آیا فیاضی رای اعتماد می گیرد؟ | روز جدید

آیا فیاضی رای اعتماد می گیرد؟

روز جدید : گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم برای وزارت آموزش و پرورش بود که البته نتوانست از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد. اما حالا پس از کش و قوس های فراوان و روزهای پایانی ماموریت وزارت آموزش و پرورش، رئیس جمهور روز گذشته گزینه پیشنهادی دیگری را برای آن وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد. مسعود فیاضی گزینه مطرح شده در جلسه است که هنوز مطرح نشده است. حاشیه های زیادی به همراه داشت. گفته می شود فیاضی داماد علیرضا زاکانی، پرحاشیه ترین شهردار تهران است که در دوره زاکانی در مرکز پژوهش های مجلس به عنوان معاون وی معرفی شد. اما این وزیر پیشنهادی تجربه قابل توجهی در حوزه آموزش و پرورش ندارد و به همین دلیل کارشناسان حوزه آموزش امیدوارند حضور وی در این وزارتخانه وضعیت وزارت آموزش و پرورش را آن طور که هست بدتر نکند!

رنج وزارت آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش در سالهای اخیر یکی از
یکی از کم برخوردارترین وزارتخانه های دولتی بود و در تخصیص بودجه به این وزارتخانه و مشکلات ریز و درشت آن چالش های زیادی وجود داشت، اما به نظر می رسید با روی کار آمدن دولت سیزدهم این وزارتخانه برمی گردد و ابراهیم رئیسی بیشتری خواهد داشت. حسین بگلی را به عنوان وزیر پیشنهادی مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و تعجب همگان را برانگیخت چرا که بگلی کمترین تجربه عملی را در حوزه آموزش و پرورش داشت و این امر موجب نادیده گرفتن نگرانی ها از آینده این وزارتخانه که آینده میلیونی است، شد. وزیری که نتوانست از مجلس یازدهم رای اعتماد بگیرد و بار دیگر شعاع امیدی برای آینده وزارت آموزش و پرورش درخشید.
در دو ماه گذشته اما گمانه زنی های زیادی درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح شده بود اما در نهایت قرعه به مسعود فیاضی کشیده شد و روز گذشته وی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. فیاضی که حاضر نشد اظهارات زیادی را مطرح کرد، وی داماد علیرضا زاکانی شهردار فعلی تهران است که در دوره زاکانی در مرکز پژوهش های مجلس به عنوان قائم مقام وی معرفی شد. این در شرایطی است که انتصاب اخیر داماد زاکانی به عنوان دستیار ویژه شهردار تهران تبعاتی داشت که در نهایت منجر به لغو این انتصاب شد.

سوابق وزیر پیشنهادی حاشیه ای است

مسعود فیاضی در فضای سیاسی-اجتماعی کشور بیشتر از حسین بگلی وزیر پیشین پیشنهادی دولت سیزدهم شناخته شده است، اما چهره فیاضی تاکنون به دلیل سروصدا بوده است که بیش از آنکه منفعتی داشته باشد به او آسیب رسانده است.

مسعود فیاضی لیسانس مهندسی عمران را از دانشگاه فنی تهران گرفت و سپس 25 سال بعد استادیار فقه و اصول تحلیلی و اجتهادی شد. از مهندسی تا فقه را می توان سرآغاز تحولی درونی در آن نامید، اما فیاضی در همان سال های تحصیل فقه و اصول، با ورود به سطوح مختلف سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش، خود را به عنوان یک محقق در همان سال نشان داد. با درخواست وزارت آموزش و پرورش پیش از نام وی می آید که از مهمترین آنها می توان به مدیرکل انتشارات و فناوری های آموزشی وزارت آموزش و پرورش، مدیر مجلات رشد وزارت آموزش و پرورش، مدیرکل بنیادهای CDL اشاره کرد. و رئیس هیئت مدیره انتشارات، اما حضور فیاض در هر یک از این مسئولیت ها با سروصدا همراه بود و منجر به توئیت های پی در پی شخصیت فیاض و سیاست های وی در مجله رشد شد. موسوی در یکی از توئیت های خود خاطرنشان کرد: زمانی که فیاضی با حکم حجت الاسلام والمسلمین علی ذوالم به سردبیری مجلات رشد منصوب شد، کم کم کلمه موسیقی تبدیل به واژه ای ممنوعه شد. همه رمان ها با بهانه هایی مانند «این عاشقانه است»، «این تخیلی است»، «این جنگ منفی است» رد شد.

اما در پی استعفای موسوی، گروه دیگری از اعضای مجله رشد طی بیانیه ای در انتقاد از فیاضی استعفا دادند. نکته قابل توجه این ماجرا که در آن زمان به حاشیه ای بزرگتر از مجله رشد تبدیل شد، عدم واکنش فیاضی به این موضوع بود که او هرگز در این مورد اظهار نظر نکرد.

بار دیگر در سال 1388 با برکناری سینا کلهر و انتصاب وی به معاونت فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه و تأثیر وی در این انتصاب، نام فیاضی به عنوان حوزه متنی بزرگ تری مطرح شد که علی زاکانی رئیس وقت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اما انتقاد کلی این بود که مسعود فیاضی در این مسئولیت تخصص نداشت که نشان از شکست در پژوهشگاه دارد. فیاضی در این مورد نیز سکوت اختیار کرد.

> کارشناسان چه می گویند؟

با این حال نظر کارشناسان آموزش و پرورش درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چیست؟ محمدرضا نیک نژاد، کارشناس آموزش و پرورش به آفتاب یزد گفت: متأسفانه مشخص است که آقای فیاضی مانند آقای باغگلی تجربه چندانی در آموزش و پرورش ندارند و تنها چیزی که در زندگی نامه ایشان به چشم می خورد این است که وقتی آقای زاکانی رئیس مرکز پژوهش های مجلس بود و به عنوان قائم مقام آقای زاکانی در این مرکز حضور داشت. علاوه بر این، او تحصیلات ندارد. صلاحیت آنها به تحصیلات مرتبط نیست. واقعیت این است که امیدی به رأی ندادن مجلس به وی نیست، زیرا بگلی به دلیل اعتراضات صورت گرفته به مجلس اعتماد نداشت، اما با تنش هایی که در ماه های اخیر به وجود آمده، به نظر می رسد. فیاضی نخواهد بود».

همسر آقای رئیسی یکی از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش است، بنابراین به نظر می رسد دغدغه آموزشی بیشتر بوده است، اما در عمل چیزی که می بینیم این است که کسانی که ایشان را برای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی کرده اند، اصلا علاقه ای ندارند.» یک سری مشکلات در حوزه آموزش کشور ندارند و این جای تعجب دارد!»

وی افزود: “من و همه معلمان و سایر کارشناسان آموزشی انتظار نداریم وضعیت فعلی برای وضعیت آموزشی کشور بهبود یابد و فقط امیدواریم که در مدیریت آقای فیاضی وضعیت بدتر نشود.” زیرا واقعیت این است که با تحصیلات آقای فیاضی و سن ایشان بعید به نظر می رسد که بتوانند گرهی از مشکلات بیشمار حوزه آموزش کشور باز کنند. از این رو تنها امیدواریم که رهبری آقای فیاضی آسیب جدی تری به آموزش و پرورش کشور وارد نکند.»

دیدگاهتان را بنویسید