آمریکا تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد


ساعت: 11:59
تاریخ انتشار: 1301/07/12
کد خبر: 1901147

رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای در حمایت از ناآرامی‌های اخیر در ایران گفت که ایالات متحده اقدامات جدیدی را علیه مقامات ایرانی که به گفته واشنگتن در «خشونت علیه معترضان» دست دارند، اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه (3 اکتبر) در بیانیه ای در حمایت از ناآرامی های اخیر در ایران گفت که ایالات متحده تحریم های جدیدی را علیه مقامات ایرانی که به گفته واشنگتن در «خشونت علیه معترضان» دست دارند، اعمال خواهد کرد.

وی در این بیانیه که در سایت کاخ سفید منتشر شد، ژست انسان دوستانه ای انجام داد و اظهار داشت: گزارش ها مبنی بر افزایش سرکوب خشونت آمیز علیه معترضان مسالمت آمیز در ایران، از جمله دانشجویان و زنانی که خواستار حقوق برابر و کرامت انسانی خود هستند، به شدت ناراحت کننده است. .

بایدن در ادامه مواضع مداخله جویانه خود افزود: این هفته آمریکا هزینه های بیشتری را بر عاملان خشونت علیه معترضان مسالمت آمیز تحمیل خواهد کرد. ما به پاسخگویی مقامات ایرانی و حمایت از ایرانیان برای اعتراض آزادانه ادامه خواهیم داد.

وی در بخشی دیگر از این بیانیه مدعی شد که «آمریکا دسترسی ایرانیان به اینترنت از جمله با تسهیل دسترسی بیشتر به بسترها و سرویس‌های امن و خارجی را تسهیل می‌کند» و در ادامه اتهامات ضدایرانی خود گفت: آمریکا نیز بنابراین مقامات و او نهادهای ایرانی مانند پلیس اخلاقی (امنیتی) را مسئول اعمال خشونت برای سرکوب جامعه مدنی می داند.

وزارت خزانه داری آمریکا پیش از این پلیس امنیت اخلاقی ایران را به «خشونت علیه زنان» متهم کرده و آنها را در فهرست تحریم ها قرار داده بود. در بیانیه قبلی آمریکا پلیس امنیت اخلاقی را مسئول مرگ مهسا امینی بدون استناد به هیچ سندی دانست.

کارشناسان می گویند آمریکا و کشورهای اروپایی در شرایطی که در مقابل دست برتر ایران در مذاکرات لغو تحریم ها در وین چاره ای ندارند، قصد دارند با تحریک افکار عمومی و ایجاد هرج و مرج در ایران از اهرم فشار برای خود استفاده کنند. جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین حرف اول را می زند، به ویژه اینکه تحریم ها در هدف ظاهری کشورهای غربی برای ایجاد شکاف بزرگ بین ملت و دولت و ایجاد جریان های مخفی قدرتمند شکست خورده است.

به اذعان افرادی مانند «ریچارد نفیو» که از معماران سیاست‌های تحریمی محسوب می‌شوند، برای اینکه کشورهای غربی به عنوان ابزاری برای معامله در مذاکرات مورد استفاده قرار گیرند، باید با ایجاد «نارضایتی عمومی» حساب‌های مقامات دولتی را تغییر دهند. تهدید برای دانلود و آنها را برای گلزنی تحت فشار قرار دهید.

اما این اتفاقی است که علیرغم اجرای سیاست «فشار حداکثری» رخ نداد و به برکت مقاومت مردم، ایران بدترین پیامدهای یک جنگ تمام عیار اقتصادی را تجربه کرد و اکنون رهبران ایران به دنبال استفاده از این موضوع هستند. به عنوان اهرمی برای متقاعد کردن غرب استفاده از سیاست های قهری را کنار بگذارید و به جنگ اقتصادی علیه مردم ایران پایان دهید.

بدیهی است در چنین شرایطی، کشورهای غربی و امپراطوری های رسانه ای آنها نیازمند «آشوب» در داخل کشور هستند تا بتوانند آن را به عنوان شاخص اثربخشی تحریم ها وارد مذاکرات کرده و سپس از آن به عنوان ابزاری برای چانه زنی برای ادامه روند مذاکرات استفاده کنند. جنگ اقتصادی علیه مردم ایران باید از آن استفاده کرد. آشوب در واقع ابزاری است که جریانات ضد انقلاب برای برهم زدن روند مذاکرات و تحریم از آن استفاده می کنند.

توجه به این لحظه در کنار شواهد دیگری که نشان می‌دهد دولت جو بایدن قصد دارد با توجه به تاخیر تحریم‌ها و اهرم‌های فشار آمریکا، از استراتژی ایجاد هرج‌ومرج دونالد ترامپ برای پیشبرد جاه‌طلبی‌های خود علیه ایران استفاده کند، حائز اهمیت است.

دیدگاهتان را بنویسید