«آزدشت لیلی تجزیره مجنون» برای سومین بار منتشر می شود / ایران-افغانستان

ساعت: 10:29
تاریخ انتشار: 14/08/1400
کد خبر: 1780632

کتاب «از دشت لیلی تا جزیره ماینون» که شامل خاطرات سربازان افغانستانی از دوران دفاع مقدس زنده یاد محمد سرور رجایی است، برای سومین بار توسط انتشارات رهیار منتشر شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» که شامل خاطرات جانبازان افغانستان است، اثر زنده یاد محمد سرور رجایی، سه ماه پس از مرگ وی، به تازگی به چاپ سوم انتشارات رهیار رسیده است.

محمد سرور رجایی، شاعر و نویسنده افغانستانی که برخی او را آوینی افغانستان می نامند، در ماه اوت سال جاری بر اثر بیماری قلبی درگذشت. وی در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب که می توان آن را اولین کار پژوهشی جدی در زمینه حضور رزمندگان مقدس افغانستان دانست، می نویسد:

این کار حاصل چهارده سال تحقیق است. سال هایی که برای من بسیار تلخ و شیرین بوده است. به برکت این صحبت ها تقریباً با تمام محورهای عملیاتی آشنا شدم. می دانم محله فقیرنشین شهید رستمپور کجاست و با رشادت هموطنانم و اهدای چند شهید چگونه احیا شده است. من می دانم که آقای عزیز جعفری امروز هم در خیابان های جنوب تهران در جستجوی ضایعات است. روزگاری در زمان فتح حاج عمران یک آرپیجی قوی زن وجود داشت… این کتاب می خواهد بگوید تا همه بدانند دو ملت ایران و افغانستان یکی هستند. آنها هم شریک خون و هم شریک هستند.

دو کتاب «در آغوش دلها; خاطرات و ابیات مردم افغانستان در مورد امام خمینی (ره) و «رسالت خداوند; هفت داستان از شهید احمدرضا سعیدی، شهید ایرانی جهاد اسلامی افغانستان به قلم محمد سرور رجایی نیز در راه یار منتشر شده است. اما کتاب «از دشت لیلی تا جزیره ماینون» را می توان اولین اثر جدی پژوهشی در زمینه حضور رزمندگان دفاع مقدس افغانستان دانست که بر اساس آمار منتشر شده بیش از دو هزار شهید انقلاب اسلامی را تقدیم کردند.

رجایی می گوید که برای همدلی بیشتر ملت های ما باید بدانیم که چگونه مجاهدین افغان از ولایات مرکزی و شمالی افغانستان از دشت لیلی جوزجان گذشتند و در مسیر خود از کوه های اندیشمک گذشتند تا عشق پیدا کنند تا به جزیره ماینون برسند. . . چگونه بهسود افغانستان را در میدان جنگ ترک کرد و به جبهه های نبرد ایران در نوسود رسید… بسیاری از آنها در تدارکات و پشتیبانی، از پادگان تهران تا عقب، خدمت می کردند. از حفر سنگر گرفته تا پخت و پز، رانندگی با کامیون های سنگین، مراجعه به بخش پزشکی و اورژانس، کار در بیمارستان شهید بقایی، تعمیر مخازن، ساخت آرپی جی و هر چیزی که نمی دانیم…

این محقق فقید در مقدمه کتاب خود از لیلی می گوید: طی سال هایی که در این زمینه تحقیق کردم، شواهد زیادی پیدا کردم و به این نتیجه رسیدم که مهاجران افغانستانی بدون اجبار و کاملاً داوطلبانه به جبهه های ایران رفته اند. دشت به جزیره Mainun. انگیزه اصلی آنها اطاعت از دستورات امام خمینی بود. با توجه به تعداد زیاد مهاجران در سال های جنگ چه در جبهه و چه در پشت جبهه، تحقیقات میدانی من بیش از 3000 شهید را نشان می دهد.

چاپ سوم این کتاب با 528 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 95000 جلد عرضه شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید