آموزش نجوم مدارس غیردولتی تهران / پایه دوازدهم به مبلغ 94 میلیون و 900 هزار تومان!

آموزش نجوم مدارس غیردولتی تهران / پایه دوازدهم به مبلغ 94 میلیون و 900 هزار تومان!

فصل ثبت نام مدارس فرا رسیده است و مدارس غیردولتی از مدت ها قبل پیش ثبت نام دانش آموزان را آغاز کرده اند و تا زمان اعلام رسمی شهریه مصوب از سوی وزارت آموزش و پرورش مبلغی را به صورت علی الحساب از خانواده ها دریافت می کنند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد؛ پیش ثبت نام دانش آموزان مجاز است و برای کاهش اضطراب خانواده ها می توان با این پیش شرط ها «سهم علی الحساب معادل شهریه سال قبل و همراه با افزایش شهریه نباشد». همچنین آزمون و مصاحبه لحاظ نشود و در صورت انصراف دانشجو به هر دلیلی، شهریه وی بدون تخفیف بازگردانده شود.»

محمودزاده همچنین در تاریخ 11 خرداد اعلام کرد: «استان ها در حال بارگذاری مدارک مربوط به شهریه هستند و به محض تکمیل بارگذاری، تأییدیه و مجوز افزایش یا کاهش شهریه در استان صادر می شود. پیش بینی می شود این روند تا پایان خرداد به پایان برسد. علاوه بر روند فوق، پیش ثبت نام در برخی از مدارس زودتر آغاز شده و شهریه آنها به تناسب و برابر شهریه سال تحصیلی جاری می باشد.

شهریه آنلاین را اعلام نمی کنیم

وی با تاکید بر اینکه مدارسی که شهریه غیرعادی دریافت می کنند الزاما بررسی می شود، گفت: والدین می توانند با وارد کردن کد مدرسه در سامانه، شهریه دقیق را مشاهده کنند. والدین باید همین مبلغ را برای شهریه بپردازند. در صورت مشاهده تخلف ظرف یک هفته ناظر جهت رسیدگی به تخلفات اعزام می شود. بنابراین بهترین ناظران خود والدین هستند. بنابراین شهریه آنلاین را اعلام نمی کنیم. شهریه بر اساس الگو و فرمول تعیین شده و تمامی موارد در آن لحاظ شده است.

سقف شهریه سال گذشته؛ 38 میلیون تومان

وی با اشاره به سقف شهریه 38 میلیونی در سال گذشته، گفت: در حال حاضر پایه شهریه آن مقدار است تا شهریه جدید بر اساس مدل ها مشخص شود. همچنین موسسان نیز همراهی کنند زیرا با اخذ شهریه های گزاف به اعتبار سایر مدارس نیز لطمه می زند. شهریه مدارس غیردولتی بر اساس مدل تعیین شهریه اعلام می شود. در حال حاضر موسسان مدارس و مراکز غیردولتی در حال تکمیل اطلاعات لازم برای تعیین شهریه هستند و تا به امروز شهریه هیچ یک از مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی 1403-1402 اعلام نشده است.

اظهارات معاونت آموزشی در حالی منتشر شده است که تعدادی از مدارس غیردولتی مبالغی را به عنوان هزینه پیش ثبت نام به خانواده ها اعلام می کنند که با شهریه مصوب سال تحصیلی جاری همخوانی ندارد.

کل هزینه تحصیل در یک مدرسه بیش از 100 میلیون تومان است

با تعدادی از والدینی که فرزندان خود را در مدارس غیردولتی ثبت نام کرده‌اند صحبت کردیم و در زیر برخی از نرخ‌های اعلام شده برای پیش‌ثبت‌نام به آن‌ها (اسامی مدارس محفوظ است):

یکی از والدین که تجربه تدریس در مدارس غیردولتی ویژه تهران را دارد می گوید: به دلیل شرایط فرهنگی و آموزشی حاکم بر مدارس دولتی تصمیم گرفتم دختر و پسرم را در مدارس غیردولتی تحصیل کنند. پسرم امسال کلاس هشتم می شود، پارسال 30 میلیون تومان دادیم و امسال 48 میلیون تومان برای پایه نهم از ما خواستند. دخترم هم کلاس ششم است و در منطقه 2 تهران دبستان می رود، پارسال 20 میلیون تومان دادیم و برای امسال 32 میلیون تومان اعلام کردند. خانواده ها هزینه های زیادی را برای پرداخت شهریه مدرسه فرزندان خود صرف می کنند و یکی از دلایل آن آموزش ضعیف در مدارس دولتی است.

و می افزاید: پسر برادرم سال گذشته کلاس یازدهم بود و در یکی دیگر از مدارس معروف غیر دولتی درس می خواند و 49 میلیون از او گرفتند. اما شهریه امسال هنوز اعلام نشده است. »

البته این دانش آموز از وضعیت پرداخت حقوق در مدارس استثنایی غیردولتی انتقاد کرد و گفت: من حدود 10 سال در یکی از این مدارس معتبر تدریس کردم اما به دلیل شهریه های بالا فقط همان 20 تا 30 درصد افزایش سالانه بود. به معلمان داده می شود و اکنون معتقدم که “کیفیت خدماتی که در بسیاری از مدارس ارائه می دهند به اندازه پولی نیست که دریافت می کنند.”

یکی دیگر از والدین می گوید: شهریه مدرسه غیردولتی واقع در امیرآباد (منطقه 6) کلاس 12 73 میلیون تومان اعلام شده است.

مادر دانش آموز پایه دوازدهم که دخترش امسال از مدرسه استثنایی فارغ التحصیل می شود، درباره شهریه های اعلام شده برای سال تحصیلی آینده گفت: سال گذشته 70 میلیون تومان پرداخت کردیم که با احتساب هزینه های اضافی، حدود 80 هزینه شد. میلیون تومان. اما متوجه شدم که همین مدرسه در منطقه 3 شهریه امسال را 110 میلیون تومان اعلام کرده و مشغول پیش ثبت نام است. فرزند برادرم که وارد سال دوم دبیرستان می شود هم اکنون با 60 میلیون تومان در شهرستان دی ونک ثبت نام می کند.

مادر دیگری با اشاره به اینکه دخترش را در سال دوازدهم در یکی از مدارس منطقه 2 (شهرک گرب) ثبت نام کرده است، گفت: شهریه امسال بدون اردو و سرویس عیدی 94 میلیون و 900 هزار تومان اعلام شده است. دخترم کلاس دهم و یازدهم را در همان مدرسه می خواند، پارسال در ابتدا 49 میلیون تومان پرداخت کردیم و بعد به 57 میلیون تومان رسید. 18 میلیون تومان هزینه سرویس دادیم و امسال با احتساب هزینه ایاب و ذهاب، اردو و… هزینه مدرسه بیش از 100 میلیون تومان می شود که برای کل سال پرداخت می کنیم».

یکی دیگر از والدین دانش آموزی که دخترش امسال کلاس اول را شروع می کند، درباره مدرسه غیردولتی که فرزندش را در آن ثبت نام کرده است، می گوید: فرزندم کلاس اول است و او را در مدرسه غیردولتی ثبت نام کردم. در منطقه 11 شهریه را 32 میلیون تومان اعلام کردند که 5 میلیون تومان آن را پرداخت کرده ایم و مابقی در سه چک تا آذر ماه پرداخت می شود. هزینه های خرید لباس فرم، کتاب و … به صورت جداگانه دریافت می شود. البته علاوه بر این، هزینه «بعد از مدرسه» به صورت جداگانه دریافت می شود و از ساعت 14:50 به بعد، ساعتی حدود 300 هزار تومان دریافت می شود. شهریه مدارس غیردولتی این منطقه نیز به همین میزان است.

مادر یک دانش آموز دبستانی نیز در این باره می گوید: پارسال که دخترم به کلاس اول رفت، 18 میلیون و 800 هزار تومان شهریه پرداخت کردم و کل هزینه ها با احتساب هزینه لباس فرم مدرسه و سایر هزینه ها به بیش از 20 میلیون تومان منطقه ما که منطقه 8 است، شهریه های پارسال بین 20 تا 30 میلیون تومان بود، اما امسال که برای ثبت نام در همان مدرسه اقدام کردم، گفتند 44 میلیون تومان باید پرداخت کنیم. البته از مدارس نزدیک هم پرسیدم شهریه 56 میلیون و 60 میلیون و … بود. این درصد افزایش برای امسال غیر منطقی و بسیار زیاد است.»

این گلایه ها و اظهارات از سوی والدین در حالی مطرح می شود که هزینه های گزاف شهریه مدارس غیردولتی را بیش از هر زمان دیگری به کالایی لوکس تبدیل کرده است که تنها طبقات خاصی از جامعه می توانند به آن دسترسی داشته باشند و در عین حال شکاف طبقاتی را دامن بزنند و این امر باعث ناامیدی خانواده هایی شده است که به نوعی دلیلی که آنها قصد ثبت نام یا ادامه تحصیل فرزندشان را در این مدارس داشتند.

اگرچه تا زمان اعلام رسمی شهریه مصوب مدارس غیردولتی از سوی وزارت آموزش و پرورش، نمی توان با توجه به افزایش نرخ تورم، اجاره بها و میزان افزایش شهریه ها اظهار نظر قطعی کرد. سایر مؤلفه‌های موجود در مدل شهریه، اما دریافت شهریه مقرر در برخی مدارس (گاهی با افزایش دوبرابری نسبت به سال تحصیلی گذشته)، مستلزم نظارت و برخورد جدی‌تری توسط مراجع آموزشی و نظارتی است.

دیدگاهتان را بنویسید