آژه ای: خود بانک ها مهمتر از بدهکاران بانکی هستند

آژه ای: خود بانک ها مهمتر از بدهکاران بانکی هستند

رئیس قوه قضائیه با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم هماهنگی و هم افزایی بیشتر قوای سه گانه و تمرکز بر حل اولین مشکل کشور و پرهیز از حاشیه سازی گفت: امروز اولین مشکل کشور مشکل اقتصادی و معیشت مردم و مهار تورم و رشد تولید؛ قوای سه گانه باید در این زمینه با یکدیگر هماهنگی و هم افزایی کامل داشته باشند.

حجت الاسلام محسنی آژه ای امروز دوشنبه (14 اردیبهشت) در جلسه شورای عالی قضایی ضمن گرامیداشت سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این نهاد مقدس که به فرمان امام خمینی (ره) تأسیس شده است. ) منشأ بسیاری از خیرات و برکات نظام است. و مملکت و مردم می دانستند و می گفتند: اگر فرمان تأسیس و تأسیس سپاه در آن زمان و در آن شرایط از سوی امام بزرگوار صادر نمی شد، چه می شد؟ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برکات و خدمات فراوانی برای اسلام، انقلاب و مردم ما داشته است و انشاالله این برکات و خدمات تداوم داشته باشد و برای این نهاد مقدس نیز آرزوی توفیق بیشتر داریم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با یادآوری حادثه طبس و ناکامی مفتضحانه و شرم آور آمریکا در تاریخ در تلاش برای آزادی جاسوسان خود گفت: ابعاد و ابعاد مختلف حادثه طبس به درستی تبیین و تبلیغ نشده و شاید تا به امروز. ; در این رویداد ما شاهد شکست تحقیرآمیز و شرم آور آمریکا بودیم. آمریکایی که با دستگیری جاسوسان خود در ایران، می خواست با عملیاتی نه تنها به ایران بلکه به جهانیان دست نشان دهد. اما شن های ریز طبس به عنوان سربازان خدا و یاری الهی به کمک مردم انقلابی ایران آمد و بدین ترتیب به خواست خدا شکست سنگینی بر آمریکایی ها وارد شد.

وی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم هماهنگی و هم افزایی هر چه بیشتر قوای سه گانه و تمرکز بر حل اولین مشکل کشور و پرهیز از حاشیه سازی، گفت: امروز اولین مشکل کشور مشکل اقتصادی و معیشتی است. مردم و مهار تورم و رشد تولید. قوای سه گانه باید در این زمینه با یکدیگر هماهنگی و هم افزایی کامل داشته باشند و مقام معظم رهبری نیز در دو فاصله زمانی کوتاه دستوراتی در این زمینه داشتند.

وی تصریح کرد: معتقدم در بین سه قوه همدلی و اراده تمرکز بر حل اولین مشکل کشور که مهار تورم و رشد تولید است وجود دارد. اما وقتی مقام معظم رهبری با آن بینش همه جانبه و بزرگی که دارند، در دو فاصله نزدیک، بر لزوم همکاری همه جانبه قوای سه گانه تأکید می کنند، مشخص می شود که خلأهایی در این زمینه وجود دارد؛ اما در این زمینه، باید گفت: «در این زمینه باید گفت: «معمولاً باید در این زمینه تلاش کنیم. خصوصاً معظم له در خطبه های عید فطر این مقوله را برجسته کردند که اهمیت موضوع را نشان می دهد.

حجت الاسلام محسنی آژه ای تصریح کرد: هماهنگی و هم افزایی قوای سه گانه برای تمرکز بر حل مشکل اول کشور و عمل به فرمایش مقام معظم رهبری در این زمینه تنها با صحبت از هماهنگی و هم افزایی محقق نمی شود و یک سازوکار و یک در این رابطه، عملیاتی وجود دارد. لذا تمامی مراجع قضایی باید هر چه سریعتر نظر خود را در این خصوص ارائه دهند تا ابتدا سازوکار عملیاتی برای افزایش هماهنگی و هم افزایی درون سازمانی و سپس با سایر دستگاه ها آماده شود.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به تشریح و تبیین برخی مقوله های مرتبط با راهکارهای عملی برای افزایش هماهنگی و هم افزایی قوا پرداخت و گفت: یکی از مواردی که در خصوص موضوع فوق مؤثر خواهد بود این است که این همفکری و همکاری بین رهبری و رهبری است. از قوا، به زیرمجموعه هایی که آنها و تمام اجزای سه قوه آزاد شوند. اگر رئيس يك اداره در مورد يكي از مسائل مربوط به مشكل اصلي كشور و راه حل آن نظر و ديد جداگانه داشته باشد، اوضاع به درستي پيش نمي رود. در همه بخش‌های قوا باید برای حل مشکلات و مسائل و تحقق شعار سال (کنترل تورم و رشد تولید) به دیدگاه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها پرداخت.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: موضوع مهم دیگری که در این بند می توان به آن اشاره کرد این است که نیت و هدف اصلی ما باید جلب رضای خدا و خدمت به مردم و کاهش آلام مردم باشد. مثلاً از نظر برخورد با فساد، هدف ما ریشه‌یابی و از بین بردن فساد است، نه اینکه بخواهیم دعوا کنیم یا توپ را در زمین نهاد دیگری بیندازیم یا منیت داشته باشیم و بگوییم ما هستیم که این و فلان فساد را اعلام کرده‌ایم. ! مهم رفع فساد و مبارزه با فساد است.

وی ادامه داد: باید با همفکری و تدابیر، کمک و مساعدت سه قوه به یکدیگر و در عین حال حفظ استقلال خود، بیشتر متوجه شویم. در اینجا باید توجه داشت که این کمک قوای سه گانه به معنای غفلت متقابل از کاستی ها و مشکلات نیست. بلکه می خواهیم سعی کنیم اشتباهات و مشکلات یکدیگر را به صورت متقابل اصلاح کنیم تا بر حل اولین مشکل کشور که مهار تورم و رشد تولید است تمرکز کنیم تا درگیری و درگیری ایجاد نشود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژی در ادامه به تشریح و تبیین مصادیق مربوط به تحقق شعار سال (کنترل تورم و رشد تولید) به ویژه مقوله ارز و بانکداری پرداخت و گفت: ما بررسی دقیق و همه جانبه قوه قضاییه برای کمک و افزایش همکاری و هم افزایی در مقوله ارزی و بانکی برای تقویت توان تولیدی کشور و کاهش تورم انجام شود.

وی افزود: تاکید می کنم دستگاه قضایی امسال در پرونده ها و بحث های مربوط به بانک ها بیشتر به خود بانک توجه می کند تا مشتری بانک. چند روز پیش یکی از مسئولان گفته بود که می خواهیم مازاد بدهکاران بانکی را معرفی کنیم. با دیدن این خبر بلافاصله با مسئول تماس گرفتم و به ایشان گفتم که معرفی مازاد بدهکاران بانکی درست است و باید انجام شود اما به این دسته بندی ها هم توجه کنید که این مازاد بدهکاران را چه کسی ایجاد کرده است؟ چه کسی به آنها امکانات داده است؟ چه کسانی در استفاده از این امکانات به وظیفه نظارتی خود کوتاهی کردند؟ چه کسانی گارانتی مناسب دریافت نکردند؟ وقتی اقساط اول و دوم تسهیلات عقب افتاد، چه کسی برای جلوگیری از تشدید موضوع پیگیری نکرد؟

رئیس قوه قضاییه در تشریح مقوله برخورد با فساد نیز گفت: فساد مسری است و اگر جلوی آن گرفته نشود از کشوری به کشور دیگر سرایت می کند. ما باید بحث مقابله با فساد را در اولویت قرار دهیم. نحوه برخورد با فساد باید به گونه ای باشد که در صورت نیاز به عمل، آن عملیات موجب مرگ یا طولانی شدن دوره بهبودی نشود.

رئیس قوه قضائیه سپس نکاتی را در خصوص برخورد با قاچاق بیان کرد و با ذکر مصادیق در این راستا، این مقوله را برای تحقق شعار سال و کمک به تقویت دادرسی مهم ارزیابی کرد.

وی به همه دستگاه‌ها و مراجع قضایی دستور داد در راستای تحقق شعار سال و کمک به مهار تورم و رشد تولید و تقویت امنیت جسمی و روانی مردم، تدابیر عاجل‌تر و ویژه‌تر اتخاذ کنند.

در نهایت رئیس قوه قضائیه به ضابطین مربوطه اعم از معاون اول، دادستان کل کشور و معاون دادگستری دستور داد در تهیه لوایح و طرح های تقدیم به مجلس با ضابطان ذیربط در سایر قوا همکاری لازم را داشته باشند که به تصویب رسید. در مجلس، به طور کامل قابل اجرا است.

دیدگاهتان را بنویسید