آیا انتظارات پس از برجام مانعی برای احیای توافقنامه برجام است یا روسیه؟


ساعت: 09:26
تاریخ ارسال: 1401/06/14
کد خبر: 1895010

جریان غربی در داخل کشور و همچنین رسانه های غربی تلاش می کنند ناکامی غرب در حصول توافق در مذاکرات برای احیای برجام را عاملی غیر از انتظارات آمریکا پس از برجام بدانند. با این حال باید دید نقش این انتظارات در عدم توافق بیشتر است یا به ادعای غربی ها مانع تراشی روسیه؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ گفتگوهای احیا توافق این روزها در حالی که افکار عمومی و رسانه های داخلی و خارجی خبرساز شده اند، به نظر می رسد که ایالات متحده آمریکا همچنان دستیابی به توافق برد-برد را به تعویق می اندازد.

پس از آنکه ایران شروط خود را برای دستیابی به توافق به نماینده اتحادیه اروپا ارائه کرد، آمریکا به جای پاسخ به این شروط، موضع سکوت گرفت، در حالی که برخی عوامل مرتبط با آمریکا از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی و مقامات رژیم صهیونیستی برای ایفای نقش مکمل، بازی روانی خود را به نفع کاخ سفید آغاز کرد.

با این حال، برخی جریان‌های غرب‌گرا در داخل و همچنین رسانه‌های غربی تلاش کردند علت عدم اعلام نتیجه غرب را عاملی غیر از انتظارات فراسرزمینی آمریکا بدانند.

رسانه های طرفدار غرب مدعی هستند که روسیه مانع از اجرای توافق برای احیای برجام می شود. در همین راستا، رویترز مدعی شده است که درخواست روسیه برای تضمین کتبی از آمریکا مبنی بر اینکه تحریم های مسکو به همکاری روسیه با ایران لطمه ای وارد نمی کند، برای گفتگو برای احیای برجام مطرح شده است.

اگرچه این ادعا از سوی هیچ نماینده رسمی تایید یا تکذیب نشد، اما بهانه ای شد تا گرایش غربی ها در داخل کشور که با رسانه های اروپایی تهاجمی همسو است، این موضوع را برای دستیابی به توافق سازنده تلقی کنند.

کاخ سفید باید تکلیف پرونده PMD را روشن کند

در همین حال رئیس جمهور فرانسه خواستار میانجیگری ایران برای حل مناقشات روسیه و اوکراین شد تا گامی در جهت حل بحران اقتصادی و انرژی در اروپا بردارد که در جریان مذاکرات احیای برجام مواضع ضد روسی اتخاذ کرده است.

همانطور که سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در اشاره صریح به درخواست روسیه برای تضمین در مورد ازسرگیری توافق برجام گفت، ما به توافق بسیار نزدیک هستیم، اما پاریس به شدت نگران خطراتی است که تاخیر بیشتر ممکن است باعث موفقیت شود و بر شانس موفقیت تاثیر بگذارد! وی این اظهارات را در حالی بیان کرد که رسانه های نزدیک به اروپا می گویند جنگ اوکراین بر مذاکرات هسته ای تاثیر گذاشته و آمریکا درخواست روسیه برای تضمین اضافی در توافق هسته ای ایران را رد کرده است!

در عین حال، غرب دلیل تأخیر خود را عاملی غیر از انتظارات خارج از برجام می‌داند، عاملی که مسئول پاسخ کاخ سفید به پرونده آشکار PMD است که ایالات متحده سال‌ها در حال انجام آن است، پرونده PMD که ایران بارها آن را خوانده است. “مطالعات ادعایی” و یک سری اتهامات. کشورهای غربی، عمدتاً آمریکا، تسلیحات برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را ابزاری برای حفظ ساختار تحریم‌ها می‌دانند، موضوعی که آمریکا باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرد.

آمریکا به بهانه مذاکرات برای احیای برجام تلاش می کند مسائل منطقه ای، موشکی، حقوق بشر و امنیتی را روی میز مذاکره بگذارد، در حالی که ایران تنها به دنبال تضمین از سوی آمریکا برای لغو تحریم ها است، تضمینی که مبتنی بر … حقیقت ادعای رسانه ها این روزها وسترن از زبان روسی شنیده می شود.

ابوالفضل زهراوند، معاون سابق وزارت امور خارجه معتقد است در صورت صحت چنین ادعایی، روسیه با در نظر گرفتن اراده استراتژی به دنبال حفظ روابط با ایران است و به دنبال تضمین روابط تجاری با ایران است. بدون دخالت آمریکا

کارزار اسرائیل برای جلوگیری از توافق هسته ای

این روند در حالی است که به گفته نخست وزیر رژیم صهیونیستی، رئیس موساد امروز برای تشریح خطرات توافق هسته ای به واشنگتن می رود.

به گفته لاپید، موضع تل آویو در قبال توافق احیای برجام ادامه فشار برای جلوگیری از امضای آن است تا جایی که اسرائیل کارزار گسترده ای را برای جلوگیری از امضای توافق هسته ای بین ایران و ابرقدرت ها آغاز کرده است.

ادامه مطلب؛

دیدگاهتان را بنویسید