آیا طرح نگهداری سازند امضا شده است؟

آیا طرح نگهداری سازند امضا شده است؟

روز جدید اشرف بروجردی: ورود نهادهای نظامی به فرآیند بررسی صلاحیت تشکیلات غیرضروری و اشتباه است.

یکی از دستاوردهای مهم دولت اصلاحات که همواره مورد تاکید رئیس جمهور و رهبران اصلاحات بوده است (و همچنان نیز هست)، توسعه جامعه مدنی و تلاش برای رشد تشکل های مردمی است. الگویی که در اکثر کشورهای توسعه یافته امتحان شده و به دستاوردهای زیادی منجر شده است. اما این بار مجلس یازدهم اقدام به تدوین قوانینی در حوزه تشکل های مردمی کرد که آه فعالان این عرصه را به بهشت ​​بلند کرد. البته سابقه تقابل طیف های رادیکال اصولگرا با تشکل های مردمی سابقه طولانی دارد. همانقدر که اصلاح طلبان بر رشد تشکل های مدنی تاکید دارند و اساساً این مفهوم را در گفتمان اصلی خود قرار داده و برای آن تلاش می کنند، جناح راست (به ویژه طیف رادیکال این جناح) تشکل های مدنی را مانعی بر سر راه اهداف سیاسی و حزبی خود می دانند. این دیدگاه باعث شد تا قانونی که قرار بود برای اولین بار در رابطه با تشکل های مدنی تصویب شود، از نگاه فعالان این حوزه، به نقشه راهی برای محدود کردن بیشتر تشکل ها در این زمینه تبدیل شود. به گونه ای که آن را «طرح حفاظت سازمان» نامیدند. این در حالی است که طراحان اصلی این طرح در گفتگو با «اعتماد» اعلام کردند که بررسی اولیه ای که در خصوص این پروژه انجام داده اند با طرحی که در کمیسیون اجتماعی مجلس نهایی شده تفاوت اساسی دارد. یکی از اعتراضات اصلی فعالان این حوزه، ورود نهادهای نظامی به روند احراز صلاحیت فعالان این بخش است. رویکردی به دور از روحیه فعالیت مدنی و حزبی، سازمان های مردم نهاد را از شکل مردمی خارج می کند و آنها را به ابزاری در دست دولت های مستقر تبدیل می کند. بر این اساس «تراست» در جریان گفت وگو با اشرف بروجردی، از اعضای هیات علمی پژوهشکده مطالعات بشردوستانه و فعال سیاسی، تلاش کرد ابعاد و زوایای مختلف مرتبط با این طرح را بررسی کند. این گفتگو دقایقی پس از پایان جلسه همفکری سازمان های مردم نهاد درباره قانون برای آشنایی مخاطبان با موضوع برنامه ریزی شد. بروجردی با تحلیل مواد مختلف این طرح، مواد 29 و 12 این طرح را از مهم ترین قسمت هایی معرفی می کند که اعتراض فعالان این قسمت را برانگیخته است.

طرح‌های اخیر مجلس یازدهم برای محدود کردن فعالیت سازمان‌های مردم‌دولتی اخیرا اعتراض‌های زیادی را برانگیخته است. دلیل این انتقادات چیست؟

قبل از هر نکته باید توجه داشته باشم که انتقادات به این طرح طیف وسیعی از فعالان سیاسی، احزاب، اتحادیه های کارگری، تشکل های اجتماعی و… را شامل می شود. به هر حال یکی از مهمترین نمادهای رشد در هر جامعه ای مربوط به فعالیت های مدنی و سازمان های مردم نهاد است و زمانی که برخی افراد و جریان ها سعی می کنند این بخش های مهم مردم را محدود کنند یا از محتوای اصلی خود جدا کنند. طبیعی است که واکنشی برانگیزد. در مجموع این انتقادات مربوط به مشکلات تشکل ها و قانونی شدن و ثبت تشکیلات است. لازم به ذکر است که تا امروز تصمیم گیری در مورد موضوعات مرتبط با سازمان ها بر اساس اساسنامه مصوب هیات وزیران اتخاذ می شد. اما مجلس یازدهم تصمیم گرفت قانون فعالیت تشکل ها را تصویب کند. این طرح که زاییده افکار مجلس یازدهم است نقاط ضعف زیادی دارد که تشکل ها را حساس کرده است. به همین منظور قرار شد جلسه همفکری قانون تشکل های مردم نهاد به منظور حل و فصل موضوعات مرتبط با این بحث برگزار شود.

واکنش سازمان های مردم نهاد به این طرح مجلس چیست؟ چگونه قصد دارند وارد این موضوع شوند؟

سازمان ها سعی می کنند از طریق اصلاحیه های خود به مسائل رسیدگی کنند. این نشست با حضور 10 نفر از تحلیلگران و صاحب نظران این حوزه برگزار شد، این سوال مطرح شد. نقاط ضعف این طرح مطرح شد و مقرر شد امروز (یکشنبه) با کمیته کارشناسی کمیسیون اجتماعی جلسه ای برگزار شود. این نظرات باید به کمیته مورد نظر منتقل شود و در نهایت نقاط ضعف برطرف شود. رئیس این کمیسیون آقای محمدرضا صباغیان نماینده مجلس و تعدادی از همکاران ایشان است. در صورت تایید این موارد در کمیسیون به کمیسیون اجتماعی ارسال می شود تا کارهای لازم انجام شود.

تعداد زیادی از حاضران در این جلسه به این طرح ایراد جدی دارند، آیا امکان دارد قانون تشکل ها بدون مشورت با نمایندگان تشکل ها نهایی شود؟

همانطور که اشاره کردید در جلسه اجماع همه به اشکالات این قانون اعتراض کردند. جالب اینجاست که افرادی که طرح اولیه را نوشته اند امروز اینجا هستند. این افراد به این نکته اشاره می کنند که طرحی که این افراد نوشته اند با طرحی که برای قانونی سازی در بهارستان انجام شده است بسیار متفاوت است. این امر نشان می دهد که بین دیدگاه های اولیه تدوین کنندگان این طرح و برخی نمایندگان مجلس اختلافات زیادی وجود دارد، بنابراین مشخص است که کمیسیون اجتماعی این قانون را بر اساس نظرات کارشناسی نهایی نکرده و بر اساس صلاحدید برخی افراد تنظیم شده است. و جریانات البته طرح اولیه موضوع را آقای صباغیان انجام داد، اما بعدها جریان های اصولگرای دیگری نیز به این بحث پیوستند و طرح را از اهداف اولیه دور کردند.

منظورم این است که به نظر شما این طرح برای محدود کردن فعالیت های مرتبط با سازمان ها است؟

به نظر می رسد این طرح مانند طرح دفاع از فضای سایبری برای محدود کردن و کنترل نهادهای انسانی و تشکیلات اجتماعی طراحی شده است. بیشتر پیشنهاداتی که در طرح پدافند سایبری وجود دارد در این طرح نیز قابل مشاهده است. رانندگی با چراغ خاموش، تلاش برای مهار آن، ورود سازمان های دولتی به مشکل و غیره از جمله شباهت هایی است که این طرح با طرح دفاع سایبری دارد.

