اجبار به داشتن «بی‌مجنون» مشکلات کارآفرینان را دوچندان می‌کند/ نماد اعتماد الکترونیک برخلاف قانون رفع موانع تولید است.


ساعت: 12:24
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۶
کد خبر: 1806101

دبیر انجمن کسب و کارهای اینترنتی در گفت و گو با دانا;

دبیر انجمن کسب و کارهای اینترنتی با اشاره به دلزدگی کارآفرینان و نخبگان در ایجاد موانع برای راه اندازی کسب و کار گفت: نباید در این شرایط نامناسب اقتصادی از فرصت های اندک کارآفرینان و کسب و کارها استفاده کنیم.

عادل طالبی، دبیر انجمن کسب و کارهای اینترنتی تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ وی با انتقاد از بحث اجباری شدن اینماد درباره پولشویی گفت: اگر اینماد برای مبارزه با پولشویی و شفافیت اجباری شده است چرا چنین قانونی در کشورهای دیگر تصویب نمی شود. در این کشورها بانک ها فرآیندهای شفافی دارند اما متاسفانه سیستم بانکی در کشور ما شفاف نیست تا بتوان در این سیستم فعالیت های غیرقانونی انجام داد. با این نماد نمی توان جلوی پولشویی و قمار را گرفت اما اصالت حساب ها می تواند مانع از پولشویی شود.



وی با بیان اینکه اگر کارمندان نگران پولشویی، قمار و اختلاس هستند باید به سیستم بانکی مراجعه کنند، افزود: حفره های اصلی در سیستم بانکی است. اگر کسی اجازه افتتاح حساب بانکی نداشته باشد، ورشکستگی اتفاق نمی افتد. زمانی که قوانین در سیستم بانکی تغییر کند، مشکلات بعدی حل خواهد شد.

کشورهای صنعتی موظف به دریافت نمادهای الکترونیکی نیستند

طالبی افزود: آمریکا و اتحادیه اروپا شفاف ترین سیستم های بانکی را دارند اما ندارند. ترکیه، همسایه ایران، فاقد نماد اعتماد الکترونیکی است و از طریق سیستم بانکی با پولشویی و قمار مبارزه می کند و توانسته از بسیاری از فسادها جلوگیری کند.

دبیر انجمن صنفی مشاغل اینترنتی تهران شفاف سازی و مبارزه با مفاسد مالی را از وظایف بانک مرکزی دانست و افزود: شفافیت نظام مالی بر عهده مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت نیست که لازمه آن است. مرکزی. این مرکز باید در جهت گسترش و گسترش تجارت در فضای مجازی و رفع موانع ایجاد شده در کسب و کار اینترنتی تلاش کند.

اجبار که نماد اعتماد الکترونیکی است برخلاف قانون رفع موانع تولید است

طالبی نتیجه اجباری شدن این نماد را تنگ شدن فضا برای کسب و کار دانست و گفت: اتخاذ نماد اعتماد الکترونیکی الزاما مغایر قانون رفع موانع تولید است. طولانی شدن بوروکراسی در کشور ما بیشتر از کشورهای پیشرو در حوزه تجارت مجازی است.

وی افزود: به نظر می رسد با توجه به تبعات منفی که این الزام در پی خواهد داشت، این قانون ملغی می شود، زیرا کاملا مشخص است که این قانون نمی تواند کمکی به بنگاه ها کند، اما بسیاری از آنها به کار خود ادامه می دهند. متوقف می شود. می توان از کشورهای دیگر الگو گرفت و جلوی اصرار و لجاجت های بیهوده ای را که باعث ضرر می شود را گرفت.

اهداف ایجاد این تصویر محقق نشد

طالبی هدف از راه اندازی این موسسه را ساماندهی مشاغل و بررسی صلاحیت افراد و ایجاد اعتماد بین آنها و مشتریان عنوان کرد و افزود: متاسفانه هدف اولیه از ایجاد این موسسه محقق نشد. اگرچه این الزام قانونی اکنون با هدف جلب اعتماد خریداران است، اما برخی کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند که مکمل مشکلات بنگاه های کوچک و مانعی برای رشد نخبگان و کارآفرینان شده است.

وی با اشاره به دلزدگی کارآفرینان و نخبگان برای ایجاد موانع بر سر راه راه اندازی کسب و کار، گفت: نباید در این شرایط نامساعد اقتصادی از فرصت های اندک کارآفرینان و کسب و کارها سوء استفاده کرد. اجرای این امر مشکلات کارآفرینان را دوچندان می کند. متأسفانه جوانان نخبه و مبتکر ما ترکیه را ترجیح داده و به کشور ما مهاجرت کرده اند که از نظر اندازه و شکل در بازار تفاوت چندانی با کشور ما ندارد.

طالبی در پایان تاکید کرد: با این حجم از تحریم ها و تورم در شرایط خاص اقتصادی کشور، مسئولان تمام مشکلات را رها کردند و به یکی از مواد قانون رسیدگی کردند که اگر به آن عمل نکنیم. ما نمی توانیم اقدامی انجام دهیم.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید