آن برای مصارف دیگر مانند تولید ماکارونی، نان صنعتی و قنادی استفاده می شود.

از سوی دیگر گفته می شود با توجه به تفاوت زیاد قیمت آرد در ایران و سایر کشورهای منطقه، قاچاق آرد از ایران به این کشورها به امری عادی تبدیل شده و نوعی یارانه برای ایرانیان به صورت قاچاق وارد می شود. کشور

در بین خطوط این دو گفته دو خبر پنهان است. اولاً شبکه قاچاق آرد کشور با 20 درصد مصرف کنندگان آرد ارتباط تنگاتنگی دارد و دوم اینکه کنترل در گذرگاه های مرزی بی اثر است. ما این را از دست خواهیم داد، اگرچه آنها پیشنهادات مهمی هستند.

حالا که گفته شد هدف از حذف یارانه آرد مبارزه با قاچاق است، پیش بینی می کنم چه اتفاقی ممکن است بیفتد.

1 نانوایان سنتی خمیر یا آرد خود را با قیمت بالاتری به نانوایی های صنعتی می فروشند. قاچاق داخلی گسترده تر، فساد بیشتر و البته نتیجه ملموس آن برای مردم کمبود نان سنتی خواهد بود. بپذیرید که با تفاهم نامه با بسیج نظارت بر نانوایی ها نمی توان از این روند فساد جلوگیری کرد.

2. دولت به زودی باید قیمت آرد نانوایی های سنتی را نیز افزایش دهد. بنابراین غلبه افزایش قیمت ها و افزایش فشار بر مردم گسترده تر خواهد شد.

3. سناریوی افزایش پرداخت یارانه به مردم از محل صرفه جویی در آزادسازی قیمت آرد به تنهایی و در کوتاه مدت امکان پذیر نیست. منابع اصلی هدفمندی یارانه ها محل مابه التفاوت یارانه سوخت است. بنابراین، اگر دولت تصمیم به افزایش یارانه‌ها به دلیل عدم تغییر قیمت سوخت بگیرد. در نهایت به دلیل کمبود منابع مجبور به استقراض بیشتر از بانک مرکزی می شود و در نتیجه شاهد رشد بیشتر پایه پولی خواهیم بود که منجر به تورم بیشتر یا افزایش پرداخت های غیرمنصفانه و پنهان مالیات از خارج می شود. جیب به همه مردم

البته آنچه از عملکرد و سخنان دولت مشخص است این است که سیاست اقتصادی آنها حرکتی خاموش در راستای اجرای ناقص اقتصاد نئولیبرال با شعارهای انقلابی است. این الگوی عمل به دلیل اجرا نشدن کامل، نه به دستاوردهای مثبت اقتصاد لیبرال منجر می شود و نه موجب ارتقای عدالت اجتماعی می شود.

با توجه به برهم خوردن معادلات امنیت غذایی جهان به دلیل جنگ اوکراین و نبود افق روشن برای احیای توافقنامه بین المللی برنامه هسته ای ایران، ایجاد این تغییرات بسیار پرخطر و استرس زا است. امیدوارم تصمیم گیران همه جوانب را دیده و پیش بینی کرده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید