پاسخ پلیس به خرید اتوبوس دست دوم / ماشین باکیفیت نه 6000 دلاری هندی

پاسخ پلیس به خرید اتوبوس دست دوم / ماشین باکیفیت نه 6000 دلاری هندی

روز جدید : رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی درباره واردات اتوبوس های دست دوم در کشور توضیح داد.

سردار سید کمال هادیانفر در حاشیه همایش نجات کودکان از تصادفات در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ایمنی و کیفیت خودرو و اراده خودروسازان برای تغییر گفت: مدتی قبل ایران خودرو به سراغ ما آمد و گفت که آنها اقدامات اصلاحی انجام داده اند و در مورد خودروهایی که به آنها گفتم مشکلات داخلی است و نتیجه برای ما مهم است بحث کرده اند. یکی از خواسته های پلیس راهنمایی و رانندگی، مردم و مقام معظم رهبری افزایش ایمنی و کیفیت خودروها است و به خودروسازان گفتم برنامه خود را به ما اطلاع دهید تا بدانیم چه زمانی خودروی ایمن خواهیم داشت.

وی افزود: تصادفات اجتناب ناپذیر است. اما مهم این است که کیفیت ایمنی خودرو به گونه ای باشد که جان راننده و سرنشین را نجات دهد، نه اینکه آنها را به خطر بیاندازد.

تاکید پلیس بر واردات خودروهای ایمن

هادیانفر در پاسخ به سوالی در خصوص واردات خودرو به ایسنا گفت: قبلا در رسانه ها و دولت اعلام کرده ایم که با واردات خودرو موافق هستیم. اتفاقاً یکی از مواردی که از سال 85 تا سال های اخیر منجر به کاهش 10 هزار کشته در جاده ها شد، واردات خودرو بود و در واقع خودروهای وارداتی باعث شده خودروسازان داخلی در فضای رقابتی و به مرور زمان به ایمنی بیشتر توجه کنند. ویژگی هایی که ABS، کیسه هوا و موارد دیگر را اضافه می کند. به محصولات خود در واقع واردات نقش اساسی در ارتقای ایمنی و کیفیت خودروسازان یا به عبارتی تعبیه کنندگان داخلی دارد و حس رقابت را ایجاد می کند.

هادیان فر با تشکر از مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و … که واردات خودرو را تسهیل کردند، افزود: البته واردات خودروی ایمن بسیار مهم است. متاسفانه خبرهایی شنیدم که از هند می خواهند ماشین 6000 دلاری بیاورند که قطعا مخالفیم.

مخالفت پلیس با واردات خودروهای بی کیفیت از هند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پلیس راهور با تاکید بر اینکه امروز در هیچ کجای دنیا خودروی ایمن کمتر از 10 هزار دلار نداریم، گفت: خودروی ایمن که تمام امکانات رفاهی را داشته باشد حداقل 10 هزار دلار قیمت دارد. این که می گویند از هند می خواهند ماشین 6000 دلاری بیاورند شوخی نیست. فقط اسم ماشین خارجی که ایمنی ایجاد نمیکنه وگرنه همون پراید و تیبا داشتیم و نیازی به واردات نبود. شنیده ام که چندین خودرو در هند سپرده شده و قصد آوردن آنها را دارند. بنابراین تاکید می کنم که دستورالعمل وزارت صمت در مورد واردات باید مناسب و مناسب باشد و شامل واردات چنین خودروهایی نباشد. ورود خودروهای ایمن به کشور ضروری است.

وی ادامه داد: موضوع دیگر این است که برای واردات خودرو شرط می گذارند که عملا غیرممکن است. مثلا می گویند واردات خودرو در ازای صادرات خودرو یا قطعه انجام شود. پس می خواهیم قطعات پراید صادر کنیم؟ این شرط به این معنی است که خودرو نباید وارد شود. ما نباید شرایطی را برای محدودیت واردات ایجاد کنیم که در این صورت قطعا اتفاق مهمی نمی افتد.

هادیان فر تاکید کرد: بار دیگر تاکید می کنم برای واردات خودرو باید به سمت خودروهای باکیفیت و ایمن برویم.

توضیح پلیس درباره واردات اتوبوس های دست دوم

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر واردات اتوبوس های دست دوم، افزود: در دولت قبل مصوبه ای برای واردات اتوبوس های مدل سه ساله وجود داشت، مثلا اتوبوس های 2019، 2018 و …. اکنون حدود 2000 اتوبوس وجود دارد. ”شماره ثبت نام نیز وارد شده است. این اتوبوس ها دست دوم نیستند و به معنایی که در ذهن ایجاد می شود استفاده می شود. در واقع اتوبوس های استانداردی وجود دارند که کیفیت خوبی دارند.

هادیان فر افزود: 6000 اتوبوس دیگر در سراسر کشور در انتظار شماره گذاری هستند اما شرط این است که اتوبوس یا کامیون رها شود و این امر باعث عدم شماره گذاری شده است. باید این مشکلات را حل کنند، البته با وزارت راه، وزارت صمت و… مشورت شده است. با توجه به حذف سن فرسودگی از خودروهای سنگین توسط دادگاه، مالکان بسیاری از خودروهای سنگین فرسوده دیگر حاضر به اسقاط خودروهای خود نیستند.

وی همچنین درباره اتوبوس هایی که مجوز بازسازی یا به اصطلاح تعمیرات اساسی را از شهرداری دریافت کرده اند نیز گفت: این اتوبوس ها پس از بازسازی نیز باید معاینه فنی را بگذرانند.

دیدگاهتان را بنویسید