آیا افزایش 2 میلیونی حقوق پاسخگوی نیاز بازنشستگان است؟

آیا افزایش 2 میلیونی حقوق پاسخگوی نیاز بازنشستگان است؟

حقوق بازنشستگان برای سال آینده باید دو میلیون تومان افزایش یابد. اما در شرایطی که پیش بینی ها حاکی از تداوم تورم 50 درصدی در اقتصاد ایران است، این سوال مهم را مطرح می کند که این افزایش دستمزد تا چه اندازه پاسخگوی نیازهای معیشتی بازنشستگان است؟

بیایید جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان را برای سال آینده بررسی کنیم. میانگین حقوق بازنشستگان در سال گذشته هفت میلیون و 150 هزار تومان تعیین شد. در ابتدای امسال با اندکی افزایش به هفت میلیون و 900 هزار تومان رسید. اخبار منتشر شده هم اکنون حاکی از افزایش دو میلیون تومانی حقوق بازنشستگان به 9 میلیون و 241 هزار و 200 تومان در سال آینده است.

در حال حاضر یک میلیون و 630 هزار مستمری بگیر در صندوق بازنشستگی کشوری عضویت دارند. همانطور که آمار مستمری بگیران صندوق در پایان تابستان امسال نشان می دهد، پایتخت ایران با 318 هزار و 876 نفر بیشترین و استان ایلام با 13 هزار و 183 نفر کمترین تعداد مستمری بگیران صندوق بازنشستگی کشوری را به خود اختصاص داده اند. .

همچنین اطلاعات موجود حاکی از آن است که 65 هزار نفر از مستمری بگیران حدود پنج میلیون تومان دریافت کردند که با تغییرات جدید، حقوق آنها به 6 میلیون و 150 هزار تومان می رسد. در بین آنها یک میلیون و 480 هزار نفر بین 6 تا 11 میلیون تومان، 46 هزار نفر بین 11 تا 25 میلیون تومان و 5 میلیون و 419 نفر بین 25 تا 41 میلیون تومان دریافت می کنند.

بازنشستگان زیر خط فقر…

اما همزمان مسئولان اقتصادی از افزایش حداقل دستمزد خبر می دهند که طبق آخرین به روز رسانی کتاب سنجش فقر و توزیع درآمد در ایران خط فقر مطلق برای یک خانواده دو نفره ساکن تهران 32 سال است. میلیون تومان. برای هر خانوار روستایی در استان تهران 15 میلیون و 700 هزار تومان برآورد می شود. این در حالی است که در سال 1400 خط فقر مطلق برای یک خانوار شهری ساکن تهران 22 میلیون و 220 هزار تومان بود. این مبلغ برای یک خانوار روستایی ساکن استان تهران 10 میلیون و 800 هزار تومان بود. اما اکنون بر اساس تورم سالانه حدود ۴۵ درصد در سال جاری، خط فقر در تهران به ۳۲ میلیون تومان رسیده است.

قیمت ها سر به فلک کشید

با این حال، قیمت ها روز به روز در حال افزایش است و تورم ویرانگر مردم را بیشتر و بیشتر به گودال فقر می کشاند. آماری که به تازگی توسط مرکز اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شده است، اطلاعات مهمی را نشان می دهد. بر اساس این گزارش قیمت 23 درصدی برخی از مواد غذایی و خوراکی های ضروری نسبت به سال گذشته دو برابر شده است! در عین حال این روزها افرادی که روزگاری اقتصاد کشور را مدیریت می کردند صدای خود را بلند کردند و از کاهش قدرت خرید مردم انتقاد صریح کردند.

همین چند روز پیش بود که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی در توئیتی خطاب به دولت سیزدهم نوشت: «قدرت خرید مردم 20 درصد کاهش یافته است. خسته نباشید!» اشاره همتی به کاهش 20 درصدی قدرت خرید مردم در کمتر از سه ماه از اول مهرماه. عمق فاجعه را زمانی متوجه می شویم که بدانیم این روزها توان خرید برنج مردم کاهش یافته است. “نیم کیلو”!

تورم بالا و فزاینده یکی از بحران های بی پایان اقتصادی و اجتماعی در ایران است که نتیجه آن گسترش فقر و تشدید تنش های اجتماعی است.

اگرچه انتظار می رود که مستمری بگیران در دوران کهنسالی خود با وقار زندگی کنند، کابوس موسوم به تورم خواب آنها را ربوده است. برای گذران زندگی، بسیاری از بازنشستگان مجبور به کار در مشاغل کم ارزش افزوده می شوند که باعث اتلاف وقت خواهد شد. این بدان معناست که کار برای اکثریت آنها جایگزین اوقات فراغت و سرگرمی شده است. کارشناسان اقتصادی پیامد اجتماعی این پدیده را از هم پاشیدگی خانواده می دانند.

پیش بینی ها حاکی از تداوم تورم 50 درصدی در اقتصاد ایران در دو سال آینده است. اخیرا مرکز پژوهش های مجلس از کسری 300 تا 600 هزار میلیارد تومانی بودجه امسال خبر داده است. الان هم مشخص نیست بودجه سال آینده چگونه تنظیم می شود تا از اینجا تورم بیشتری برای ما به همراه نداشته باشد. البته نهادهای بین المللی شرایطی را برای کاهش تورم فراهم کرده اند که از جمله آنها می توان به رفع تحریم ها، تثبیت نرخ ارز و افزایش صادرات نفت اشاره کرد. اما چشم انداز اقتصادی ایران باعث می شود که انتظارات برای دستیابی به این اهداف دور از دسترس به نظر برسد. علاوه بر اینها، در شرایطی افزایش می یابد که انتظار می رود دستمزدها افزایش یابد که خود منجر به تورم بیشتر می شود و به همین دلیل اقتصاددانان معتقدند که اگر دولت مجبور به انجام یک کار و تنها یک کار باشد، کنترل منطقی تورم در کنار آن است. با توانمندسازی خانواده

دیدگاهتان را بنویسید