آموزش دولتی 12; خدمت صادقانه به معلمانی که حقوق نگرفته اند! / حقوق؛ برای معلمی که ساعتی دو بار نگه می دارد!

ساعت: 16:13
تاریخ انتشار: 1300/08/17
کد خبر: 1782711

معلمانی که صبح به صورت حضوری و عصر مجازی برای دو گروه از دانش آموزان تدریس می کنند. راهبرد وزارت آموزش و پرورش دولت روحانی است. به نمایندگی از معلمان منتقد اقدامات انجام نشده از این مقبره با دو معلم مجرب گفت و گو کرده ایم که در ادامه می خوانید.

بر اساس گزارش ها گزارشگر اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا; با شروع بحران تاج و تخت و تعطیلی مدارس، مسئولان آموزش و پرورش کشور مجبور به اقدام و پذیرش آموزش مجازی شدند. قبل از این بیماری، وزارت آموزش و پرورش هیچ تجربه ای در زمینه ایجاد و ارائه زیرساخت های آموزش الکترونیکی نداشت.

با راه اندازی اپلیکیشن شاد که در سال 1378 به طور رسمی به عنوان بستر آموزش به جامعه آموزشی معرفی شد، برای اولین بار در تاریخ آموزش، مقوله آموزش مجازی در نظام آموزشی کشور کلید خورد.

با این حال سال 99 با فراز و نشیب های فراوانی در عرصه آموزش مجازی گذشت و کاستی ها و مشکلات این حوزه با توجه به گزارش ها و بازتاب های رسانه ای تا حدودی مرتفع شد، اما باز هم برخی کارشناسان و مسئولان نظام آموزش و پرورش بر بازگشایی آن اصرار داشتند. مدارسی که تحت تاثیر مشکلات و کاستی های وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته اند و موافقان بازگشایی مدارس و آموزش های حضوری به اثربخشی آموزش مجازی و نقاط قوت این روش نوظهور تدریس در دنیا پی می برند. ; اما یکی از مهم‌ترین عواملی که آموزش حضوری را ترجیح می‌داد، نبود زیرساخت‌ها مانند عدم دسترسی گروهی از دانش‌آموزان و برخی نقاط کشور به تلفن همراه و یا عدم دسترسی به تلفن همراه بود. یک آنتن اینترنتی

89c3fc93 4c7e 4188 9ba6 5413cd9df036 خبر خاکستری

اما در پایان سال تحصیلی 1300-1300 که گزارش ها و ارزیابی های تحصیلی دانش آموزان منتشر شد، در خرداد 1400 موجی از انتقادات علیه آموزش الکترونیکی و نتایج منفی آن به راه افتاد. یکی از مهمترین مزایای منفی آموزش الکترونیکی، افت تحصیلی و مشکلات و مشکلاتی است که دانش آموزان برای دسترسی به فضای خالی و گستاخانه اینترنت دارند. فضایی که با جذابیت بصری خود می تواند هر دانش آموزی را از مدرسه خسته و جذب او کند.

از سوی دیگر توصیه های جامعه شناسان و روانشناسان و هشدارهای داده شده در رابطه با چنین وضعیتی بسیاری از خانواده ها را ترغیب به آموزش شخصی فرزندان خود کرده است.

در عین حال مسئولان دولتی به ویژه دست اندرکاران حوزه آموزش نسبت به خطراتی که به طور حتم منجر به انحرافاتی مانند بلوغ زودرس دانش آموزان می شود هشدار داده و اظهارات قبلی کارشناسان را تایید کردند.

مجموع این اتفاقات در اردیبهشت ماه در آینه مطبوعات و رسانه های کشور برای مدتی چند ماهه منعکس شد و وزارت آموزش و پرورش را بر آن داشت تا سال تحصیلی سخت 1401-1400 را با اولویت آموزش حضوری و بازگشایی مدارس آغاز کند.

اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم یکی از بزرگترین موانع بازگشایی و آموزش مستقیم مدارس یعنی واکسیناسیون دانش آموزان و مصونیت دانش آموزان برطرف خواهد شد.

اما این بار نیز شورشیان از کنترل خارج شده و مطالبی علیه واکسیناسیون دانش آموزان در رسانه های مخالف منتشر کردند. متأسفانه گروهی از رسانه های داخلی نیز برای سرنگونی دولت سیزدهم آب به آسیاب دشمن ریختند که توانست در مدت کوتاهی به هدف دست نیافتنی واکسیناسیون ملی دست یابد!

اما بازسازی مدارس از مهرماه به اواسط آبان یعنی همین روزها موکول شد. در این دوران والدین باید با واکسیناسیون فرزندان خود را برای آموزش حضوری آماده کنند.

570ddfbe 9212 4213 9dc4 c639159f387d خبر خاکستری

اما نبود وزیر در وزارت آموزش و پرورش یکی دیگر از مشکلات بود و برخی نیازها از جمله تعیین ردیف بودجه برای اقلام بهداشتی مدارس چالش دیگری بود که عملا بازگشایی مدارس را عمیق تر کرد.

اگرچه رئیس جمهور پیش از این بازگشایی مؤسسات آموزشی را در آذرماه توصیه کرده بود، اما با توجه به موانع موجود، شواهد حاکی از آن است که امکان بازگشایی مدارس و دانشگاه های دولتی در این مدت نیز دشوار به نظر می رسد.

اما با توجه به بخشنامه ها و دستورالعمل های وزارت آموزش و پرورش که با هماهنگی ستاد ملی تاج و تخت تهیه شده است، در برخی نقاط کشور و مدارس با دانش آموزان زیر 300 سال، به تشخیص آموزش و پرورش به صورت حضوری آموزش داده می شود. بخش ها و مدیران برخی مدارس شروع به کار کرده اند.

در برخی مدارها، با تقسیم دانش آموزان به دو گروه، عملاً هر دانش آموز یک روز در میان به مدرسه می رود و در روزی که در خانه است، درس های خود را از طریق آموزش مجازی دنبال می کند.

اما در این شرایط سوال اصلی این است که معلمان با چه مکانیزمی کلاس را مدیریت و دانش آموزان خود را راهنمایی می کنند؟ این روزها طبق اخبار وزارت آموزش و پرورش این وزارتخانه با کمبود شدید معلم دست و پنجه نرم می کند!

ترس از برخوردهای منفی

وی در گفت و گو با چند تن از معلمان شهرستان بیجار استان کردستان با دانا به نتیجه عجیبی رسید و پاسخ داد. در میان انتقادات آنها دو مورد مشهود بود و بسیاری از آنها دل شکسته بودند. اما از آنجایی که معلمان مصاحبه شونده به دلیل ترس از واکنش منفی مدیران آموزش و پرورش استان کردستان و پیامدهای واقعیاتی که در سخنان خود بیان کردند، تردید داشتند، از افشای نام آنها در این گزارش و انتقاد از آنها خودداری می کنیم. ما از کسانی که به فشار مضاعف بر برخی معلمان در مدارس دولتی اشاره می کنند خرسندیم.

معلمی که تدریس می کند مربی بهداشت هم هست!

1398ca49 90ee 41f6 8159 3e0e5c81380a خبر خاکستری

خانم معلم در مورد بحث می گوید که خیلی ها در ابتدای شیوع تاج به ما گفتند که وقتی ولیعهد می آید معلمان در خانه راحت می خورند و راحت می خوابند و اول ماه حقوق می گیرند. اما من باید هر روز صبح به مدرسه بروم و تا عصر به دانش آموزان آموزش دهم. ضمناً از نظر وجدان هم باید مراقب رفتارشان باشم که مثلاً نقابشان بریزد یا رفتارشان به هم بخورد.

زمان استراحت صرف شده برای حل مشکلات دانش آموزان

او می گوید: «درست زمانی که به خانه می رسم. بسیاری از والدینی که تلفن تماس من را دارند به PV من می آیند و در مورد مسائل تحصیلی و مشکلات فرزندانشان به آنها می گویند. وقتی به خانه می رسم باید از طریق شبکه شاد پدر و مادر را یکی یکی توجیه کنم تا آنها هم بچه هایشان را توجیه کنند. این روزها دچار حمله عصبی هستم. باور کنید خیلی از شب ها نمی توانم به عنوان مادر یک خانواده به مسئولیت های شخصی خود بپردازم.

ما باید 24 ساعته خدمت کنیم!

«آقای ش» یکی دیگر از معلمان سال آخر خدمت خود با تشریح وضعیت آشفته ای که آموزش و پرورش بین دو روش یادگیری شخصی و مجازی دارد، می گوید: به دلیل کمبود فضای آموزشی و کمبود معلم، ما باید 24 ساعت دانشجو باشد. اگرچه برخی از همکاران من زمان تعیین کرده اند و به همه گفته اند که می توانند فقط در یک زمان خاص پیام بگذارند یا با PV تماس بگیرند. اما فکر می‌کنم مشکل دانش‌آموزانم هم مشکل من است، بنابراین با وجود اینکه گاهی اوقات از تماس‌ها دلخور و ناامید می‌شوم، بدون اینکه متوجه ناامیدی من شوند به همه دانش‌آموزان پاسخ می‌دهم. با خودم می گویم این بندگان خدا چه گناهی دارند که باید در این ایام علم کسب کنند و جایز نیست که حال خودم از مشکلی غافل بمانم که این ضعف در آینده باعث آسیب می شود.

در بحبوحه کمبود معلم؛ عاشق شدن در مدرسه به چه صورت است؟

d20787a3 9d56 4cce aca6 a14a75e956cd خبر خاکستری

این معلم پیشکسوت گفت: مدرسه ما با وجود اینکه مدرسه با کمبود فضا و تعداد زیاد دانش آموز مواجه است و مدیر مدرسه جذابیتی دوچندان به مدرسه داده است، اعلام کرده است که آموزش می دهد. در سال های گذشته مدرسه ما به دلیل کمبود جا و دلایل دیگر همیشه شیفت صبح کار می کرد. با این حال، من صبح به مدرسه می روم و دانش آموزانم به دو دسته تقسیم می شوند که یا در روزهای مدرسه یا در روزهای فرد می آیند.

در تعطیلات هم باید درس بدهیم!

وی با خنده تلخی افزود: جالب است که بعدازظهرها که در خانه هستم و معمولاً باید استراحت کنم یا کارهای شخصی ام را انجام دهم، در آن زمان به گفته مدیر مدرسه باید این کار را برای گروهی انجام دهم. دانش آموزانی که در خانه هستند.” برای توضیح درس صبح از آنجایی که من معلم کلاس دوم هستم و باید زمان زیادی را با دانش آموزانم بگذرانم، باید تمام وقتم را بگذرانم، از طرف دیگر، چون دانش آموزانم دبستان هستند. و دبستان ظرفیت این را ندارند که به جای اینکه هر روز دو درس بدهم هر روز دو درس با آنها کار کنم؛ باید هر درس را دو بار در روز تکرار کنم و دو بار تدریس کنم؛ البته من تنها نیستم و بسیاری از همکاران من اینطور هستند!الان اگر در دو مدرسه صبح و عصر تدریس عادی بود دو تا حقوق می گرفتم اما الان جدا از بحث حقوق، تمام زندگی ام پاره شده و ناراحتم.

برخی از فرهنگیان شأن معلم را رعایت نمی کنند!

وی در پاسخ به این سوال که آیا آموزش و پرورش در ازای خدماتی که ارائه می دهید، اضافه کاری شما را پرداخت می کند، گفت: در دولت های گذشته آموزش و پرورش اغلب حقوق اولیه ما را پرداخت نمی کرد؟ ، چه رسد به پرداخت اضافی! این در حالی است که با کوچکترین اعتراضی و … تهدید به اخراج می شویم. با این حال همه می گویند که ولیعهد همه دنیا را تحت تأثیر قرار داده است، اما من از شما می خواهم به نمایندگی از معلمان بگویید که ولیعهد همراه با مدیران نالایق دولت های گذشته آموزش معلمان را نابود کرده است. چرا که برخی از روسای کادر آموزشی به جای مطالبه حقوق و امتیازات معلمان، آنها را خفه می کنند و شرایطی را ایجاد می کنند که معلمان نتوانند حقوق تقلبی خود را دریافت کنند. اما به نمایندگی از معلمان شهرم از شما می خواهم که رای ما را به رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش آینده برسانید تا مدیرانی انتخاب شوند که شأن معلم را در کار خود در نظر بگیرند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید