آیا جوانانی که پهپاد می سازند نمی توانند ماشین باکیفیت بسازند؟!

ساعت: 08:22
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۳
کد خبر: 1921606

ساخت خودروی باکیفیت با قیمت مناسب همواره یکی از خواسته های جدی مردم از خودروسازان بوده است اما متاسفانه خودروهای تولید شده در کشور در اکثر موارد رضایت مردم را از نظر کیفیت و حتی قیمت جلب نکرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، امروزه خرید خودرو برای خانواده هایی که واقعا به خودرو نیاز دارند بسیار سخت و حتی دست نیافتنی شده است چرا که خودروها با قیمت های نجومی در بازار آزاد موجود است و با مشکلات اقتصادی امروز و گرانی همه اجناس، افراد کمی توانایی خرید آن را دارند. اجازه دهید برای خرید خودرو به بازار آزاد بروید. از طرفی باید خیلی خوش شانس باشید تا بتوانید در قرعه کشی ثبت نام خودرو برنده شوید.
امروزه با واردات خودرو و فروش خودرو در بورس، این محصول به راحتی با قیمت مناسب برای خانواده های نیازمند خودرو در دسترس نیست و قیمت تمام شده خودرو روز به روز در حال افزایش است و به یک آرزوی غیر ممکن تبدیل می شود. .
همانطور که گفته شد، امروز دغدغه اصلی مردم در بازار خودرو افزایش مستمر قیمت ها بدون توجه به ارتقای کیفیت است. به گفته کارشناسان خودرو، زمانی که مصرف کننده چاره ای جز خرید چند مدل خودروی داخلی ندارد، خودروسازان هیچ هزینه ای برای ارتقای کیفیت محصولات خود صرف نمی کنند.
با توجه به نکات ذکر شده، ارتقای کیفیت خودروها نیازمند برنامه ای منسجم است و در همین راستا، مقام معظم رهبری در دیدار بهمن ماه سال گذشته با کارگران، وضعیت خودروسازان را نامشخص اعلام کردند.
پس از نارضایتی رهبر معظم انقلاب و مردم از بی کیفیتی خودروهای داخلی، رئیس جمهور اسفندماه سال گذشته در بازدید سرزده از یکی از شرکت های خودروسازی دستور 8 ماده ای ساماندهی خودرو را صادر کرد. بازار و افزایش کیفیت محصولات.
در حال حاضر پس از گذشت 4 ماه از فرمان ریاست جمهوری، کیفیت خودروها همچنان با چالش های زیادی همراه است و خبری از رضایت مردم در حوزه قیمت و کیفیت خودرو نیست. این خودروساز در ادامه به بهانه های مختلف به خریداران می گوید که آنها فقط در صدد اصلاح زیان انباشته و تحویل به موقع خودرو هستند و از سوی دیگر خودرویی پر از نقص فنی و قطعات به دست مصرف کننده می رسد که باید به آن مراجعه کند. تعمیرگاه در تمام مدت
وضعیت خودروهای تولیدی نشان می دهد که نرخ تعویض قطعات آنها افزایش چشمگیری داشته است، قطعاتی که عمر کوتاهی دارند به سرعت مستهلک شده و نیاز به تعویض دارند. امروز طبق آمار منتشر شده شاهد افزایش تولید خودرو در کشور هستیم اما در بازار اینگونه نیست و میزان تولید با میزان تقاضا برابری نمی کند و همین مشکل باعث گرانی می شود. در بازار آزاد
البته لازم به ذکر است که با توجه به عرضه خودرو در بورس کالا باید منتظر قیمت خودرو با سه نرخ باشیم چرا که یک نرخ قیمت کارخانه و نرخ دیگر در بازار خواهد بود. بازار آزاد و نرخ جدید بورس ایجاد خواهد شد. با توجه به وضعیت فعلی کارخانه های خودروسازی که فقط از ضرر و زیان صحبت می کنند، نباید منتظر افزایش تولید باشیم.
به راستی چرا با وجود این همه حمایت از صنعت خودرو، این بخش هنوز نتوانسته رضایت مصرف کننده را از نظر قیمت و کیفیت جلب کند، مشکل کجاست؟ با توجه به شرایط انحصاری بازار، اراده ای برای ارتقای کیفیت وجود ندارد یا مشکلات دیگری در این زمینه وجود دارد؟
این در حالی است که می توان از ظرفیت شرکت های دانش بنیان داخلی برای افزایش کیفیت قطعات و فرآیند مونتاژ و در نتیجه تولید خودروهای باکیفیت استفاده کرد که این کار مستلزم سرمایه گذاری کلانی است که در نهایت منجر به افزایش قیمت نهایی محصولات به این ترتیب مشخص می شود که خودروسازان در هر شرایطی تنها به دنبال افزایش قیمت محصولات خود هستند.
پس باید گفت که صنعت خودروسازی دولتی بیش از چهار دهه است که خودرو تولید می کند. دولت ها کمک های مالی زیادی از خزانه به این صنعت ارائه کرده اند. اما در این چهار دهه پیشرفتی نه از نظر کیفی و نه از نظر کمی صورت نگرفته است.
البته خودروسازان به مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها اشاره می‌کنند، اما این مشکلات و تحریم‌ها فقط برای نیروهای مسلح وجود نداشت، بیشتر بود، حتی دولت هم از خودروسازان حمایت مالی چندانی نکرد. اما امروز بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب می بینیم که ارتش، سپاه و وزارت دفاع خودروهای مختلفی را جانمایی کرده و از آنها استفاده می کنند.
امروز نیروهای مسلح ما ساخت انواع موشک ها و پهپادها را در دستور کار خود دارند و با اتکا به توان جوانان نخبه این کشور توانسته اند از نظر نظامی به قدرت اول منطقه تبدیل شوند. امروز جوانان نخبه کشورمان در نیروهای مسلح توانسته اند پس از این تحریم ها و مشکلات مالی خودروهای ارس، سفیر، رعد، طوفان، روین تن، یوز، ذوالجناح، نینوا و بسیاری دیگر را بسازند.
حال این سوال پیش می آید که چرا خودروسازی ما در این سال ها نتوانسته خودروهای داخلی باکیفیت و مقرون به صرفه را با این همه حمایت تولید کند؟ آیا باید از نیروهای مسلح در حوزه خودروسازی استفاده کرد؟ چرا خودروسازان از شرکت های دانش بنیان یا جوانان نخبه کشورمان در عرصه های مختلف تولید خودرو استفاده نمی کنند؟ آیا صنعت خودرو در کشور ما مافیایی است و فقط به دنبال ثروت است؟ و سوالات زیادی در این زمینه وجود دارد.
به هر حال آنچه امروز مشخص است این است که وقتی جوانان یک کشور می توانند پهپاد، موشک و… بسازند، قطعا می توانند در صنعت خودروسازی نقش آفرینی کنند و خودروهای باکیفیت و با قیمت مناسب تولید کنند و باعث نجات مردم شوند. دست این خودروسازان

حسین حیدری
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید