واکنش آمریکا به پرتاب ماهواره خیام: فرصت های جاسوسی قابل توجهی وجود دارد/ اتحاد عمیق روسیه با ایران تهدیدی عمیق است

واکنش آمریکا به پرتاب ماهواره خیام: فرصت های جاسوسی قابل توجهی وجود دارد/ اتحاد عمیق روسیه با ایران تهدیدی عمیق است

روز جدید سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرگزاری آناتولی گفت که ایالات متحده از پرتاب “ماهواره ای با قابلیت های جاسوسی قابل توجه ایران” توسط روسیه آگاه است. وی ادامه داد: اتحاد عمیق روسیه با ایران چیزی است که همه جهان باید آن را به عنوان یک تهدید عمیق ببینند.

پرتاب ماهواره خیام توسط ماهواره بر سایوز از پایگاه فضایی بایکونور واکنش وزارت خارجه آمریکا را در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، در حالی که مسکو یک ماهواره ایرانی را در مدار قرار داد، وزارت امور خارجه آمریکا گفت که همکاری رو به رشد روسیه با ایران خطر بزرگی برای جامعه بین‌المللی است.

دیروز رسانه های ایران گزارش دادند که ماهواره خیام که توسط پرتابگر سایوز از پایگاه فضایی بایکونور به فضا پرتاب شده بود، با موفقیت در مدار قرار گرفت و سازمان فضایی ایران کارکرد مناسب تمامی زیرسیستم های ماهواره ای را تایید کرد.

بر اساس این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری آنادولو مدعی شد که ایالات متحده از اقدامات روسیه در پرتاب “ماهواره ای با قابلیت جاسوسی قابل توجه از طرف ایران” آگاه بوده است.

وی ادامه داد: اتحاد عمیق روسیه با ایران چیزی است که همه جهان باید آن را به عنوان یک تهدید عمیق ببینند.

طبق اعلام سازمان فضایی ایران، مراحل اولیه پرتاب با موفقیت به پایان رسیده است و در زمان انتشار این خبر، ماهواره به همراه واحد انتقال مداری به مدار نهایی خود، یعنی در حال انتقال است. مدار 500 کیلومتری

طبق برنامه عملیاتی، ماهواره خیام در هر 24 ساعت 4 گذر بر فراز ایران انجام می دهد که طی آن دستورات به ماهواره ارسال و داده های تله متری دریافت می شود. طی روزهای آینده فرآیندهای پرتاب و آزمایش زیرسیستم های این ماهواره بر اساس برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده پیش خواهد رفت.

یوری بوریسف، رئیس آژانس فضایی فدرال روسیه (روسکاسموس) پرتاب ماهواره خیام را رویداد مهمی در همکاری های دوجانبه ایران و روسیه توصیف کرد که زمینه را برای اجرای پروژه های مشترک جدید فراهم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید