تیم ملی ایران و کی روش برای سومین بار در جام جهانی؛ این بار با ادویه خوش شانسی؟!


ساعت: 16:01
تاریخ انتشار: 24.08.1401
کد خبر: 1911184

گزارش سایت فیفا از احتمال صعود تیم ملی به مرحله حذفی؛

سایت رسمی فیفا در گزارشی به تحلیل شانس تیم ملی برای صعود از مرحله گروهی جام جهانی قطر پرداخته است.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ وب سایت رسمی فدراسیون بین المللی فوتبال در آستانه 5 روز تا آغاز جام جهانی 2022 قطر در ورزشگاه آل البیت شهر الخور در گزارشی تفصیلی به تحلیل و بررسی جدیدترین ها پرداخت. شرایط تیم ملی فوتبال ایران با حضور ستارگانی چون سردار آزمون، مهدی طارمی و بازگشت کارلوس کی روش در جام جهانی پرداخت.

اگر قرار بود در جام جهانی 2018 روسیه به تیم ملی فوتبال ایران عنوانی بدهیم، «خیلی نزدیک و در عین حال خیلی دور» خلاصه می شد. حالا بعد از 4 سال، تیم ملی به دنبال بازگرداندن فرمولی است که آنها را چند سانتی متر از تاریخ دور کرده است.

در روسیه، ایران از گروهی که پیش از این غیرممکن بود، 4 امتیاز کسب کرد. آن هم با حضور قهرمان جهان از سال 2010 یعنی تیم ملی اسپانیا و پرتغال با کریستیانو رونالدو. ضربه خوش شانسی دیگو کاستا و ضربه از راه دور ریکاردو کوارشما تنها دو گلی بودند که شاگردان کارلوس کی روش در سه بازی دریافت کردند. با این حال، برد ابتدایی 1-0 مقابل مراکش و یک امتیاز مقابل تیم همشهری کی روش برای تاریخ سازی او و مردانش کافی نبود.

کی روش تنها 2 ماه مانده به شروع بازی در دوحه برای مقابله با گل ناتمام خود به ایران بازگشت و پس از 5 تلاش نافرجام، راهیابی به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی را هدف خود قرار داد. در شرایطی که ایران برای دومین بار متوالی در گروه B قرار می گیرد، برای سومین بار متوالی با همین مربی در جام جهانی حضور پیدا می کند و در بازی برگشت مقابل آمریکا قرار می گیرد، افزودن این حس مانند دژاوو است. نوستالژی برای کسانی که به اندازه کافی بزرگ هستند که اولین دیدار طرفین در فرانسه در سال 1998 را به یاد بیاورند.

2083855 خبر خاکستری
9b1a460e d332 4af0 a171 2e82ab853ae4 خبر خاکستری


چه رویکرد و تاکتیکی

تاکتیکیست باتجربه پرتغالی پس از گذشت 7 سال از اولین دوره حضورش به تیم ملی بازگشته است و سبک بازی او را می توان در یک کلمه خلاصه کرد: “جامد”. ایران کی روش در 16 بازی انجام شده در 4 تورنمنت بزرگ بین المللی، در مجموع 10 کلین شیت به ثبت رساند و تنها 10 گل در وقت قانونی دریافت کرد که 6 تای آن در شکست غافلگیرانه مقابل بوسنی و هرزگوین (1-3) در جام جهانی 2014 بود. جام در برزیل. و ژاپن در جام ملت های آسیا 2019 امارات (0-3) گلزنی کرد.

در طول این مسابقات، کی روش اغلب تیمش را در سیستمی که بین 4-3-3 و 4-5-1 در نوسان بود، به میدان می‌فرستد، به طوری که 2 بازیکن اغلب یک نقطه دو برابر در مقابل یک خط پشتی صاف تشکیل می‌دادند و عرضی را ایجاد می‌کردند که توسط این دو ساخته می‌شد. – تیم بال، نقش هایی که احتمالا علیرضا جهانبخش و مهدی طارمی ایفا می شوند.

webimage GettyImages 1090630366 خبر خاکستری


بازیکن کلیدی؛ سردار آزمون

کی روش 7 سال پیش در استرالیا در بازی مرحله گروهی جام ملت های آسیا مقابل بحرین، 15 دقیقه مانده به پایان بازی، آزمون را به جای رضا گوچانژاد از روی نیمکت به تماشاگران معرفی کرد. در دیدار بعدی، آزمون به عنوان یار تعویضی به میدان رفت و پس از کنترل عالی در بازی برگشت مقابل قطر، یکی از گل های مسابقات را به ثمر رساند. از آن نقطه به بعد، آزمون هرگز به عقب نگاه نکرد.

مهاجم فعلی بایرلورکوزن هر یک از 12 بازی را در تورنمنت بزرگ زیر نظر کی روش آغاز کرد و در همه آنها به جز دو بازی حداقل 80 دقیقه بازی کرد. آزمون در روسیه 2018 موفق به گلزنی نشد اما به دنبال پایان دادن به دوران گل نخوردن خود در جام جهانی این بار در قطر است.

webimage GettyImages 1353786056 خبر خاکستری


بازیکن تماشایی؛ علی گلی زاده

در حالی که مثلث هجومی آزمون، طارمی و جهانبخش قرار است از 21 نوامبر آغاز شود، هیجان‌انگیزترین بازیکن ایرانی برای حضور در میدان، الهیار صیادمنش، وینگر هال سیتی بوده است. متأسفانه، مصدومیتی که در اواسط آگوست ایجاد شد، می‌تواند این بازیکن جوان را تا پایان جام جهانی دور نگه دارد.

قلی زاده 5 سال از صیادمنش بزرگتر است اما همچنان یکی از اعضای جوان تیم باتجربه کی روش خواهد بود. گلی زاده که می تواند در 3 پست جلو و پشت مهاجم بازی کند، یکی از مهره های کلیدی تیم شارلوا در بلژیک است و از سال 2018 که به سایپا در زادگاهش ایران پیوست، بیش از 120 بازی برای این باشگاه انجام داده است.

webimage GettyImages 1353787490 خبر خاکستری


ایران در تاریخ مسابقات جهانی

قطر 2022 ششمین دوره جام جهانی و سومین دوره متوالی برای ایران خواهد بود. برای اولین بار آنها 3 حضور متوالی دارند. تیم ملی که در سال 1978 در آرژانتین به میدان رفت، 2 دهه صبر کرد تا این شاهکار را تکرار کند و اولین پیروزی خود را در مسابقات فرانسه در سال 1998 با پیروزی معروف 2-1 مقابل آمریکا به دست آورد.

از آن زمان، حضور در آلمان 2006، برزیل 2014 و روسیه 2018 دنبال شد، اما تنها برد آنها – حداقل تا کنون – چهار سال پیش مقابل مراکش بود. کی روش و بازیکنانش اکنون امیدوارند به این تعداد در قطر اضافه کنند.


بیشتر بخوانید؛

دیدگاهتان را بنویسید