چه اشکالی دارد که چینی ها در ایران خانه بسازند؟

چه اشکالی دارد که چینی ها در ایران خانه بسازند؟

علی بابای کارنامی:

* تبادل سرمایه، فناوری و نیروی کار در همه کشورهای دنیا رایج است و علاوه بر ظرفیت داخلی، می توان از ظرفیت سرمایه گذاری چینی ها برای ساخت 4 میلیون خانه استفاده کرد.

* (با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر مشارکت چینی ها در اجرای قانون جهش تولید مسکن): سرمایه گذاری شرکت های چینی و حتی سایر شرکت های خارجی مغایر با منافع شرکت های داخلی و توانمندی های ما نیست. امروز بحث سرمایه گذاری چینی مطرح است و ما همیشه از سرمایه گذاری خارجی استقبال خواهیم کرد.

* همیشه یکی از ایراداتی که به رهبری کشورمان وارد است این بوده که چرا پای مذاکره و همکاری با کشورهای دیگر را باز نمی کنید. چین یک ابرقدرت اقتصادی است چه اشکالی دارد که به بهانه تامین مسکن در کوتاه مدت وارد سرمایه گذاری های جدیدتر شود؟

*سرمایه گذاری خارجی چندین مزیت دارد از جمله ورود سرمایه های جدید به کشور، ورود فناوری های جدید و تبادل دانش فنی. این امر حتی ممکن است راه را برای سرمایه گذاری شرکت های خارجی در زمینه هایی غیر از مسکن هموار کند.

* ما منکر توانایی ها و دانش های درونی متخصصان خود نیستیم، باید از تمام دانش و توانایی های درونی استفاده کرد. اما ظرفیت ساخت 4 میلیون خانه در کوتاه مدت نیز خالی است که می تواند توسط کشورهای دیگر برای پر کردن این شکاف مورد استفاده قرار گیرد.

* تبادل سرمایه، فناوری و نیروی کار در همه کشورهای دنیا رایج است، برخی کشورهای دیگر نیز از امکانات ما استفاده کرده اند. به نظر من ورود شرکت های خارجی ناقض اصل امنیت سرمایه گذاری در کشور نیست.

دیدگاهتان را بنویسید