سرمایه گذاری خودروسازان جهانی برای تولید خودروهای برقی/سایت تولید خودروهای برقی در ایران کجاست؟


ساعت: 11:59
تاریخ انتشار: 08/05/1401
کد خبر: 1906339

تولید خودروهای برقی در کشورهای در حال توسعه یک الزام تلقی می شود و گذار به تولید این خودروها در برنامه همه خودروسازان بزرگ جهانی قرار دارد اما این موضوع در بین تولیدات خودروسازان داخلی جایگاهی ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، همه ما از آسیب های زیست محیطی ناشی از خودروهای سوخت فسیلی آگاه هستیم و همه جا می شنویم که اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، باید منتظر پیامدهای جدی آلودگی هوا در محیط زندگی خود باشیم. بسیاری از کشورها با علم به پایان یافتن سوخت‌های فسیلی و آسیب‌های متعدد به اکوسیستم جهانی، به استفاده از سوخت‌های پاک و تجدیدپذیر روی آورده‌اند و اولین قدم برای این منظور ساخت خودروهای برقی در بسیاری از این کشورها است.

سرمایه گذاری عظیم خودروسازان جهانی برای تولید خودروهای برقی
بر اساس تحلیل رویترز از داده ها و پیش بینی های عمومی منتشر شده توسط شرکت ها و مصرف مواد خام، خودروسازان برتر جهان قصد دارند تا سال 2030 نزدیک به 1.2 تریلیون دلار برای حمایت از تولید خودروهای الکتریکی برای توسعه و تولید میلیون ها خودرو از جمله باتری هزینه کنند.
بر اساس این تحلیل، خودروسازان طرحی را برای ساخت 54 میلیون خودروی برقی باتری دار در سال 2030 آماده کرده اند که بیش از 50 درصد از کل تولید خودرو را تشکیل می دهد. برای حمایت از خودروهای الکتریکی، خودروسازان و شرکای تولید باتری قصد دارند تا سال 2030 ظرفیت تولید باتری 5.8 تراوات ساعتی را نصب کنند.
تسلا در این زمینه پیشرو است و ایلان ماسک طرحی را برای ساخت 20 میلیون خودروی الکتریکی تا سال 2030 ارائه کرده است که به حدود 3 تراوات ساعت باتری نیاز دارد. فولکس واگن آلمان، اگرچه از تسلا عقب مانده است، اما برنامه های بلندپروازانه ای دارد و بیش از 100 میلیارد دلار برای ساخت ناوگان جهانی خودروهای برقی خود در نظر گرفته است.
علاوه بر این، شرکت ژاپنی تویوتا موتور انتظار دارد تا سال 2030 حداقل 3.5 میلیون مدل برقی باتری بفروشد. شرکت فورد موتور قصد دارد در سال 2030 حدود 3 میلیون BEV تولید کند که معادل نیمی از کل تولید است. از سوی دیگر مرسدس بنز حداقل 47 میلیارد دلار به توسعه و تولید خودروهای برقی اختصاص داده است. بی ام و و جنرال موتورز قصد دارند حداقل 35 میلیارد دلار برای خودروهای برقی و باتری های آنها هزینه کنند.

e86c46aa c4c3 4ebe a54e aa085a0a940b خبر خاکستری

مزایای خودروهای برقی
در سال های اخیر بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران بر این باورند که خودروهای برقی و الکتریکی دارای مزایا و مزایای بسیاری هستند که تنها یکی از آنها حفاظت بیشتر از محیط زیست خواهد بود. اما نبود هزینه سوخت، هزینه کم نگهداری و استفاده، کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، کاهش شیوع مشکلات تنفسی، قلبی و ریوی از دیگر مزایای خودروهای برقی است.

جایگاه ایران در تولید خودروهای برقی
اما اکنون این سوال پیش می آید که جایگاه ایران در تولید خودروهای برقی کجاست؟ آیا ایران به ویژه خودروسازان داخلی در این زمینه حرکتی کرده است؟ بنابراین ابتدا نگاهی به تاریخچه تولید خودروهای برقی در ایران می اندازیم.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین خودروی الکتریکی هوشمند جهان در ایران تولید شد. این خودرو با نام آریانا 792 یا iev792 توسط جمشید آرین مخترع ایرانی در سال 1380 تولید و در پیست فرمول 1 مورد آزمایش قرار گرفت و این خودرو توانایی پیمودن 120 کیلومتر را با یک بار شارژ داشت و ضلع متفاوت این خودرو در در مقایسه با سایر خودروها، قابلیت شارژ سریع این خودرو در 15 دقیقه بود که در بین خودروهای برقی زمان خود پیشرفتی محسوب می شد.
جمشید آریان در سال 2005 پس از بی توجهی مسئولان کشورمان به استرالیا رفت و خودروی آریانا 796 یا iev796 را اختراع کرد. سپس در سال 2006 خودروی آریانا 800 را در نمایشگاه بین المللی بروکسل ارائه کرد. IEV در سال 2009 اوپل تیگرا را با حداکثر سرعت 200 کیلومتر معرفی کرد که در مدت زمان 5 تا 15 دقیقه به سرعت شارژ می شود. این خودرو با یک بار شارژ می توانست مسافتی بین 250 تا 300 کیلومتر را طی کند.
پس از مساعد شدن اوضاع ایران در دولت دهم، وی به وطن بازگشت و در سال 1390 خودروی هیبریدی برقی سورن را اختراع کرد و در همان سال اولین تاکسی برقی هوشمند جهان به نام سریر را نیز اختراع کرد. پس از این موفقیت ها، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت کشورمان به جمشید آرین دستور ساخت 100 خودروی برقی هوشمند و 2 ایستگاه شارژ هوشمند را داد. اما در دولت بعدی در 23 تیرماه 1394 محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت اعلام کرد که از وجود فردی به نام جمشید آرین اطلاعی ندارد. سرانجام پس از انجام پروژه های مختلف، جمشید آرین خودروی IEV2 خود را در اعتراض به عدم توجه مسئولان به داخل دریاچه انداخت.
پس از کم توجهی مسئولان و تهدیدات مافیای خودرو در کشورمان، جمشید آرین راهی آلمان شد. در سال 2015 خودروی الکتریکی هوشمند Mars را معرفی کرد.
در این سال ها برخی خودروهای برقی معرفی شدند اما عدم عزم جدی و حمایت مناسب باعث شد این پروژه ها با شکست مواجه شوند و گام موثر و جدی در این زمینه برداشته نشد.

موانع و چالش های تولید خودروهای برقی در ایران
اگرچه استفاده از خودروهای برقی می تواند گزینه بسیار مناسبی برای کنترل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور و صرفه جویی در مصرف سوخت باشد، اما این معضل در ایران موانع و مشکلات جدی از جمله کمبود نیروی متخصص و تجهیزات لازم، بازیافت باتری خودروهای برقی و نبود زیرساخت های لازم برای شارژ خودروهای برقی در کشور. البته باید توجه داشت که با برنامه ریزی دقیق و حمایت نخبگان می توان در این مسیر پیشرفت بزرگی داشت که فقط نگاه درونی کارکنان و خواسته های آنان را می طلبد.

2e1bae8d 1226 4cf5 8aa3 f738db0f7be9 خبر خاکستری

پایان عصر خودروهای بنزینی; در 10 سال آینده/ ماشین برقی در ایران تظاهرات است و آدرس اشتباه است
هاشم اوری، استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: تقریباً در تمام اروپا قانونی وجود دارد که تا سال 2030 اجازه فروش خودروهای برقی و دیزلی را نمی دهند، یعنی خودروهای دیزلی تا پایان این دهه ادامه خواهند داشت. حتی نروژ پایان عصر خودروهای بنزینی را در سال 2025 اعلام کرده است، یعنی 10 سال دیگر چیزی به نام خودروی غیر برقی نخواهیم داشت.
به گفته وی؛ تا کنون مهمترین عامل بازدارنده برای توسعه سریع وسایل نقلیه الکتریکی؛ این باتری بود، چون باتری تا چند سال پیش نصف قیمت یک ماشین برقی بود و محدودیت اصلی آن تکنولوژی باتری بود، تحقیقات گسترده ای انجام شده و در سال گذشته تغییرات بسیار بزرگی در تکنولوژی باتری و باتری ایجاد شده است. ذخیره انرژی در دنیا باعث شده تا باتری‌ها کوچک‌تر و ارزان‌تر شوند، هزینه باتری خودروهای برقی که چند سال پیش 50 درصد بود، اکنون به یک سوم رسیده و به‌طور چشمگیری کمتر خواهد شد.
وی گفت: اما در ایران می توان انتظار داشت که صنعت خودروسازی ما همگام با توسعه جهانی حرکت کند؟ جواب منفی است چرا که ما با فساد و رانت از صنعت خودرو حمایت کردیم تا جایی که به هیچکس اجازه رقابت ندادیم، در صنعت خودرو وقتی در کشور را می بندیم و تعرفه های 200 درصدی می گذاریم هیچ پیشرفتی حاصل نمی شود.
رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران گفت: اکنون خودروساز باید در حوزه تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کند، اما در عوض برای خرید حمایت‌های نمایندگان هزینه سیاسی می‌کند. در نتیجه جدا از خودروی برقی; در صنعت خودروسازی بنزینی ایران که 3 برابر تویوتای ژاپن می فروشد و 3 برابر تویوتا بنزین مصرف می کند، پیشرفتی وجود ندارد. خودروی ایرانی از هر نظر قدرت، اطمینان و عمر مفید، راحتی و تجهیزات قابل رقابت نیست، اما قیمتش سه برابر خارجی است، چرا که ما چند دهه است که از آن نگهداری می کنیم و این خودروسازان فقط خورده و شده اند. چاق هستند و دیگر نمی توانند برای مدت طولانی رقابت کنند.
وی تاکید کرد: در این شرایط صحبت از خودروهای برقی نشانی دروغین و نمایشی است چرا که شرایط لازم فراهم نیست. اولین قدم برای عرضه خودروهای برقی در کشور ایجاد رقابت در این صنعت و کوتاه کردن دست دولت و جلوگیری از رانت است. ما شرایط را داریم. ما رقابت، تحقیق و توسعه را از خودروسازان گرفته ایم، بنابراین حداقل شرایط را نداریم که در مورد فناوری پیشرفته صحبت کنیم، راهش این است که صنعت رها شود، اگر قرار است حمایت شود، نباید باشد. در جهت جلوگیری از رقابت، اما برای تشویق او در ازای تحقیقات بیشتر.

d6cb2229 45af 493b 9d62 0c809aca5316 خبر خاکستری

بسیاری از خودروسازان برنامه‌های دقیقی برای تبدیل بخش‌های زیادی از ناوگان تولیدی خود به خودروهای برقی در دهه آینده دارند و برخی نیز اعلام کرده‌اند که قصد دارند ظرف پنج سال خودروهای الکتریکی تولید کنند. همانطور که گفته شد، شرکت هوندا موتور آمریکا، بی ام و، فورد موتور، جنرال موتورز، هیوندای و بسیاری دیگر شروع به سرمایه گذاری در خودروهای الکتریکی کرده اند.
در هر صورت امیدواریم خودروسازان داخلی با حمایت نخبگان کشورمان نیز بتوانند وارد این عرصه ها شده و خودروهای برقی داخلی را به کشور عرضه کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید