افشاگری بزرگ سفارت روسیه: ماهواره خیام توسط شرکت های روسی ساخته شده است

افشاگری بزرگ سفارت روسیه: ماهواره خیام توسط شرکت های روسی ساخته شده است

روز جدید در تاریخ 9 آگوست 2022، آقای یوری بوریسف، مدیر کل شرکت فضایی دولتی روسکوسموس روسیه، با هیئتی از جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی جناب آقای عیسی زارع پور، وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران گفتگو کرد.

سفارت روسیه در تهران در اینستاگرام نوشت: این دیدار در جریان بازدید نمایندگان ایران از پایگاه فضایی بایکونور برای رصد پرتاب ماهواره سنجش از دور خیام که توسط شرکت های روسی به سفارش طرف ایرانی ساخته شده است، صورت گرفت.

پرتاب پرتابگر Soyuz-2.1b با این ماهواره در ساعت 08:52 به وقت مسکو انجام شد که با استفاده از قسمت بالایی پرتابگر فرگات با موفقیت به مدار پرتاب شد. این ماهواره برای رصد و تحقیقات زمین و برای اهداف عمرانی در نظر گرفته شده است.

در این دیدار طرفین خاطرنشان کردند که پرتاب موفقیت آمیز و قرارگیری این ماهواره در مدار نقطه عطف مهمی در توسعه روابط دوجانبه است که زمینه را برای گسترش و تقویت بیشتر همکاری های دو کشور در صنعت فضایی فراهم می کند.

ماهواره خیام با همکاری مشترک روسیه ساعت 10:22 صبح امروز (سه شنبه) به وقت تهران با ماهواره بر سایوز از پایگاه بایکونور قزاقستان با موفقیت به مدار 500 کیلومتری زمین پرتاب شد.

دیدگاهتان را بنویسید