آمریکا و اروپا به شدت نگران روابط ایران و روسیه هستند/ سفر یک هیئت تجاری بزرگ از روسیه به ایران


ساعت: 11:08
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۵
کد خبر: 1897696

پوتین: ما هر کاری که ممکن بود برای عضویت ایران در شانگهای انجام دادیم

رسانه های رژیم صهیونیستی از نگرانی مقامات غربی و صهیونیستی از تقویت روابط ایران و روسیه خبر دادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در شهر سمرقند ازبکستان با ولادیمیر پوتین همتای روس خود دیدار کرد. در همین راستا رسانه های رژیم صهیونیستی از نگرانی مقامات غربی و صهیونیستی از افزایش روابط ایران و روسیه خبر دادند.

وب سایت Uroz Shua به نقل از وب سایت Israel Hume گزارش داد که مقامات ارشد غربی اخیرا نسبت به روابط قوی و رو به رشد روسیه و ایران به مقامات اسرائیلی ابراز نگرانی کرده اند.

منابع آگاه گفتند مقامات آمریکایی و اروپایی نسبت به نزدیکی تهران و مسکو ابراز نگرانی کرده اند.

یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی گفت: اروپا حتی بیشتر از آمریکا نگران است که روسیه در حال تبدیل شدن به یک بازیگر در حوزه ایران باشد.

پوتین: ما هر کاری که ممکن بود برای عضویت ایران در شانگهای انجام دادیم

رؤسای جمهور روسیه و ایران در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند در حال مذاکره هستند و جدای از روابط دوجانبه، در مورد موضوعات مهم بین المللی و منطقه ای از جمله اوضاع سوریه، افغانستان و مشکلات امنیتی در جنوب گفتگو می کنند. . منطقه قفقاز.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران دیدار و گفتگو کرد.

اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در تاریخ 15 تا 16 سپتامبر – امروز و فردا در سمرقند (جمهوری ازبکستان) برگزار می شود.

ولادیمیر پوتین در دیدار با رئیس جمهور ایران، ابراهیم رئیسی، یادآور شد که کشورهای غربی «استاد حرف» نیستند: آنها می خواهند – بدهند و می خواهند – بگیرند.

رئیس جمهور روسیه در تایید سخنان همتای ایرانی خود مبنی بر ناتوانی آمریکا در مذاکره و ناتوانی اتحادیه اروپا در عمل به وعده های خود این موضوع را مطرح کرد.

پوتین همچنین گفت: روسیه بر اساس توافقاتی که داشتیم تمام تلاش خود را برای عضویت کامل ایران در شانگهای انجام داد.

وی افزود: شرکای ما نیز از کاندیداتوری ایران در این سازمان حمایت کردند.

ابراهیم رئیسی در این دیدار همچنین از عضویت کامل تهران در سازمان همکاری شانگهای از طرف روسی تشکر کرد. رئیس جمهوری ایران گفت: از حمایت شما از عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای سپاسگزاریم.

رئیسی تاکید کرد که تهران و مسکو روابط راهبردی دارند.

وی گفت: ما در توسعه روابط دوجانبه جدی هستیم – روابط ما عادی نیست، بلکه ماهیت راهبردی دارد و می‌توان همکاری‌ها را در حوزه‌های سیاسی، تجاری و اقتصادی و همچنین فضایی و هوایی توسعه داد.

رئیس جمهور ایران تاکید کرد: در سایه همکاری دو کشور اثر بخش قابل توجهی از محدودیت های تحریم های آمریکا علیه روسیه و ایران خنثی خواهد شد.

ولادیمیر پوتین همچنین اشاره کرد که کار بر روی یک توافق بزرگ جدید بین روسیه و ایران در مرحله نهایی خود است. وی تاکید کرد: این سند انتقال روابط دو کشور به سطح مشارکت راهبردی را نشان می دهد.

ایران پیشتر امروز پنجشنبه تفاهم نامه مربوط به تعهدات خود در قبال سازمان همکاری شانگهای را امضا کرد و بدین ترتیب راه را برای عضویت کامل این کشور در این سازمان هموار کرد.

قرار است در دیدار روسای جمهور روسیه و ایران، سران دو کشور علاوه بر بررسی موضوعات مهم در زمینه روابط دوجانبه، در مورد موضوعات مهم بین المللی و منطقه ای از جمله حل مشکلات سوریه، اوضاع و احوال گفتگو کنند. در افغانستان و مسائل امنیتی در منطقه قفقاز جنوبی برای تبادل نظر.

یکی از موضوعات مورد بحث، وضعیت کنونی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در رابطه با برنامه هسته ای ایران خواهد بود. همانطور که یوری اوشاکوف، مشاور رئیس جمهور روسیه در امور بین الملل، پیش از سفر پوتین به سمرقند یادآور شد، روسیه خواستار ازسرگیری کامل و بدون قید و شرط این توافقنامه مهم بین المللی به همان شکلی است که در سال 2015 تصویب شد و به تلاش های دیپلماتیک خود در سال 2015 ادامه خواهد داد. این زمینه.

پوتین در ماه جولای برای شرکت در نشست سران کشورهای ضامن “روند آستانه” در سوریه به تهران سفر کرد. روسای جمهور دو کشور در آن زمان بین خود توافق کردند که روابط روسیه و ایران با سرعت خوبی در حال توسعه است و این روابط همچنان گسترش خواهد یافت. پوتین همچنین از تقویت همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران در زمینه امنیت بین المللی از جمله مشارکت چشمگیر دو کشور در حل مشکلات سوریه خبر داد.

سفر یک هیئت بزرگ تجاری از روسیه به ایران

رئیس جمهور روسیه با اشاره به توسعه خوب روابط مسکو و تهران در همه جهات، اعلام کرد که هفته آینده هیئت تجاری بزرگی متشکل از 80 شرکت روسی برای انجام یک ماموریت تجاری به ایران می رود.

به گزارش خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه در دیدار با ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند اعلام کرد که هیئت بزرگ روسیه متشکل از 80 شرکت به زودی در ماموریت تجاری خواهد بود. به ایران می رود

پوتین گفت: هفته آینده یک هیئت روسی و نمایندگانی از محافل تجاری این کشور را نزد شما می فرستیم. در مجموع حدود 80 شرکت روسی برای انجام مذاکرات جدی با دوستان ایرانی در این هیئت شرکت خواهند کرد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین یادآور شد: اولین هیئت بزرگ تجاری در اردیبهشت 1391 به ایران سفر کرد که طی آن اعضای هیئت روسی به توسعه صنایع به ویژه در زمینه فناوری های پیشرفته در موسسات ایرانی توجه کردند. پوتین افزود: ما و من شخصاً به شما به خاطر دستاوردها در این زمینه تبریک می گوییم.

وی همچنین در این دیدار تاکید کرد که روابط روسیه و ایران در همه جهات در حال توسعه است. به گفته وی، مواضع مسکو و تهران در بسیاری از مسائل بین المللی بسیار نزدیک یا کاملاً منطبق است.

ولادیمیر پوتین در پایان دیدار با رئیس جمهور ایران در سمرقند همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از پروژه های مشترک فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران به لطف حمایت حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حال پیشرفت است، گفت: انقلاب اسلامی ایران و مسکو علاقمند به حمایت از آنها است. امیدوارم ادامه داشته باشه پوتین در این خصوص گفت: یادم می آید که رهبر معظم ایران اخیرا در تهران به گرمی از ما استقبال کردند و در واقع به برکت حمایت ایشان پروژه های مشترک زیادی در حال توسعه است. ما علاقه مند به حمایت آنها در آینده هستیم. لطفا بهترین آرزوهای من را به آنها برسانید.”

رئیس جمهور روسیه روز 22 تیرماه سال جاری (31 تیر ماه گذشته) در جریان سفر کاری خود به تهران با حضرت آیت الله خامنه ای دیدار و با ایشان مذاکره کرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در شهر سمرقند ازبکستان با ولادیمیر پوتین همتای روس خود دیدار کرد. پوتین در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار مجدد با همتای ایرانی خود، گفت: روابط ایران و روسیه سال هاست که شکل گرفته و در همه زمینه ها در حال گسترش است.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: همانطور که شما گفتید، تأیید می‌کنم که همه اقدامات ممکن را برای عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری شانگهای انجام داده‌ایم. شرکای ما در این سازمان از عضویت شما حمایت کرده اند.”

آیت الله رئیسی در این دیدار که در ازبکستان برگزار شد، همچنین از حمایت روسیه از عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای تشکر کرد و گفت: روابط ما عادی نیست، بلکه ماهیت راهبردی دارد. اراده ایران توسعه روابط راهبردی با روسیه در همه زمینه های سیاسی، اقتصادی، تجاری، هوایی و فضایی است.

وی با تشکر از حمایت روسیه از ایران برای عضویت در اتحادیه اوراسیا و برجام، گفت: همکاری ما در سازمان همکاری شانگهای و روابط جمهوری اسلامی با اعضای این سازمان می تواند کمک زیادی به توسعه اقتصادی ایران کند. و توسعه منطقه.”

رئیسی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه تحریم روسیه را نمی پذیرد و ما این تحریم ها را به رسمیت نمی شناسیم و روابط تجاری و اقتصادی خود را با روسیه توسعه و تقویت خواهیم کرد. اتصال کشورهای تحت تحریم آمریکا به یکدیگر می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و هر روز آنها را قوی تر کند.

دیدگاهتان را بنویسید