خلاء فعالیت چین در مذاکره/اجرای توافقنامه 25 ساله به احیای برجام بستگی دارد

خلاء فعالیت چین در مذاکره/اجرای توافقنامه 25 ساله به احیای برجام بستگی دارد

روز جدید یک کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرآنلاین دلایل انفعال چین در مذاکرات لغو تحریم ها، گسترش روابط ایران و چین و همچنین اجرای توافق ۲۵ ساله را منوط به لغو تحریم های بین المللی و ایجاد تعادل در روابط دو کشور.

مهسا مژدهی: بالاخره پاسخ آمریکا به پیشنهاد ایران در خصوص متن اروپایی ها تهیه و ارسال شد. محتوای این پاسخ هنوز مشخص نیست. برخی رسانه‌های عربی مدعی هستند که آمریکا با شروط اضافی ایران موافقت نکرده است. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از توافق می کند. گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، توافق با ایران را بد توصیف کرد و کفش های خود را برای سفر به واشنگتن به زودی بند کرد. برای تلاوی هر گونه توافقی بین آمریکا و ایران بد تلقی می شود. با این حال، در صورت دستیابی به توافق، تهران می تواند از مزایای بیشتری نسبت به متحدان فعلی خود برخوردار شود.

ابراهیم رحیم پور معاون اسبق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه درباره سناریوهای پیش رو در خصوص روند مذاکرات برای رفع تحریم ها گفت: شواهدی که دو طرف دیده اند، لزوم توافق دو طرف را نشان می دهد. علیرغم یکسری شعارهایی که همه کشورها برای حفظ امور خود داده اند، واضح است که احیای برجام برای ایران و آمریکا و بعد اروپایی ها و بعد روسیه و عربستان و… موضوع مهمی است. اگر فقط آمریکا در کنار ما بود، این معادله بسیار قابل مدیریت بود. اما این معامله کمی ناشناخته شده و کار مذاکره کنندگان خودمان کمی دشوارتر شده است. آنچه در صحنه می بینیم این است که توپ در زمین آمریکاست. واشنگتن مشکلات داخلی و درگیری های جناحی خود را دارد. علیرغم نیاز آنها، برای واشنگتن آسان نیست که مردم در دولت و جناح های رقیب را متقاعد کند که در برابر خواسته های ایران تسلیم شوند.

اما در مقایسه با یک سالی که از مذاکرات دولت جدید می گذرد، اکنون وضعیت بهتر به نظر می رسد. افکار عمومی در ایران به دلیل حساسیت های موجود، آگاهی چندانی از موضوعات اصلی مذاکرات ندارند. حتی نمایندگان مجلس هم به عدم اطلاع رسانی اعتراض کردند.

وی درباره فعالیت های رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از پیشرفت احیای برجام توضیح داد. به همین دلیل است که دیپلمات های دلسوز ما بر این باورند که هر چه کشورهای بیشتری بتوانیم لابی کنیم و با آنها گفتگو کنیم، سود بیشتری خواهیم داشت. این در مورد اسرائیل نیز صدق می کند. تعداد کسانی که با اسرائیل مشاوره و تجارت می کنند نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است. حتی کشورهای عربی خاورمیانه نیز به این گروه پیوسته اند. به همین دلیل تل آویو تصمیم گرفت از قدرت خود برای توقف روند احیای برجام استفاده کند. اما این اقدامات به این معنا نیست که اسرائیلی ها بتوانند بایدن و آمریکا را متقاعد کنند که به سخنان آنها در مورد ایران گوش دهند. رژیم صهیونیستی به دنبال بهانه و ضعف از سوی ایران است تا ضمن مخالفت با احیای برجام، از ابزارهای آن یعنی. قدرت بین المللی و مادی آن برای انجام معاملات ویژه.

رحیم پور در خصوص عدم اقدام چین در مذاکرات اخیر هسته ای نیز گفت: ماهیت و دیپلماسی چین خاص است و قابل مقایسه با دیگر کشورها نیست. برای مثال، سفر اخیر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را در نظر بگیرید. این موضوع از بسیاری جهات برای پکن مایه افتخار بود. اما او به چند بیانیه و مانور نظامی اکتفا کرد. وقتی کشوری به این ترتیب شکل می‌گیرد، چه انتظاری داریم که از ما حمایت کند یا تجارتی را انجام دهد که در نهایت برای خودش مضر است؟ قطعا چنین رویه ای وجود نداشته و در آینده نیز نخواهد بود. به همین دلیل است که ایران باید به همان اندازه که آنها جلو رفته اند به سمت آنها حرکت کند و سیاست متعادلی را در پیش بگیرد.

وی در خصوص احتمال ایجاد توافقنامه 25 ساله بین ایران و چین گفت: اگر بخواهیم وضعیت تحریمی موجود در جهان را ادامه دهیم، شرایط به همین منوال ادامه خواهد داشت. اما اگر بخواهیم روابط گسترده ای با کشورها داشته باشیم، وضعیت متفاوت است. در حال حاضر چین اولین شریک تجاری با 70 کشور است و پتانسیل بالایی دارد. حتی با آمریکا هم شراکت دارد. این یک شریک اقتصادی برای همکاری است. در زمان تحریم ها نیز با پکن کار کردیم. اما برای دوره بدون تحریم، آیا می‌توانیم مانند گذشته با آنها کار کنیم و موافق هستند یا نه، باید ببینیم چه می‌شود. در هر صورت، ما نباید معاهده ای را که ما را ملزم به دادن امتیازات دائمی به چین می کند، تحت فشار قرار دهیم. شرایط باید عادی شود و با برقراری ثبات و آرامش و لغو تحریم های شدید بین المللی، شرایط برای پیگیری مساوی موضوع قرارداد 25 ساله فراهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید