آیا سفارت عربستان سعودی در هتل باز می شود؟

آیا سفارت عربستان سعودی در هتل باز می شود؟

عربستان سعودی مدت هاست که یک طبقه از هتل اسپیناس تهران را رزرو کرده است. دیپلمات های عربستان سعودی که مدتی پیش به تهران آمده بودند در این هتل اقامت کردند و فعالیت خود را آغاز کردند. لذا تا زمان تعیین وقت ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران، سفارت به صورت موقت در این هتل باقی خواهد ماند.

رویداد۲۴ سازندگی نوشت: وزیر امور خارجه عربستان امروز در فصل جدید آشتی دیپلماتیک دو کشور به تهران می آید در شرایطی که طبق اخبار منتشر شده، عربستان سفارت خود را در کاخ اسپیناس تهران افتتاح می کند. هتل. سفارت فعلی عربستان تا زمان بازسازی سفارت اصلی این کشور که در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی رئیس جمهور میانه رو ایران توسط تندروها به آتش کشیده شد و روابط بین دو کشور را به آتش کشیده شد، در یک طبقه کامل در هتل اسپیناس پالاس به کار خود ادامه خواهد داد. کشورها به کما کامل می روند.

حمله به سفارت عربستان در تهران در دی ماه سال 1394 در پی اعدام شیخ نمر، روحانی مخالف دولت سعودی صورت گرفت. وزارت کشور عربستان سپس اعلام کرد که وی در میان 47 نفری است که به اتهام تروریستی اعدام شده اند. پس از اعلام خبر اعدام شیخ نمر، عده ای که بعداً خودسر نامیده شدند، به ساختمان کنسولگری عربستان در مشهد حمله کردند و پرچم عربستان را از ساختمان کنسولگری آن کشور پایین کشیدند و برخی نیز مواد محترقه به سمت سعودی ها پرتاب کردند. ساختمان کنسولگری

تجمعی در مقابل سفارت در تهران برگزار شد، تعدادی از معترضان با ورود به ساختمان سفارت، پرچم عربستان را پایین کشیدند و پس از تخریب اموال موجود در ساختمان، ساختمان سفارت را به آتش کشیدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور در بیانیه‌ای حمله به پست‌های دیپلماتیک را محکوم کرد و از وزارت کشور، قوه قضائیه و وزارت اطلاعات خواست عاملان این حمله را شناسایی و دستگیر کنند.

اما اینها همه مشکلات دولت وقت نبود، غلامعلی خسرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نامه ای به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد ارسال کرد. جمهوری اسلامی ایران بر تعهدات خود در چارچوب قوانین بین‌المللی و اسناد بین‌المللی تاکید کرد. طرف متخلف به‌ویژه کنوانسیون ۱۹۶۳ وین در مورد روابط کنسولی و کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در مورد روابط دیپلماتیک از هیچ اقدامی برای دستگیری تمامی عاملان این حادثه خودداری نخواهد کرد. حادثه و پیگرد قانونی موضوع و پشیمانی از این حمله. اما این اقدام با واکنش شدید کشورهای جهان حتی دوستانه مواجه شد به طوری که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز از آن انتقاد کرد.

در ایران خیابانی به نام شیخ نمر نامگذاری شد، اما پس از برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور، نام شیخ نمر از خیابان حذف شد. پس از ایفای نقش چین، متحد جدید عربستان سعودی که روابط خوبی نیز با ایران دارد، روابط دو کشور به سرعت عادی شد و در ماه می گاردین در گزارشی نوشت: ایران و عربستان سعودی به عنوان دو قدرت بزرگ در خاورمیانه، مصمم به رقابت 40 برای پایان دادن به سال خود در منطقه ای هستند که باعث بی ثباتی و تنش شده است.

تمام شواهد موجود نشان می دهد که نزدیکی روابط دو کشور واقعی است. بر اساس این توافق، پروازهای غیرنظامی بین دو کشور از سر گرفته شد، در مسابقات قرائت قرآن در عربستان، یک قاری ایرانی موفق به کسب جایزه 800 هزار دلاری شد و فولاد ایران بار دیگر راهی بازارهای عربستان شد. بر اساس گزارش های منتشر شده، آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به ریاض سفر می کند.

سفر رئیس جمهور ایران به ریاض از سال 2007 تاکنون اولین سفر در نوع خود است. سال گذشته با میانجیگری چین، ایران و عربستان سعودی توانستند به توافق برسند. دو کشور پس از 8 سال تنش، یک برنامه دو ماهه برای احیای روابط سیاسی و اقتصادی تنظیم کردند. و این در حالی است که در سال 2016 پس از حمله به سفارت عربستان در تهران، روابط دو کشور قطع شد. پس از پیروزی انقلاب ایران در سال 1357، تهران و ریاض برای توسعه قدرت و نفوذ خود در منطقه درگیر جنگ نیابتی بودند.

در شرایط کنونی سوال اصلی این است که آیا بادهای تغییر می تواند در خاورمیانه وزیده و درگیری ها را در یمن، لبنان، سوریه و عراق به راه بیندازد؟ یکی از دیپلمات‌های مقیم لندن (به شرط فاش نشدن نام) معتقد است که روند احیای روابط ایران و عربستان سعودی شبیه به ساخت طبقه همکف ساختمانی است که سایر کشورها بتوانند سیاست‌های خود را روی آن بسازند. این نشان می دهد که پیامدهای احیای روابط برای منطقه می تواند بسیار مهم و قابل توجه باشد.

وی افزود: این توافق می تواند علاوه بر کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه، موقعیت اسرائیل را تضعیف کند. همچنین می تواند علاوه بر بازگرداندن دولت بشار اسد به گروه کشورهای عربی، به انزوای اقتصادی ایران پایان دهد.

سینتیا بیانسو، یکی از اعضای ارشد شورای روابط خارجی اروپا در بیانیه ای گفت: حضور رئیس جمهور جمهوری خواه در آمریکا یا طرح حمله نظامی اسرائیل به ایران می تواند بر توافق ایران و عربستان سایه بیاندازد. عربستان «در شرایط کنونی ایران و عربستان سعودی به دنبال تضمین‌های بالقوه هستند.

ایهام کامل، رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه در گروه اوراسیا نیز گفت: حتی با میانجیگری چین، روند از سرگیری روابط دو کشور کند خواهد بود. این دو کشور نمی توانند رقابت را یک شبه به همکاری قابل توجه تبدیل کنند. من فکر می‌کنم روابط دو کشور از دوره رویارویی به دوره طبیعی‌تری که در آن اختلاف نظر، رقابت و همکاری وجود دارد، کشیده شود.

عربستان سعودی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خواهان مشارکت جهانی با آمریکا به عنوان رکن اصلی هستند، ترجیح و اولویت آنها رابطه نزدیکتر با آمریکاست. اما آنها تمایلی به قطع روابط با دیگر قدرت های بزرگ، یعنی چین و روسیه ندارند. در طول دهه گذشته، دولت سعودی هرگز در رابطه با آمریکا احساس امنیت نکرده است. با پایان یافتن وابستگی آمریکا به نفت عربستان، نقش تضمین امنیتی آمریکا زیر سوال رفت.

به عنوان مثال، زمانی که این کشور با حملات موشکی و پهپادی به تاسیسات نفتی مواجه شد، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا هیچ اقدامی انجام نداد و این باعث شوک مقامات ریاض شد. وعده جو بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه دولت عربستان سعودی سرکش است، تنش ها را بین دو کشور افزایش داد.

علاوه بر این، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، تلاش کرد تا خود را از صحنه تنش و درگیری خارج کند. زیرا او می ترسید که اگر اسرائیل به تأسیسات هسته ای ایران حمله نظامی کند، ایران علیه عربستان سعودی تلافی کند.

در واقع این کشور با تنش زدایی سعی در فاصله گرفتن از درگیری ها و تمرکز بر توسعه اقتصادی عربستان دارد. فریه مسلمی، کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در چتم هاوس تاکید کرد: وجهه عربستان به عنوان یک دستگاه خودپرداز جهانی به پایان رسیده است و آنها دیگر یک گاو نقدی جهانی نیستند. یمن ممکن است مهمترین حوزه ای باشد که از از سرگیری روابط بین دو کشور سود می برد. حوثی ها ممکن است از 9 سال جنگ داخلی خسته شده باشند. سعودی ها به نوبه خود می دانند که کوچکترین موشک حوثی ها از یمن می تواند 500 میلیون دلار برای آنها هزینه داشته باشد.

به نظر می رسد عربستان سعودی پس از 12 سال به دنبال عادی سازی روابط با دولت بشار است. ریاض استدلال می کند که عادی سازی روابط می تواند نهادهای داخلی سوریه را تقویت کند و واقع بینانه ترین راه را برای کنترل شبکه های مواد مخدر فرامرزی ارائه دهد. با این حال، موانعی وجود دارد. از جمله، قطر به عنوان شریک اصلی واشنگتن در خلیج فارس، از اسد می خواهد امتیازات سیاسی بدهد که قبلا تمایلی به دادن آن نداشت.

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان امروز (شنبه) برای دیدار و گفت و گو با مقامات ایرانی به تهران سفر می کند. به گزارش رجانیوز، این اولین سفر یک مقام بلندپایه سعودی به ایران پس از توافق تهران و ریاض است. برخی منابع خبری عربی اعلام کردند که وزیر خارجه عربستان پیامی از ملک سلمان بن عبدالعزیز درباره حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی دارد. این رئیس جمهور ایران است که نگران توسعه روابط دو کشور است.

همچنین بنفرخان در این سفر با رئیس جمهور ایران و دیگر مقامات ایرانی دیدار و در خصوص توسعه روابط دو کشور گفتگو خواهد کرد. رجانیوز که در جریان حمله به سفارت عربستان، روحانی و اعلام دیرهنگام وی مبنی بر اعدام شیخ نمر را مقصر می دانست، حالا در گزارشی مفصل از حضور فیصل بن فرحان در تهران و افتتاح سفارت عربستان در تهران و البته ، حذف نام شیخ. نمر از خیابان ساکت است.

اسپیناس میزبان دیپلمات های سعودی است

به گزارش مهر، عربستان سعودی مدت هاست یک طبقه از هتل اسپیناس تهران را رزرو کرده است. دیپلمات های عربستان سعودی که مدتی پیش به تهران آمده بودند در این هتل اقامت کردند و فعالیت خود را آغاز کردند. لذا تا زمان تعیین وقت ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران، سفارت به صورت موقت در این هتل باقی خواهد ماند.

یک منبع آگاه به این خبرگزاری گفت: مقامات سعودی می گویند ساختمان فعلی سفارت عربستان در منطقه نیاوران تهران قابل استفاده نیست و به همین دلیل تا زمان تعیین جایزه ساختمان، سفارت در هتل مستقر می شود. مهم نیست که دیپلمات های عربستان سعودی کجا زندگی می کنند. نکته مهم این است که روابط ایران با عربستان و توافق با سایر کشورهای عربی و ابتکار امنیتی ایران برای امنیت کشتیرانی در خلیج فارس می تواند برگ جدیدی در دیپلماسی تهران باشد.

دیدگاهتان را بنویسید