آقای کی روش؛ باز هم باخت؟

سرمربی 70 ساله پس از ناکامی در راهیابی به جام جهانی با تیم های ملی مصر و کلمبیا به دعوت مهدی تاج، رئیس جدید اتحادیه فوتبال انگلیس، به ایران بازگشت اما انتظار نمی رفت نتایج جدیدی به دست بیاید.

انتظار می رفت ایران نسبت به تجربه همکاری گذشته با این سرمربی متفاوت عمل کند اما شکست 6 بر 2 از انگلیس به سنگین ترین شکست ایران در جام جهانی تبدیل شد.

پیر پرتغالی این روزها بی تفاوت به نتایج جام جهانی در کاخ سعدآباد قدم می زند، تیم ملی کره جنوبی شب گذشته پس از صعود استرالیا و ژاپن سومین نماینده آسیا در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی شد.

در حالی که پاسخ به عملکرد فنی تیم ملی برای کی روش کمتر از دیدار با تهران اهمیت دارد، اما به نظر می رسد تصمیم جدی برای پایان دادن به همکاری با مردی که جدا از شکست، دستاورد مهمی نداشته است وجود ندارد. مسابقات

تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2014 برای اولین بار جام جهانی را تجربه کرد. یک گروه با بوسنی و هرزگوین، آرژانتین و نیجریه به تساوی و دو شکست مقابل آرژانتین و بوسنی منجر شد.

کی روش که آن روزها حسابی با فدراسیون و مهدی تاج داشت، در طول قرارداد سه ساله خود در جام ملت های 2015 حضور داشت و با وجود شکست دادن تیم های بحرین، قطر و امارات در مرحله گروهی، در مرحله یک چهارم به عراق باخت. فینال

او قبل از جام جهانی 2018 استعفا داد و سپس به نیمکت تیم ملی بازگشت. در گروه مراکش، اسپانیا و پرتغال تنها گل به خودی عزیز بوهدوز ایران را سه امتیاز داد و پس از تساوی بدون گل مقابل لاروخا، شکست یک بر صفر مقابل پرتغال باعث حذف آنها از مرحله گروهی شد.

با وجود اینکه انتقادات زیادی درباره رویکرد و رفتار کی روش وجود داشت، اما او در جام ملت های آسیا در سال 2019 به همراه ایران حضور داشت که بعد از جام جهانی قراردادش تمدید شد. تیم ملی در مرحله گروهی یمن و ویتنام را شکست داد و با عراق به تساوی رسید تا به دور بعد صعود کند. برد 2-0 مقابل عمان و سپس پیروزی 3-0 مقابل چین باعث شد تا او در نهایت پس از 5 سال حضور در ایران در نیمه نهایی مسابقات حضور داشته باشد. شکست 3 بر صفر مقابل سامورایی ها پایان همکاری او با تیم ملی بود.

ناکامی در کلمبیا و مصر منجر به بازگشت تاج و نبی به فدراسیون فوتبال شد و نام کی روش دوباره خبرساز شد. او پس از صعود مجدد به جام جهانی با ایران، این بار از سهمیه دریافتی این تیم تحت هدایت دراگان اسکوچیچ استفاده کرد اما باز هم همین نتیجه تکرار شد. نتیجه باورنکردنی مقابل انگلیس، برد مقابل ولز و باخت به آمریکا باعث شد کروش به جای رویارویی با هلند، امروز به فکر بازدید از کاخ های دیگر پایتخت باشد، در حالی که تنها یک تساوی در آخرین بازی راه را برای دور بعد باز کرد.

با این حال، مشخص نیست فدراسیونی که همچنان در حال رسیدگی به پرونده پرحادثه مالی مارک ویلموتس است، بار مالی هنگفتی را نه تنها بر دوش فوتبال ایران خواهد داشت که حتی ساختمان فدراسیون و باشگاه پرسپولیس را نیز بر دوش گرفته است. در آستانه تصرف..

چرا همچنان بر همکاری سرمربی 70 ساله پرتغالی اصرار دارد که به فوتبال ما افتخاری جز ناکامی در 5 تورنمنت که طی آن سنگین ترین شکست های تاریخ فوتبال ملی به ثبت رسیده است؟

کی روش هر چه داشت و نداشت به عنوان سرمربی نشان داد. اگر قبل از جام جهانی قطر یک درصد احتمال تعویض او وجود داشت، حالا به وضوح می توان نتیجه گرفت که این سرمربی چهره واقعی خود را در تورنمنت های بزرگ نشان می دهد. دوران او خیلی وقت بود که تمام شده بود. امیدواریم این موضوع را برای چندمین بار با نتیجه ای که هفته گذشته رخ داد آزمایش نکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید