پیام بزرگ دنیای سیاست به رئیس جمهور در روز رای اعتماد زاهدی وفا

پیام بزرگ دنیای سیاست به رئیس جمهور در روز رای اعتماد زاهدی وفا

روز جدید با وجود اینکه ابراهیم رئیسی در روز رای اعتماد به محمدهادی زاهدی وفا شخصا برای حمایت از وی به مجلس رفت، اما نمایندگان مردم سینه او را زدند و باور نکردند. برای درک بهتر معنای این جمله این گزارش را بخوانید.

رویداد۲۴ رایان حسینی: جلسه رای اعتماد صبح امروز برای محمدهادی زاهدی وفا برگزار شد و همانطور که تقریبا انتظار می رفت مجلس به وی رای نداد. تعداد آرای زاهدی وفا 136 رای موافق در مقابل 125 رای مخالف و 9 رای ممتنع بود. این آرا در حالی صادر شد که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور نیز در مراسم رای اعتماد حضور داشت و زمان زیادی را صرف سخنرانی در حمایت از زاهدی وفا کرد، اما در نهایت سخنان رئیسی فایده ای نداشت. و این یعنی ظهور یکی از بزرگترین گاف ها و اشتباهات راهبردی معاونت، تیم تحلیلی یا مشاوران رئیس جمهور.

اگر به رای اعتماد در دوره های مختلف نگاه کنیم به عمق ماجرا پی می بریم. خواه ما با رئیس جمهور موافق باشیم یا از او انتقاد کنیم یا حتی با او مخالف باشیم. یک نکته تاریخ را تغییر نمی دهد و آن مرد رئیس جمهور است. از این منظر طبیعی است که تیم مشاور رئیس جمهور برنامه ای برای خدشه دار نشدن این شأن و جایگاه داشته باشد. این بدان معناست که تیم مشاور رئیس جمهور باید پیشاپیش تعداد آرای احتمالی زاهدی وفا را نه بر اساس «ادعای» نمایندگان، بلکه بر اساس واقعیت تحلیل می کرد و حتی محاسبه می کرد که چه تعداد رای به آرای پیشنهادی اضافه می شود. وزیر با حضور رئیس جمهور و در این صورت رئیس جمهور در جلسه شرکت خواهد کرد.

در دوره حسن روحانی شرایط فرق می کرد. بنابراین رئیس جمهور به جز رای اعتماد برای شروع کار هیئت وزیران با معرفی هیچ وزیری وارد مجلس نشد. به عنوان مثال، برای ارائه سه وزیر پیشنهادی؛ محمد شریعتمداری برای وزارت کار، رضا رحمانی به عنوان وزیر صلح و محمد اسلامی برای وزارت راه، دولت اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور را به مجلس فرستاد و جالب اینکه در آن لحظه بدون حضور یا سخنرانی روحانی. مجلس به هر سه وزیر با رای رای اعتماد بالا پیشنهاد اعتماد داد.

بیایید یک بار موضوع را مرور کنیم. از زمان معرفی زاهدی وفا به دلیل اتهام دو تابعیتی بودن خانواده وی جو شدیدی علیه وی ایجاد شد و تقریبا اکثریت نمایندگان گفتند وزیر پیشنهادی رای نمی آورد. رئیس جمهور به دلیل معرفی زاهدی وفا مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. مجلس هم با آن موافقت کرد و در نهایت از هفته گذشته کمی فضا آرام شد. با این حال، هیچ چیز قطعی نبود. با توجه به اینکه فضا آرام شد، تیم مشاور رئیس جمهور او را به مجلس آوردند تا با سخنرانی و حمایت از وزیر ورق را برگرداند، اما این اتفاق نیفتاد و اعتماد به ابراهیم رئیسی نیز بهای حمایت وزیر بود که او از وزیر دفاع کرد. متهم به داشتن تابعیت دوگانه در خانواده اش!

برای درک بهتر ماجرا بهتر است صحبت های نمایندگان مردم پس از سخنرانی رئیس جمهور را بخوانید. شاید بعد از صحبت های رئیسی باید فضا کمی آرام می شد اما نتیجه این شد که حجار چنارانی گفت: آقای زاهدی وفا هزار میلیارد سرمایه دارد در حالی که انقلاب ما انقلاب نیازمندان است. آقای رئیسی گفت هرکسی که فرزندش تابعیت خارجی دارد باید برود پس منتظر اجرای آن هستیم. یا اینکه لطف الله توسلی ثروت چند هزار میلیاردی وزیر را فاش کند!

همه این سخنان در حالی مطرح شد که ابراهیم رئیسی در جلسه ارائه کابینه خود شعارهای دیگری داده بود و برای دفاع از همین شعارها به مجلس آمد اما در همان روز سخنانی از سوی نمایندگان مطرح شد که از یک سو زاهدی وفا را رد کردند. و طرف دیگر مدعی شد که ابراهیم رئیسی «صحت انتخاب کابینه» را به چالش کشیده و مهمتر از آن پس از ماجرای حجت عبدالمالکی که به دنبال «استیضاح» نبود و ماجرا با استعفای او به پایان رسید، مجلس نشان داد که جو از این به بعد متفاوت بود

عجیب است که دولت از تمام توان خود برای دادن رای اعتماد به زاهدی وفا استفاده کرد. از جمله اینکه برای حمایت از زاهدی وفا موافقت هر سه کمیته بهداشت، آموزش و پرورش و رفاه را گرفت و پیش از آن محمد رضوانی فر، مدیرعامل سابق شستا به عنوان مرکز ستاد رای اعتماد باید رضایت نمایندگان مردم را جلب می کرد. با فعالیت شبانه روزی و به گفته هرد، مدعی است 250 رای الکترال جمع آوری خواهد کرد!

در روز رای اعتماد یکی از عجیب ترین اتفاقات رخ داد. حامیان وزیر پیشنهادی با ناباوری به نتیجه رای نگاه کردند و برای اطمینان بیشتر با رفتاری بی سابقه از اعلام نتایج جلوگیری کردند و سه بار شمارش کردند اما هر بار نتیجه یکسان بود!

عدم اعتماد به زاهدی وفا دو پیام مهم داشت. اول، رئیس جمهور نیاز به یک بازنگری اساسی در تیم مشاور خود دارد. تیمی که هنوز بدیهیات اولیه دنیای سیاست و جایگاه رئیس جمهور را نمی شناسد و این کار را به قیمت فردی انجام می دهد که احتمال رأی گیری بسیار پایینی داشت. پیام دوم این است که از این پس مجلس کمی به خود بیاید و بفهمد که در برخی موارد می تواند موثر باشد. سال 1402 سال دوازدهمین دوره انتخابات مجلس است. هم نمایندگان مردم باید چهره منفعل خود را اصلاح کنند و هم مردم در سخت ترین وضعیت خود قرار دارند. شاید ترکیب این دو اتفاق باعث شود مجلس از آزادی بی قید و بندی که به دولت داده است تا حدودی بکاهد.

دیدگاهتان را بنویسید