اما شما و فعالان حزبی مهمترین نقاط ضعف این طرح را در چه می دانید؟

مواد و بندهای متعددی وجود دارد که مشکلات زیادی را در نحوه عملکرد سازمان ها ایجاد می کند. به طور کلی یکی از مشکلات اساسی این است که بررسی صلاحیت متقاضیان به اطلاعات سپاه سپرده شده است. فعالان حوزه معتقدند چنین پیشنهادی برای بررسی صلاحیت ها منجر به افزایش رویکردهای حزبی و جناحی می شود و نیازی به دخالت اطلاعات سپاه در امور تشکیلات نیست. ماده 29 مشکلات زیادی در ایجاد تشکل ها ایجاد می کند. در این ماده آمده است: «ایجاد و فعالیت سازمانهایی که دارای هیأت مدیره صرفاً در قالب سازمان محلی یا استانی و با موضوع فعالیتهای کمکی – خدماتی که کلیه منابع مالی خود را از مؤسسین تأمین و در اساسنامه آنها تأمین می شود. عدم پذیرش کمک ها و کمک ها و کمک های افراد دیگر و تامین تمکن مالی فقط از طریق موسسین امکان پذیر است. حداقل سرمایه اولیه برای تاسیس و فعالیت سازمان های تحت این این ماده هر ساله توسط شورای ملی تعیین و به تصویب وزیر کشور می رسد. بسیاری از افراد به این مقاله اعتراض کرده و آن را برخلاف اهداف سازمان ارزیابی کردند. همچنین در تبصره این ماده آمده است: کلیه هیئت‌های مدیره‌ای که قبل از لازم‌الاجرا شدن این قانون در سطح ملی یا بین‌المللی و یا در هر سطحی با موضوع فعالیت توسعه اجتماعی تشکیل شده‌اند، باید تغییر ساختار و اساسنامه خود را تغییر دهند و تبدیل شوند. ساختار عضویت و یا تغییر سطح و موضوع فعالیت خود مطابق با این ماده. ترک تشکیل در این رابطه بدون اعمال سایر مجازاتهای موضوع «بند ۴ ماده ۶۲» این قانون. مجازات های مندرج در ماده 62 حتی به سلب قدرت، انحلال و غیره اشاره دارد. مواردی در خصوص نام تشکل ها در نهایت تصمیم گرفته شد به جای سازمان های مردم نهاد از نام نهادهای اجتماعی استفاده شود و در ماده 12 که ترکیب شورای ملی را مشخص می کند ایرادات زیادی وجود داشت از جمله اینکه اکثریت تصمیم گیری ها در اختیار سازمان های دولتی و در عمل سازمان هاست و از محتوای اصلی و اهداف عالی دور می شود.از وزارت امور داخله گرفته تا کمیسیون های اجتماعی دولت و نهادهای نظارتی، نمایندگانی از مجلس و غیره این شورا

نتایج طوفان فکری از نظر بررسی این طرح چه بود و طرح بعدی چگونه دنبال خواهد شد؟

بند به بند این قانون اصلاح شد. در مرحله بعد این اصلاحات جمع آوری شده و به نمایندگان 3 نماینده سازمان های عضو کمیسیون به کمیسیون اجتماعی منتقل می شود. مجلس تلاش می کند سازمان ها را با دولت پیوند دهد. در حالی که سازمان یک ساختار غیردولتی، یک نهاد مدنی، عمومی و فراگیر است. لازم به ذکر است موسسات خیریه تنها بخشی از موسسات کشور هستند و همه موسسات را تشکیل نمی دهند. تشکل های حقوقی، تشکل های محیطی، تشکل های توانمندسازی، تشکل های زنان، جوانان و… هر کدام مجموعه ای از فعالیت ها دارند که به رشد و توسعه جامعه کمک می کند. بحث ما این است که حوزه اجتماعی باید دنبال این فعالیت ها باشد.

توسعه جامعه مدنی یکی از برنامه های اصلی دولت اصلاحات بود. اما برعکس، تشکل‌های اصولگرا همواره به تشکل‌های مردمی و نهادها به‌عنوان ساختارهای آشفته و مشکل‌ساز نگاه می‌کنند. این اختلاف نظر از کجا می آید؟

این رویکرد برگرفته از گفتمانی است که این دو دیدگاه و گفتمان را دنبال می کند. این بحث گسترده ای است که باید در زمان مناسب به آن پرداخته شود. با توجه به اینکه برای جمع بندی کنفرانس باید پشت تریبون بروم، عذرخواهی می کنم تا فرصتی برای تحلیل دقیق موضوع داشته باشم.

دیدگاهتان را بنویسید