آنها نمی دانند کجا و چگونه می خواهند یک میلیون خانه در سال بسازند

آنها نمی دانند کجا و چگونه می خواهند یک میلیون خانه در سال بسازند

روز جدید دولت سیزدهم تاکید زیادی بر ساخت چهار میلیون واحد مسکونی تا پایان دوره چهار ساله خود داشت و این امر را به عنوان یکی از وظایف اصلی خود برگزید. اما از همان ابتدا بسیاری از کارشناسان بر این عقیده بودند که با توجه به شرایط کشور امکان ساخت یک میلیون خانه در سال وجود ندارد.

از ابتدا شرایطی برای ثبت و اخذ چنین خانه هایی وجود داشت که بسیاری را از خانه دار شدن منصرف کرد. در این میان، نمایندگان مجلس و وزیر مسکن و شهرسازی مصاحبه‌های زیادی انجام دادند که برخی از آنها متناقض بود و افرادی از اقشار محروم که آرزوی خانه‌داری خود را در این طرح می‌دیدند، بسته‌تر شدند.

ثبت نام ها با تمام سختی ها و شرایط انجام می شد، حالا که به مرحله اجرا رسید و مردم برای ثبت نام اولیه مراجعه کردند، با اعداد عجیبی برخورد کردند که اگر فرصت تهیه و پرداخت آن را داشتند، این همه مدت نیاز نداشتند و ثبت نشده و برای خانه ای که اصلا مشخص نیست دقیقا کجا و با چه امکاناتی و چه زمانی تحویل داده می شود. همین مشکل و سنگ های بزرگی که برای نیازمندان و حتی قشر متوسط ​​جامعه سخت است، بسیاری از ثبت نام کنندگان و متقاضیان در مرحله اول به دلیل توان پرداخت هزینه های سنگین و نامعقول ساخت این خانه ها از ادامه کار خودداری کردند.

برخی از کارشناسان بر این باورند که همانطور که پیش بینی کرده بودند ساخت یک میلیون خانه در سال غیرممکن و غیرممکن است و بسیاری از مردم از این امر آگاه هستند زیرا هنوز چیزی در مورد این خانه ها شناخته نشده است. سال

در همین رابطه مسعود مزکیان نماینده مردم تبریز گفت: آمارهای فعلی نشان می دهد که ساخت و ساز نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است و اگر آمار پروانه های ساخت و ساز شهرداری را بگیرید، تعداد ساخت و سازها نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. کاهش یافته است، بنابراین نتوانسته اند روند مورد نظر خود را اجرا کنند و سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازند. اگر قرار بود از مردم پول و وام بگیرند و با آن خانه بسازند، این اتفاق نمی افتد. تکلیف کسی که حقوقش از این اعتبارات و پول کم است چه می شود و چگونه آن را پس می گیرند؟

دکتر توضیح داد: از روز اولی که گفتم نمی شود سالانه یک میلیون خانه ساخت. حتی اگر دولت رئیس جمهور پول ساخت آن را داشت، باز هم امکان اجرای آن وجود نداشت. اولین قدم برای گفتن اینکه می‌خواهیم یک میلیون خانه در سال بسازیم این است که مشخص کنیم آن خانه‌ها کجا ساخته می‌شوند، چه نوع خانه‌هایی ساخته می‌شوند و با چه منبع مالی.

وی گفت: در حال حاضر اگر بخواهند میلگرد، تیرآهن و سیمان برای ساخت این تعداد خانه بخرند ممکن است امکان پذیر نباشد. بحث کارگری دیگر است، نیروی کار برای ساخت یک میلیون خانه در سال وجود ندارد.

نماینده تبریز می گوید: از روز اول گفتم ساخت این تعداد خانه ممکن و غیر ممکن نیست. در زمان ریاست جمهوری آقای دکتر احمدی نژاد پول و منابع بود و ایشان فشار می آورد و از بانک ها وام می گرفت و زمین می داد و به دستور مهر خانه می ساخت اما در 8 سال دولت احمدی نژاد و 8 سال روحانی. دولت، دو میلیون و 200 هزار خانه با شرایطی ساخته شد که به بانک ها هم دستور داده شد و فشار وارد شد. این دولت که نه پول دارد و نه دستور، چگونه در نظر دارد سالانه یک میلیون خانه بسازد؟

پزشکان گفتند: به دولت روحانی می‌گفتند چرا مسکن مهر را ادامه نمی‌دهید و چنین خانه‌هایی را نمی‌سازید، حالا چطور ظرف چهار سال خودشان چهار میلیون خانه می‌سازند؟ متاسفانه در حال حاضر مشکل تورم و کاهش ارزش پول ملی وجود دارد، وقتی تورم افزایش می یابد و ارزش پول ملی کاهش می یابد، قیمت مسکن نیز افزایش می یابد که نشان از بی ارزشی پول ما دارد. بنابراین طبق آنچه گفتم ساختن یک میلیون خانه در سال غیرممکن و غیر ممکن است، در واقع کاری که انجام می دهند غیرممکن است زیرا نمی دانند کجا و چگونه می خواهند بسازند.

منبع: رویداد۲۴

دیدگاهتان را بنویسید