اتوبوس دیزلی دست دوم به جای اتوبوس نو و برقی!

اتوبوس دیزلی دست دوم به جای اتوبوس نو و برقی!

طرح واردات 1000 دستگاه اتوبوس دست دوم از سوی شهرداری تهران باعث ایجاد اختلاف بین شهرداری و سازمان حفاظت محیط زیست شده است. مسئولان شورا و شهرداری می گویند که مجوز واردات هزار اتوبوس فرسوده را از شورای دولتی دریافت کرده اند. این اتوبوس ها قرار است توسط بخش خصوصی وارد شود. داریوش گل علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 650 اتوبوس دارای استاندارد یورو 5 و 3 ساله هستند اما 350 اتوبوس دارای استاندارد یورو 4 و بین 10 تا 15 سال هستند. از سوی دیگر مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران گفت: مجوز واردات اتوبوس های کم مصرف را دولت و مجلس گرفته اند و مخالفت سازمان محیط زیست بی معنی است. پایتخت از آلودگی هوا و ترافیک رنج می برد و به 9000 اتوبوس جدید نیاز دارد، نکته عجیب اینجاست که علیرضا زاکانی شهردار تهران گفت: آلودگی یک کارخانه آسفالت در تهران برابر با یک اتوبوس است. اتوبوس به اندازه یک کارخانه آلودگی تولید می کند و شهرداری و شهرداری می خواهند اتوبوس های قدیمی و دودزا را به جای اتوبوس های برقی جدید وارد کنند!

آلودگی یک کارخانه برابر است با اتوبوس دست دوم

شهردار تهران درباره میزان آلایندگی کارخانه های آسفالت تهران گفت: آلودگی کارخانه های آسفالت تهران به اندازه یک اتوبوس است.

به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در حاشیه افتتاح کارخانه آسفالت شهرداری تهران در قالب ستاد 60 افتخار و امید در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای کارخانه ای که امروز به بهره برداری رسید، تمام جوانب زیست محیطی در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه تهران 10 درصد نیاز به تعمیر راه دارد و آسفالت راه اندازی شده است و امیدواریم بتوانیم سالانه 1.5 میلیون تن آسفالت برای ترمیم معابر تهران تولید کنیم.

وی افزود: در گذشته به طور متوسط ​​سالانه نیمی از آسفالت تهران را تولید می کردیم اما سال گذشته 750 تن آسفالت تولید و در جاده های تهران مورد استفاده قرار گرفت. شهردار تهران در خصوص میزان آلایندگی کارخانه های آسفالت گفت: شرایط محیطی این کارخانه ها کاملا مناسب است. آلودگی این کارخانه برابر با اتوبوس است که با توجه به نیاز تهران به تعمیر معابر ناچیز است.

اتوبوس نو و با کیفیت بدون دود

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست دلیل مخالفت این سازمان با طرح شهرداری تهران برای واردات 350 دستگاه اتوبوس با استاندارد قدیمی یورو 4 که حداقل 10 سال از عمر آنها می گذرد، این است که نظر سازمان حفاظت محیط زیست. سازمان محیط زیست این است که در آیین نامه در دستورالعمل فوق الذکر باید توجه داشت که اتوبوس های فرسوده باید دارای یکی از استانداردهای یورو 5، EEV یا یورو 6 باشند. یعنی ما در این آیین نامه با استاندارد یورو 4 که بخشنامه اجرایی شهرداری ها برای واردات اتوبوس های دست دوم تلقی می شود مخالفت کردیم و امیدواریم آیین نامه مذکور با همین حکم به تصویب شورای دولت برسد. . تهران برای داشتن حمل و نقل عمومی کارآمد و کاهش تمایل شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه شخصی که عامل اصلی ترافیک و آلودگی هواست، حداقل به 9000 اتوبوس نیاز دارد. همچنین می دانیم که در حال حاضر کمتر از 2000 اتوبوس در پایتخت فعال است، اما به بهانه نبود اتوبوس در تهران اجازه واردات اتوبوس های فرسوده و اتوبوس های قدیمی یورو 4 را نمی دهیم که نه تنها کمکی نمی کند. آلودگی هوای پایتخت را کاهش می دهند. قبول داریم که اتوبوس های فرسوده یورو 4 بهتر از اتوبوس های فعلی تهران هستند، زیرا می دانیم که بیش از 88 درصد اتوبوس های فعال در حمل و نقل عمومی پایتخت فرسوده هستند، اما تمرکز ما بر جایگزینی 1000 اتوبوس با همان اتوبوس های وارداتی است. استانداردهای یورو 5 حتی اگر این اتوبوس ها 5 ساله باشند.

دیدگاهتان را بنویسید