آنچه دولت رئیس جمهور درباره ماهواره خیام نگفته است / پرتاب همزمان 17 ماهواره روسی; به یکی می گفتند خیام!

آنچه دولت رئیس جمهور درباره ماهواره خیام نگفته است / پرتاب همزمان 17 ماهواره روسی;  به یکی می گفتند خیام!

وب سایت آژانس فضایی روسیه روسکوسموس نیز تایید کرد که این ماهواره توسط روسیه ساخته شده است.

در مقاله دیگری در سایت این سازمان نیز آمده است که آنچه مقامات دولتی آن را «برگ طلای دیگری در تاریخ افتخارات علمی» می نامند، در واقع روند روتین پرتاب ۱۷ ماهواره روسی بوده است.

Roscosmos در وب سایت خود نوشت که در روز سه شنبه 9 آگوست 2022 در ساعت 08:52:38، 17 ماهواره ساخت روسیه به نام های CubeSX-HSE-2، Monitor-1، UTMN، CYCLOPS، Siren، KAI-1 به طور همزمان پرتاب شدند. با موشک سایوز و خیام آزاد شد.

پول یکی از این ماهواره ها را ایران در دولت قبل نزدیک به 5 سال پیش پرداخت کرد.

چند مقام گفتند این ماهواره ایرانی است نه روسی.

سعید صدیکیان، معاون برنامه ریزی و توسعه راهبردی سازمان فضایی در یک برنامه تلویزیونی خیام را ماهواره ای ایرانی خواند و ضمن تشریح تلاش های دانشمندان ایرانی، بر تلاش علمی انجام شده برای ساخت آن تاکید کرد. نه او و نه هیچ یک از مقامات دولتی به این موضوع اشاره نکردند که این ماهواره در درجه اول روسی بوده و ایرانی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی پرتاب ماهواره خیام را برگ زرین دیگری در تاریخ افتخارات علمی ایران اسلامی و دستاورد دیگر دانشمندان ایرانی توصیف کرد.

مجتبی عبداللهی استاندار البرز در بازدید از مرکز کنترل ماهواره این فضاپیما در مرکز فضایی ماهدشت گفت: این ماهواره با تلاش دانشمندان ایرانی در مدار قرار گرفت.

تقریباً تمام رسانه های دولتی گزارش های متعددی در مورد چگونگی ساخت این ماهواره در کشور منتشر کردند. خبرگزاری تسنیم نیز در مقاله ای با عنوان «از صفر تا صد در ماهواره خیام، از ساخت آن در ایران تا پرتاب آن توسط ماهواره روسی» به تفصیل به این موضوع پرداخته است.

همشهری در خبری با عنوان پرتاب ماهواره بومی خیام به فضا آن را حاصل تلاش دانشمندان ایرانی دانست. با این حال، اسکرین شات، دامنه آن در کش گوگل و ارسال مجدد این محتوا هنوز وجود دارد.

حتی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان نیز در خصوص پرتاب ماهواره خیام در توئیتی این موفقیت علمی را نتیجه شکست تحریم ها خواند.

پیش از این چندین مقام دولتی رئیس جمهور امارات متحده عربی را به دلیل پرداخت پول به کشورهای دیگر برای پرتاب ماهواره و انسان به فضا مورد تمسخر قرار دادند. این در حالی است که مقامات این کشور درباره علمی بودن برنامه فضایی خود که شامل اعزام افراد به مریخ می شود، دروغ نگفته اند.

نمونه های زیادی از دروغ و جعل دستاوردها در این دولت وجود دارد که هر روز به آن افزوده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید