نمایش تبلیغاتی با انتشار لیست بدهکاران بانکی

نمایش تبلیغاتی با انتشار لیست بدهکاران بانکی

روز جدید : انتشار اسامی ابربدهکاران بانک با لهجه و دستور رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت سیزدهم از اواخر فروردین ماه سال جاری آغاز شد. بر اساس قوانین جاری کشور و تاکید رئیس جمهور و وزیر اقتصاد، بانک ها برای شفاف سازی موظفند اسامی وام گیرندگان عمده و فوق بدهکاران بانک ها را اعلام کنند.

درست است چرا یک نفر در کشور برای گرفتن چندین میلیون تن وام ضروری باید اینقدر مسافرت کند و احیاناً به دلیل سخت گیری های بسیاری از بانک ها از دریافت وام پشیمان شود اما برخی به راحتی وام های چند ده میلیارد تنی دریافت می کنند. حتی بدون ضامن یا با کوچکترین ضمانت پرداخت تسهیلات که سالها پیش هم گرفتند و هنوز تسویه نمی کنند حداقل کسانی که دنبال سوء استفاده هستند نمی توانند به این کار ادامه دهند. باید مشخص شود افرادی که تسهیلات فوق را دریافت کرده اند چگونه توانسته اند این وام ها را دریافت کنند و چه کسانی و به چه منظور تسهیلات پرداخت کرده اند.

انتشار اسامی بدهکاران بانکی چقدر برای اقتصاد کشور اهمیت دارد؟ کامران ندری، کارشناس پول و بانک گفت: روند کار با افرادی که بخش زیادی از سیستم بانکی را دریافت نکرده اند و بدون ورود به چرخه تولید پرداخت نکرده اند، نباید تنها با انتشار لیست متوقف شود. نظام اقتصادی کشور اما مشکلات سیستم بانکی کشور را حل نخواهد کرد.اما افشای و انتشار اسامی بدهکاران امیدوارکننده است و در واقع تبلیغات در لیست بدهکاران بانکی این موضوع را بزرگنمایی می کند. .

ندری گفت: انتشار این لیست ها نشان می دهد که چالش جدی در نظام بانکی کشور وجود دارد زیرا این ابربدهکاران بیشتر وجوه موجود در اقتصاد کشور را دریافت و بازپرداخت نکرده اند. وی با بیان اینکه برنامه دولت برای مقابله با چنین چالشی چیست، گفت: انتشار این لیست بدون اجرای برنامه های دولت برای مبارزه با این گونه فسادها تأثیر مثبتی بر اقتصاد نخواهد داشت.

این کارشناس پولی و بانکی تاکید کرد: متاسفانه دولت برنامه ای برای مقابله با چنین چالشی و پس گرفتن پول بخش تولیدی از این بدهکاران بانکی اعلام نکرده است و دلیل انتشار فهرست ابربدهکاران بانکی بیشتر است. با بدهکاران کلان بانکی مشخص شد که عده کمی از مردم بخش زیادی از تسهیلات بانک ها را بدون قید و شرط و بازپرداخت بدون هیچ مانعی دریافت کرده اند.

ندری ادامه داد: کتمان دلیل عدم پرداخت تجهیزات توسط بدهکاران بانکی موضوعی است که همواره مورد سوال مردم است. با این حال، دولت به عدم شفافیت در اجرای برنامه های خود پاسخی نداده است. این کارشناس پولی و بانکی گفت: در حال حاضر دولت لیستی از افرادی دارد که بدون شرایط لازم وام های کلان دریافت کرده اند و در نهایت هیچ پرداختی نداشته اند، ارگانی وجود دارد و باید هر چه سریعتر به این مهم رسیدگی کند.

به گفته این استاد دانشگاه؛ پیدایش چنین پدیده ای (بدهکاران کلان بانکی) قطعاً به اقتصاد و نظام بانکی کشور آسیب وارد کرده است. اکنون زمان آن است که دولت بررسی کند که چگونه چنین چالشی ایجاد می شود و راه حلی برای مقابله با آن اعمال کند. بانک بزرگ موظف است در اسرع وقت برنامه های خود را برای مقابله با چنین چالشی اعلام کند، دولت باید نشان دهد که آیا قدرت مقابله و بازپس گیری پول از ابربدهکاران بانک را دارد یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید