بانک مرکزی لیست بدهکاران بانکی را منتشر کرد


ساعت: 12:41
تاریخ انتشار: 1401/01/31
کد خبر: 1823411

با گذشت چهار ماه از تکلیف رئیس جمهور در شبکه بانکی برای معرفی ابربدهکاران، بانک مرکزی به وعده خود عمل کرد و فهرست دقیق تری از ابربدهکاران بانکی را منتشر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بانک مرکزی در راستای اجرای ردیف اول بند د- آیین نامه تبصره 16- تسهیلات تکلیفی قانون بودجه سال 1401 کل کشور، آمار اولیه تسهیلات و بدهی های کلان (از بانک های دریافتی تاکنون) را در پایان اعلام کرد. اسفند 1400 طبق بند مذکور منتشر خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بر اساس بند مذکور، انتشار این اطلاعات به صورت فصلی است و البته باید در تیرماه سال جاری منتشر شود، اما به منظور شفاف سازی هر چه بیشتر اطلاعات و آمار؛ این موضوع در دستور کار بانک مرکزی در ماه جاری قرار دارد.

شایان ذکر است اطلاعات منتشر شده صرفاً بیانگر دریافت تسهیلات و تعهدات کلان از شبکه بانکی است و عدم انجام این تعهدات در ادامه ستون اصل تسهیلات اعطایی غیرجاری قابل مشاهده است.

شایان ذکر است طبق فصل اول ماده 1 بندهای 1-8 – آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان موضوع بخشنامه شماره 242553/92 مورخ 1392/08/16 تسهیلات و تعهدات کلان: ذینفع حداقل 10 درصد سرمایه مؤسسه اعتباری.»

لازم به ذکر است این اطلاعات مقدماتی بوده و اقدامات مناسبی در زمینه نظارت و بهبود مستمر کیفیت آن انجام و رصد می شود.

در پایان تاکید می شود که تاکنون اطلاعات از 14 بانک دریافت شده و به تدریج جدول مربوطه همزمان با دریافت اطلاعات سایر بانک ها کاملتر می شود.
بانک های رفاه کارگران، سامان، سپه، قرض الحسنه رسالت، قرض الحسنه مهر ایران، کارآفرین، کشاورزی، گردشگری، ملت، تجارت، پست بانک، پاسارگاد، سرمایه گذاری مشترک ایران و ونزوئلا و اقتصادنوین از جمله بانک هایی هستند که بانک آنها فوق بدهکاران توسط بانک مرکزی صادر می شود.

سید احسان هندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، ۲۳ آبان ماه سال گذشته از بانک مرکزی خواست تا هر سه ماه یک بار فهرست ابربدهکاران بانکی را منتشر کند.

وی به بانک ها و مؤسسات اعتباری دستور داد جزئیات تسهیلات گیرنده، توجیه بانک برای تخصیص وجوه، میزان تسهیلات، مبلغ قابل پرداخت، مانده بدهی، نرخ سود و نوع ضمانت را به اطلاع عموم برسانند.

آیت الله رئیسی رئیس جمهور در دیدار با مدیران عامل بانک ها به صراحت اعلام کرد که بانک ها باید با بدحساب ها برخورد کنند و اسامی این بدهکاران بانکی منتشر شود.

در این مدت برخی بانک های دولتی و خصوصی فهرستی از ابربدهکاران بانکی را منتشر کردند و برخی از این کار خودداری کردند. در روزهای اخیر رئیس کل بانک مرکزی قول داده است تا پایان هفته فهرست بدهکاران بانک های مختلف را در سایت رسمی این بانک منتشر کند.

بر این اساس، امروز (چهارشنبه 30 فروردین) این فهرست بر روی سایت رسمی بانک مرکزی بارگذاری و در اختیار عموم قرار گرفت.

بر اساس بند «د» تبصره 16 قانون بودجه 1401 با عنوان «احکام نظارتی»، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از سامانه اطلاعاتی خود و در صورت لزوم از اطلاعات دریافتی از بانک ها و غیربانک ها استفاده کند. موسسات اعتباری (موضوع (2) این بند) تعاریف و مصادیق تعیین شده توسط هیات پولی، مانده تسهیلات و بدهی های کلان و میزان پرداخت و مانده تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط و میزان پرداختی هر بانک. و مؤسسه اعتباری غیربانکی به تفکیک هر فردی که توسط هیئت پولی مرتبط یا ذی‌نفع سهم تعیین می‌شود، نرخ سود، مدت بازپرداخت، مدت بازپرداخت، وضعیت بازپرداخت (دریافت فعلی، معوق، معوق یا مشکوک الوصول)، نوع و میزان وثیقه. دریافت شده، در سایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دسترس عموم قرار گرفته و به صورت فصلی به روز می شود.

بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی نیز مکلفند اطلاعات مندرج در بند (1) این بند را به صورت فصلی در اختیار بانک مرکزی قرار دهند.

در صورت امتناع از ارسال به موقع تمام یا بخشی از اطلاعات، موسسه اعتباری حسب مورد به تشخیص بانک مرکزی نسبت به ارتکاب یکی از تخلفات موضوع ماده (44) ق.م. قانون پولی و بانکی یا اجزای آن) یا (4) بند (الف). ماده (14) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با رعایت مقررات مذکور در مواد مذکور محکوم می‌شود.

بانک مرکزی هر سه ماه یکبار گزارش همکاری یا تخلف بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را به کمیسیون اصل 90 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و دیوان محاسبات ارائه می کند.

انتهای پیام/
منبع: بانک مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید