آمریکا: ایران فرصت بازگشت سریع به برجام را از دست داد/ واکنش به دستگیری ترانه علیدوستی

آمریکا: ایران فرصت بازگشت سریع به برجام را از دست داد/ واکنش به دستگیری ترانه علیدوستی

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تاکید بر موضع واشنگتن در قبال ایران تاکید کرد که برجام در حال حاضر در دستور کار دولت نیست و تمرکز آنها بر ناآرامی ها در ایران است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به این سوال که «آیا در حال حاضر بازگشت به توافق هسته‌ای ایران بالاترین اولویت دولت است؟» چند ماه است که می‌گوییم برجام در دستور کار نیست البته زمانی بود که فکر می‌کردیم در آستانه بازگشت متقابل به پایبندی به برجام هستیم، اما متوجه شدیم که ایرانی‌ها به توافقی که روی میز بود پشت کرده‌اند، توافقی که مورد تایید همه قرار گرفت. در غیر این صورت به هر حال به همین دلیل ماه هاست که در دستور کار نیست و در کانون توجه ما نیست.

به گزارش وب سایت رسمی وزارت خارجه آمریکا، ند پرایس در ادامه مواضع واشنگتن در قبال ایران بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین و حمایت روسیه در تهاجم وحشیانه این کشور به اوکراین تاکید کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا توافق را مرده اعلام می کنید؟ یا در کما است؟ وی ادامه داد: قطعا ایرانی ها فرصت بازگشت سریع به پایبندی متقابل به برجام را از دست داده اند. آنها این شانس را در سپتامبر از دست دادند. زمانی که فکر می‌کردیم به توافق نزدیک شده‌ایم و همه کشورها موافقت کردند، ایرانی‌ها به جای اینکه ما را در موقعیتی قرار دهند که جلو برویم، عقب‌نشینی کردند.

این دیپلمات آمریکایی افزود: ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی موثرترین و باثبات ترین راه برای اطمینان از دستیابی ایران به سلاح هسته ای و اطمینان از اینکه اقدامات ایران قابل بررسی است. در این بین، ما یک جعبه ابزار بزرگ داریم و هیچ گزینه ای را از روی میز حذف نکرده ایم.

پرایس در پاسخ به این سوال که اگر ایرانی ها به معامله برگردند، شما هم برمی گردید؟ وی ادامه داد: ایرانی‌ها بارها نشان داده‌اند که تمایلی به بازگشت متقابل به برجام ندارند و همین اواخر در سپتامبر امکان بازگشت سریع به برجام را از بین بردند. ما در حال حاضر بر آنچه در خیابان های ایران می گذرد تمرکز کرده ایم. تمرکز ما بر اعتراضات و کمک های نظامی ایران به روسیه است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که از حقوق مردم ایران حمایت می کند.

او گفت که دولت بایدن در ماه‌های اخیر تحریم‌هایی را علیه افرادی در ایران اعمال کرده است که به گفته او مسئول سرکوب اعتراضات در آن کشور هستند و به دنبال اقدامات دیگری برای تحریم افراد بیشتر است.

پرایس در پاسخ به سوالی درباره دستگیری تاران علیدوستی نیز اقدامات ایران را محکوم کرد و خواستار آزادی او و سایر افرادی شد که در ناآرامی های اخیر دستگیر شده اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخشی دیگر از این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعای وزیر دفاع انگلیس مبنی بر اینکه روسیه در ازای دریافت پهپادهای جدید از ایران تجهیزات پیشرفته نظامی به ایران می دهد، گفت: در این مورد صحبت کردیم این همکاری. یک خیابان دو طرفه است ما اخیراً در مورد ماهیت دوجانبه این روابط و چگونگی ارائه سطح بی سابقه ای از پشتیبانی نظامی و فنی روسیه به ایران در ازای این پهپادها صحبت کردیم. این رابطه آنها را به یک مشارکت دفاعی تمام عیار تبدیل می کند. ما در مورد چالش هایی که این مشارکت نه تنها برای اوکراین، بلکه برای همسایگان ایران در منطقه ایجاد می کند، صحبت کردیم که با توجه به تاریخ ایران و اقدامات آن در منطقه بسیار نگران کننده است.

دیدگاهتان را بنویسید