آقایان هاوایی روی اعصاب اهالی شعب ابی طالب

آقایان هاوایی روی اعصاب اهالی شعب ابی طالب

موتور تورم در کشور همچنان با قوت کار می کند و گرانی کالاها، مایحتاج زندگی مردم را یکی پس از دیگری به مرحله خواسته ها و خواسته ها تبدیل می کند. اما آنچه این روزها بیش از تورم و گرانی با روحیه مردم بازی می کند، خبری است که نشان از افزایش تبعیض در بین مردم دارد.

ابراهیم رئیسی در 24 اسفند 1400 طی دستور هشت ماده ای خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت، افزایش حداقل 50 درصدی تولید خودرو در سال 1401 نسبت به سال 1400 را خواستار شد و سازوکارهای لازم تولید را دستور داد. و تحویل حداقل یک «خودروی اقتصادی» » با ساختاری به روز ارائه شود.

رئیسی همچنین درباره نحوه تحویل خودرو به مردم برای ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم ضمن حذف تدریجی روند قرعه کشی با افزایش عرضه، خواستار اصلاح فوری و شفاف سازی روند فعلی تحویل خودرو (به قید قرعه) شد.

اما این مصوبه هشت ماده ای نه تنها کیفیت خودروهای داخلی را ارتقا نداد و قیمت آنها را کاهش نداد، بلکه با سیاست هایی مانند عرضه خودرو در بورس کالا و توقف آن و باز هم مداخله شورای رقابت شرایط را به سمتی کشید. نقطه ای که قیمت خودروهای داخلی در بازار به حدی افزایش می یابد که رانت حاصل از تفاوت قیمت کارخانه با قیمت بازار بسیاری از سازمان ها و افراد صاحب نفوذ را وسوسه می کند تا خودرو را از کارخانه خارج کنند.

افزایش قیمت خودروهای داخلی از 186 به 895 میلیون تومان

سال گذشته بنا به دستور رئیس جمهور قرار بود بازار خودرو کشور با افزایش تولید و عرضه، قیمت بازار را پایین بیاورد و در نهایت افراد بیشتری از این محصول اساسی بهره مند شوند، البته گزارش اکو ایران نشان می دهد که از اواسط فروردین 1401 تا اواسط اسفندماه همان سال قیمت خودرو در بازار جهشی داشت به طوری که در بازه زمانی مورد نظر بازار خودرو از 186 به 895 میلیون تومان رشد کرد.

بر اساس داده های این گزارش، در بازه زمانی مورد بررسی شاهد حذف خودروهای با بازه قیمتی زیر 200 میلیون تومان در بازار خودرو بودیم و در این شرایط قیمت خودروهای اقتصادی یا خودروهای گروه میانی از مرز عبور کرد. رقم 300 میلیون از سوی دیگر قیمت خودروهایی که در اولین ماه سال جاری در بازار با بازه قیمتی 300 تا 400 میلیون تومان قیمت گذاری شده بودند، در آخرین ماه سال از مرز 600 میلیون تومان گذشت و برای خریداران سخت شد. به آنها دسترسی داشته باشید.

همه اینها در حالی رخ داد که حداقل دستمزد کارگران در سال گذشته نزدیک به 6 میلیون تومان یا به عبارتی افزایش قیمت خودروهای داخلی در سال جاری معادل 31 تا 132 ماه حقوق کامل یک کارگر بوده است. به عبارت دیگر، اگر کارگری در فروردین 1401 می توانست در مدت 30 ماه کل حقوق خود را پس انداز کند و خودروی پراید بخرد، تا پایان سال این معادله دو برابر می شود و به 60 ماه می رسد و برای خودروهای دیگری مانند رانا، پژو پارس. شاهین و همچنین این برابری از 50 ماه حداقل دستمزد هر کارگر به 100 ماه افزایش یافت.

افشای دولت و مجلس؛ نشان دادن میزان تبعیض در کشور

گرانی این معادله که خرید خودرو مانند خانه را برای کارگران مینیمالیست به رویایی محال تبدیل می کند، از یک سو خبر منتشر شده مبنی بر خرید فوق العاده خودروهای شاسی بلند و سایر محصولات خانگی توسط برخی نمایندگان مجلس و نهادهای دولتی خشم مردم را بیشتر کرده است.

البته این ماجرا رسانه ای نشد تا اینکه استیضاح وزیر صمت صورت گرفت و نماینده علی بیگی تبریز از واگذاری ده ها خودروی شاسی بلند به برخی نمایندگان مجلس خبر داد که سال گذشته برای جلوگیری از استیضاح نمایندگان مجلس اعلام کرد. وزیر صمت .

گشت و گذار در رسانه های نزدیک به قدرت برای اعمال فشار بر نمایندگان مجلس نیز نشان داد که نه تنها نمایندگان مجلس، بلکه بسیاری از نهادهای دولتی نیز از این رانت گرایی توده ای از اقبال خارج نشده اند.

دولت و مجلس یکی هستند

در پی استیضاح وزیر صمت که منجر به برکناری وی شد، حسن درویشیان، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور مبارزه با مفاسد اقتصادی در گزارشی محرمانه در مورد معرفی متخلفان اجاره خودرو به رئیس جمهور توضیحاتی ارائه کرد و گفت: تحقیقات قبلی انجام شده و نتایج به دست آمده اسناد نشان داده شده است. تفاهم نامه ای در تابستان 1400 و قبل از تشکیل کابینه سیزدهم بین یک شرکت شبه کاغذی غیرمرتبط (رادین مبین غرب) و یکی از خودروسازان منعقد شده است. وی در این خصوص توضیح داد که بر اساس مدارک دریافتی و با کمک یکی از کارمندان وقت مجلس بالغ بر یکصد دستگاه خودرو به قیمت کارخانه و بدون قرعه کشی به تعدادی از نمایندگان مردم تحویل داده شده است. معرفی و وساطت شرکت جعلی مذکور و این امر انجام می شود.روال تا اواسط سال 1401 به طول انجامید که طبق تحقیقات انجام شد.

البته این ادعاها بی پاسخ نماند. به عنوان مثال احسان ارکانی، عضو کمیسیون 90 مجلس گفت: سخنان بازرس ویژه رئیس جمهور که تحقیق و تفحص از عملکرد وی در سال گذشته در مجلس تصویب شد، جنبه خبرنگاری دارد و بهتر است. تا آقای درویشیان گزارشی از خودروهای تحویل یا خارج شده ارائه دهد. نوبت کارخانجات و شرکت های خودروسازی است که به ریاست جمهوری و وزارتخانه های دولتی بدهند. اگر آنها هیچ انگیزه ای برای این کار ندارند، کمیسیون تحت هنر. 90 مجلس می توانند وارد شوند و بررسی کنند که چند خودرو به نهاد ریاست جمهوری و وزارتخانه های دولتی تحویل داده شده است.

البته ادامه این ماجرا قابل پیش بینی بود. پس از بحث های مجلس و دولت که البته قرار بود انتقال فوق العاده کارخانه به نهادهای دیگر فاش شود، در نهایت با توافقی نانوشته، کل ماجرا تکذیب شد و اعلام شد که این نماینده اعلام کرده است. که ماشین ها را هم منتقل کند.

مردم نباید التماس کنند

اما آنچه موضوع را بیش از پیش تاسف آور کرد، سخنان یکی از نمایندگان مجلس بود که تلاش کرد موضوع واگذاری خودرو به برخی نمایندگان خارج از نوبت را محو کند.

فریدون عباسی در این زمینه گفت: برخی فکر می کنند این موضوع غیرقانونی نیست و امتیازی به آنها داده شده است که واقعاً به آن نیاز دارند، به ویژه نمایندگانی که به طور مرتب و هر هفته در جاده ها برای بازدید از حوزه های انتخابیه تردد می کنند. می‌خواهم در این زمینه نظر بدهم، می‌گویم باید یک ماشین مطمئن برای سفر به آنها داده شود.

و افزود: بالاخره برای نماینده مردم شدن و ماندن در مجلس این همه پول خرج می کنند و این همه لطف می کنند. نه فقط ماشین، مردم به ماشین توجه می کنند و تصور می کنند که برای نماینده ارزش زیادی دارد.

یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس گفت: بهتر است در افکار عمومی حرف های کذب مبنی بر رشوه دادن یا پول دادن به نمایندگان منتشر نشود. معلوم است فردی که نه شغلی دارد و نه درآمدی دارد به این فکر می کند که در مجلس چه خبر است اگر نداند یک نماینده چقدر هزینه می کند.

عباسی خاطرنشان کرد: نظام هر روز و دقیقه ای را برای حضور این نماینده در مجلس در نظر می گیرد. این همه کارمند، ماشین و ساختمان، هزینه نگهداری آن چقدر است، چقدر پول برای هواپیما داده می شود و چقدر دفاتر نمایندگی هستند. چرا باید این گداها را برداریم و سوار جیپ کنیم؟ قیمت یک SUV چقدر است؟

ما نمی دانستیم که شما خان سالار حضور دارید

این ادعاها با واکنش یکی از نمایندگان سابق مجلس مواجه شد. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در پاسخ به دریافت جیپ از نمایندگان مجلس می گوید: به جای عذرخواهی از مردم می گویند این گدایان چیست! ببخشید نمیدونستیم خوانسالار میاد!

عباسی: نظام هر روز و هر دقیقه را برای حضور این نماینده در مجلس اختصاص می دهد. چرا باید این گداها را برداریم و سوار جیپ کنیم؟ قیمت یک SUV چقدر است؟

یکی از نمایندگان سابق مجلس به رویداد۲۴ گفت: وقتی مردم در شرایط سختی هستند و معلوم نیست شرایط شعب ابی طالب تا کی ادامه دارد، می توان گفت که اگر همه حضور داشته باشند، مردم در مقاومت حرفی ندارند. همین وضعیت.نه فقط مردم! اخباری که درباره فساد، رانت و اشرافیت منتشر می شود، بر روحیه افرادی که در شرایط سختی هستند و ماهیانه 6 تا 7 میلیون تومان زندگی می کنند، تأثیر بدی می گذارد.

نه مجلس انقلابی است، نه دولت، مردم

جعفرزاده می گوید: از مجلس انقلابی و دولت به اصطلاح مردمی انتظار می رفت که مردم را همراهی کند اما مجلس ثابت کرد انقلابی نیست و دولت هم ثابت کرد مردمی نیست. حساب های بودجه سالانه هم نشان داده که کاملا ضد مردمی هستند. ناخوشایندترین چیز اخبار مکرر در مورد رانت و فساد است. شنیده ها حاکی از آن است که علاوه بر نمایندگان مردم، خودروهای جیپ به کارمندان دولت نیز داده شده است. حالا به جای عذرخواهی از مردم به مردم می گویند این گدایان چیست!

وی خطاب به نمایندگان حاضر می گوید: متاسفیم نمی دانستیم شما خان سالار حضور داشتید! وقتی می آمدی گفتی از نردبان مظلوم بالا رفتی. انتظار دارند مردم زیر پایشان و دور از چشم با ماشینشان قربانی شوند!

این نماینده سابق مجلس می‌گوید: برخی از این نمایندگان با مردم توهین‌آمیز صحبت می‌کنند و نه تنها عذرخواهی نمی‌کنند، بلکه خودروها را پس نمی‌دهند و به‌جای پاسخگویی، فاش می‌کنند که مثلاً دولت هم خودرو گرفته است. خب دولت گرفت، میدونی چرا پیگیری نمیکنی و چیزی نمیگی؟ تا زمانی که دولت موضوع را روشن نکند، آیا به این فکر کرده اید که افشا کنید؟

جعفرزاده: وقتی مردم در تنگنا هستند و معلوم نیست شرایط شعب ابی طالب تا کی ادامه خواهد داشت، می توان گفت که مردم در مقاومت حرفی برای گفتن ندارند اگر همه در شرایط یکسان باشند. نه فقط مردم

وی می گوید: قرار بود سال مهار تورم باشد، حتی نگذاشتند تعطیلات نوروزی تمام شود و انفجار تورم رخ داد و الان منتظر ابرتورم هستیم که فقط برای مردم است، چون این نمایندگان فقط فکر می کنند. درباره خودشان و افزایش حقوقشان. باید از آنها معلوم می شد، اما حتی فیش حقوقی و دریافتی هیچ یک از حاکمان و وزرا منتشر نشد. حتی از آقای توکلی شنیدم که در یک جلسه خصوصی وقتی این موضوع را به آقای رئیسی گفت، آقای رئیسی گفت: «چه فایده؟ که مدیران در کنار آنها هستند و با آنها همدردی می کنند. این نمایندگان انقلابی از روزی که وارد مجلس شدند، فقط حقوق و پاداش، ماشین و سایر محاسن را برای خود تایید می کنند. خب لااقل کلمه انقلابی را کنار بگذارید و بعد این کارها را انجام دهید و به نفع خود قانون تصویب کنید و حقوق خود را افزایش دهید.

می خواهم بدانند که مردم در دام افتاده اند

جعفرزاده با بیان اینکه عملکرد و رفتار نمایندگان کاملاً متناقض بود، گفت: دولت گفت ما مردم هستیم اما به دو دلیل مردم را در تاریکی نگه داشته و باید منتظر وخامت اوضاع باشیم. چگونه مودبانه به مردم اعلام کنیم که خودروها را پس می دهیم و عذرخواهی می کنیم. مردم به دام افتاده اند. الان که با شما مصاحبه می کنم شخصا در حیاط بیمارستان حضور دارم و با این همه آشنایی و ارتباطی که در جاهای مختلف دارم نتوانستم داروی بیمارم را تهیه کنم. چه شرایطی برای مردم ایجاد کرده اید؟ مردم به دام افتاده اند.

اگر کارگری بتواند با پس انداز کل حقوق خود در فروردین 1401 ظرف 30 ماه خودروی پراید بخرد، در پایان سال این معادله دو برابر می شود و به 60 ماه می رسد.

این نماینده سابق مجلس در نهایت می گوید: جمع بندی من این است که این نمایندگان فعلی چون می دانند در انتخابات آینده رای نخواهند آورد دست به چنین اقداماتی می زنند. متأسفانه در همه پلتفرم ها به مردم توهین می کنند. یک روز مردم همدیگر را گدا خطاب می کنند و روز دیگر می گویند از شما متنفرم! وقتی رهبر می گوید آنهایی که حتی حجاب کامل ندارند دختران ما هستند، چطور یک امام جمعه می تواند بگوید من از شما بدم می آید؟ گفتن شما یک رهبر ولایی هستید، حداقل حرفه رهبری را دنبال کنید. خوب یک سایت ایجاد کنید تا مردم نظر خود را در مورد شما بیان کنند، شما یک سخنگوی دارید و دائماً پشت سخنگو می روید و نظر خود را بیان می کنید، به مردم این امکان را می دهید که به شما بگویند چقدر از شما متنفر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید