برای ورود ۵۰ هزار تاکسی برقی و ده هزار اتوبوس صحبت شده است

وی گفت: از دیرباز و امروزه بخش قابل توجهی از زندگی انسان در گرو حرکت است. این امری است که یکی از نیازهای اساسی انسان به شمار می رود، هرچند تلاش بر این است که زمان و مکان ایجاد شود تا جابجایی فیزیکی تا حد امکان کاهش یابد و با قدرت فناوری بتوان از حمل و نقل فیزیکی کاسته شود.

وحیدی تصریح کرد: بخش مهمی از زندگی انسان در بخش حمل و نقل فیزیکی تفسیر می شود، حتی در پیشرفته ترین جنبه های علمی، وقتی از حرکت یک توده در زمان صحبت می شود، از حمل و نقل و جابجایی صحبت می شود.

وزیر کشور وی بیان کرد: حمل و نقل یک موضوع اساسی و یک ضرورت اساسی است بنابراین وقتی از زندگی مردم صحبت می کنیم نمی توان از حمل و نقل غافل شد. در دنیای تکنولوژی رو به رشد، یکی از جنبه های تحول، موضوع حمل و نقل است.

وحیدی افزود: در کشور ما همه ابعاد حمل و نقل مهم است و باید به آن هم به عنوان نیاز جدی مردم و هم به عنوان مصداق تامین ایمنی و امنیت اهمیت زیادی داد. حوادث ناخوشایند رخ می دهد و از نظر محیطی و رفاهی حائز اهمیت است. حمل و نقل درون شهری بر عهده شهرداری هاست، باید آن را به طور کامل نوسازی کنیم، حمل و نقل ما قدیمی است و پاسخگوی نیاز مردم نیست.

و ادامه داد: در یکی دو سال اخیر تلاش های خوبی صورت گرفته و همه جا شهرداری ها نوسازی و بازسازی پارکینگ را یکی از تعهدات خطیر خود می دانند. در مکان هایی که جزء معضل حمل و نقل نیز هستند، طرح های دیگری در دستور کار است.

وحیدی گفت: در برخی شهرها بحث مونوریل مطرح است اما در کرمانشاه این موضوع تغییر کرده است. در برخی شهرها مثل همدان و قزوین هم صحبت از تراموا است.» در حدود 9 شهر مترو داریم.

وی با بیان اینکه برقی شدن حمل و نقل یک معضل جدید است، گفت: همیشه بحث بر این بوده که برقی شدن حمل و نقل گران است و الان هم سوخت های فسیلی بر محیط زیست تاثیر منفی می گذارد. این موضوعات منجر به یک سری فعالیت برای ما می شود.

وزیر کشور تصریح کرد: در حوزه تاکسی‌ها و وانت‌ها که خصوصی هستند باید شرایطی را فراهم کنیم که بخش خصوصی بتواند تجهیزات را تهیه کند و با قیمت قابل قبولی از آن استفاده کند.

به گفته وی، قراردادهای اولیه در حوزه اتوبوس با دو کشور منعقد شده است، کرج پس از تهران اولین شهر واردکننده اتوبوس برقی است. پیش بینی کرده ایم که حدود 200 هزار موتورسیکلت برقی وارد کنیم و همچنین در مورد واردات 50 هزار تاکسی برقی و 10 هزار اتوبوس صحبت کرده ایم. باید بین شهرداری ها توزیع شود تا حرکت جدی صورت گیرد. وزیر صمت هم در حمایت صحبت کرد. ما باید یک مسابقه برق رسانی انجام دهیم.

وحیدی گفت: زمان بندی باید به گونه ای تنظیم شود که برقی شدن حمل و نقل صورت گیرد. در مشکلات زیست محیطی موثر است. علاوه بر این، رشد فناوری نیز در کشور مشاهده می‌شود، به هر حال در سال‌های اخیر در این کار کند شده است. این کار باید زودتر انجام می شد. البته پارک مترو هم سر جایش هست. ما باید به بومی سازی ناوگان سرعت ببخشیم.

وی تصریح کرد: مشکل ما حمل و نقل است اما حمل و نقل ایمن باید در دستور کار قرار گیرد. وی گفت: امسال شاهد بودیم که تاکسی های اینترنتی نقش خوبی در اربعین داشتند.

در ادامه این برنامه از شهرداران تجلیل شد.