آیا ماجرای یارانه 200 هزار تومانی مردم تهران صحت دارد؟

آیا ماجرای یارانه 200 هزار تومانی مردم تهران صحت دارد؟

روز جدید شهردار تهران در خصوص ارائه پرتفوی برای شهروندی گفت: بانک سازوکار مالی پرتفوی را نیز تضمین می کند. ما با بانک سروکار داریم. اما قسمت دیگر این طرح شناخت و کسب اطلاعات دقیق از شهر، شهروند و خانواده است.

وعده زاکانی شهردار تهران در خصوص ارائه سبد شهروندی به تهران تا کجا رسیده است؟

بیشتر شبیه لیستی از آرزوها و آرزوهای آقای شهردار برای تهران بود تا برنامه های عملیاتی 1401، برنامه هایی که علیرضا زاکانی در شورای شهر تهران از آنها صحبت کرد. از ساخت پنج هتل پنج ستاره در پنج پارک جنگلی تا نمونه کار شهروندان برای هر شهروند تهرانی که اعتبار آن 200 هزار تن است و برای گروه های خاصی نیز افزایش می یابد.

ساخت چهار فیلم، پنج سریال و 10 فیلم کوتاه برای طراحی سریال‌های فرهنگی و ادبی و خانه‌های انقلاب اسلامی. ایجاد مسجد و کلانتری در 100 بوستان تهران به همراه 160 وعده دیگر از دیگر مواردی بود که شهردار تهران به مردم تهران برای شروع یا اجرای آن در سال آینده وعده داد.

لایحه پیشنهادی شهردار که در دقیقه 90 به 56 هزار و 869 میلیارد تن 52 هزار میلیارد رسید و 73 درصد درآمد حاصل از شهرسازی بوده است.

شرح تفصیلی حساب بودجه 1401 شهرداری تهران

علیرضا زاکانی روز گذشته به همراه معاونانش به شورای شهر تهران آمد و درباره جزئیات لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران توضیح داد: بودجه 1401 اولین بودجه شهری است که تدوین و تقدیم شورای شهر تهران شده است. سال گذشته این بودجه به 48 هزار و 800 میلیارد تن رسید که این رقم 48 هزار و 800 میلیارد تن بود و با تغییرات بعدی متعهد شدیم در راستای اجرای آن گام برداریم. افق درآمدی حدود 32.5 تریلیون تن تا 33 تریلیون تن تا پایان سال خواهد بود.

وی ادامه داد: به دلایل مختلف نیازمند کار و تحول جدی هستیم. برخی از اخبار و کاستی ها برای ما یادآور گذشته است و بخشی از آن بدهی هایی است که تا پایان سال بدهی به بانک ها به 60 هزار میلیارد تن و همراه با بدهی به پیمانکاران به 85 هزار میلیارد تن می رسد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه 56 هزار و 869 میلیارد تن وام در بودجه سال آینده دیده شد که منجر به افزایش 51 درصدی نسبت به بودجه امسال شد، گفت: این سقفی است که برای آن برنامه ریزی شده است. بخشی دیگر از بودجه مجوز می خواهد که نظارت بر مشارکت ها را در نظر می گیریم. پروژه هایی که به 10 تریلیون تن اعتبار نیاز دارند. اما امکان فعال سازی بودجه سالانه این پروژه ها وجود ندارد. لذا بر اساس مجوزهایی که دریافت خواهیم کرد، نسبت به فعال سازی این طرح ها از طریق مشارکت اقدام خواهیم کرد.

زاکان با بیان اینکه به دنبال تحول به ویژه در حوزه شهرسازی هستیم، افزود: چندین موضوع ارائه شده است و از این وام ها راضی نیستیم و به شدت به دنبال مشارکت هستیم.

شهردار تهران درباره سبد شهروندان که می توان آن را نوعی یارانه شهری دانست و همچنین ورود شهرداری تهران به بورس توضیح داد: بورس مسکن به تازگی آغاز به کار کرده است. اما بورس روز به روز رونق می گیرد و شهرداری باید از ظرفیت بورس برای عرضه املاک در بورس و آنچه شرکت ها عرضه می کنند استفاده کند.

شهردار تهران از تهیه کیف پول شهروندی در راستای عزت و خدمت به مردم یاد کرد و افزود: ما شهرداری هستیم و ولی ما مردم هستند. همچنین بانک مکانیزم مالی پرتفوی را تضمین می کند. ما با بانک سروکار داریم. اما بخش دیگر این طرح، شناخت و کسب اطلاعات دقیق از شهر، شهروند و خانواده است. زیرا ما محدودیت هایی در ارائه این سرویس داریم. اما اگر بتوانیم جامعه هدف را شناسایی کنیم، ظرفیت ارائه خدمات ده ها و صدها برابر می شود. ما حداقل مبلغ را بین کسانی که به این خدمات نیاز دارند تقسیم می کنیم، البته این فقط یک نیاز پولی نیست، بلکه نیاز به خدمات و تعامل و ارتباط است.

به گفته وی، بخش سوم سبد تابعیت، پرداخت است. این بدان معناست که با یکپارچه سازی درگاه های پرداخت، شهروندان باید تمامی پرداخت ها را با تلفن همراه خود انجام دهند.

برنامه های بودجه؟

این در حالی است که برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقدند سخنان شهردار تهران از برنامه های او برای شهر تهران است که شاید در ردیف های بودجه نیامده باشد; از جمله کیف پول برای شهروندی.

ناصر امانی، یکی از اعضای شورای شهر تهران که گفته بود هنوز بودجه 1401 را ندیده و برای تحلیل زود است، گفت: نظرات خود را در مورد سبد شهروندی شهردار تهران توضیح دادند.

به گفته وی، این نوع یارانه در صلاحیت شهرداری نیست و باید شامل مجلس و دولت شود. زیرا به منابع مالی زیادی نیاز دارد.

امانی گفت: ما در تهران حدود 8.5 میلیون نفر جمعیت داریم و اگر باید به ازای هر نفر 200 هزار تن وام در نظر بگیریم، این وام استثنایی است که بودجه شهرداری جوابگوی آن نیست.

دیدگاهتان را بنویسید