آمریکا: روابط ایران و روسیه عمیقاً نگران کننده است

آمریکا: روابط ایران و روسیه عمیقاً نگران کننده است

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری ادعای واشنگتن درباره نقش روابط تهران و مسکو در جنگ اوکراین را تکرار کرد.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی که جزئیات آن در سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، در خصوص تحریم‌های اخیر آمریکا علیه افراد و نهادهای ایرانی به دلیل آنچه «نقض حقوق بشر» خوانده شده است. وی با تکرار اتهامات وارده به این افراد، گفت که آنها همراه با شرکا و متحدان خود مصمم هستند که رژیم ایران را در قبال آنچه او نقض حقوق بشر و سرکوب خشونت آمیز شرکت کنندگان در تظاهرات مسالمت آمیز خواند، پاسخگو باشند.

اظهارات پاتل پس از آن بیان شد که وزارت امور خارجه آمریکا اخیراً در بیانیه‌ای اعلام کرد که محدودیت‌های ویزا را برای 11 مقام ایرانی اعمال کرده است که آنها را مسئول “رفتار نادرست، دستگیری یا کشتن معترضان یا همدستی با آنها” می‌داند و آنها از حق خود محروم شده‌اند. به آزادی بیان و تجمع مسالمت آمیز.

در این بیانیه آمده است که وزارت خزانه داری ایالات متحده چهار نفر را در ایران تحریم کرده است که گفته می شود «با نقض جدی حقوق بشر در ایران مرتبط هستند» و آن را «ایفای نقش در سرکوب خشونت آمیز اعتراضات در ایران» خواند.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، وزارت دارایی این کشور و همچنین شورای عالی فضای مجازی را تحریم کرده است.

در این بیانیه اشاره شده است که این اقدامات تحریمی جدید علیه ایران با هماهنگی کامل با انگلیس انجام شده است.

وزارت خارجه انگلیس نیز روز دوشنبه از تحریم چهار مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلایل حقوق بشری با هماهنگی آمریکا و اتحادیه اروپا خبر داد.

اتحادیه اروپا با تکرار ادعای «نقض جدی حقوق بشر در ایران»، یک شرکت و هشت فرد ایرانی از جمله مقامات سپاه پاسداران و بنیاد همکاری سپاه را تحریم کرد.

در پی این اقدام، وزارت امور خارجه ایران تحریم‌های متقابل علیه افراد و نهادهای بریتانیا و اتحادیه اروپا را اعلام کرد و گفت: اقدام آنها در اعمال و تشدید تحریم‌های ظالمانه نقض آشکار اصول اساسی حقوق بین‌الملل مندرج در ایالات متحده است. منشور ملل

پاتل در پاسخ به نظر او درباره ادعای اخیر وال استریت ژورنال مبنی بر انتقال تجهیزات نظامی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، گفت: روابط عمیق بین فدراسیون روسیه و ایران به این موضوع مربوط می شود. نگرانی عمیقی برای ما دارد و ما به آن توجه زیادی داریم. من این گزارش ها را دیده ام که نشان می دهد روسیه همچنان به دنبال کمک مرگبار از ایران است.

وی در ادامه ادعای ارسال پهپادهای ایران به روسیه برای حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی و انرژی در اوکراین را تکرار کرد و گفت: آمریکا با هماهنگی با متحدان و شرکای خود نیز این موضوع را رصد کرده و به آن توجه جدی خواهد کرد. این رابطه

ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین از سوی مقامات تهران و مسکو تکذیب شده است.

مقامات ایرانی می گویند همکاری دفاعی ایران و روسیه علیه کشور ثالث نیست و ربطی به جنگ اوکراین ندارد.

وزیر امور خارجه ایران در دیدار مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل در امور بشردوستانه و امداد اضطراری سازمان ملل متحد، مواضع اصلی جمهوری اسلامی ایران در قبال این مناقشه را تشریح و تاکید کرد که ایران به هیچ یک از طرفین جنگ کمک نظامی نخواهد کرد. جنگ را راه حل نمی داند و نمی داند و از حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها از جمله اوکراین حمایت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید