تصمیم نهایی دولت درباره یارانه 400 و 500 هزار تومانی سال آینده / جزئیات جدید نحوه پرداخت یارانه ها؛ پول است یا کالا؟

تصمیم نهایی دولت درباره یارانه 400 و 500 هزار تومانی سال آینده / جزئیات جدید نحوه پرداخت یارانه ها؛  پول است یا کالا؟

اولین یارانه زمستانه 1400 شب گذشته واریز و قابل برداشت است. این یارانه تنها چند ساعت قبل از بودجه مطرح شد که امروز وارد مجلس می شود و تعیین کننده توزیع یارانه ها در سال آینده خواهد بود.

مریم فکری: هرچند مسئولان دولتی کم و بیش از تصمیم خود برای یارانه سال آینده خبر داده اند و گفته اند که تصمیمات برای مردم است که یا یارانه بگیرند یا یارانه نقدی.

طرح کالابرگ هم اکنون در استان هرمزگان به صورت آزمایشی در حال اجراست. همانطور که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۱۸ آذرماه امسال اعلام کرد، در صورت موفقیت طرح کالابرگ، در سایر استان ها نیز اجرایی خواهد شد.

به گفته سید سلطان مرتضوی، قانونگذار به دولت دستور داد به جای پرداخت یارانه نقدی، اقدام به توزیع تراکت الکترونیکی کند اما از آنجایی که هنوز بستر آن فراهم نشده است، این امر انجام نشده است. اما اکنون تصمیم گرفته شده تا با انجام نمونه آزمایشی رشته لیست کالاهای الکترونیکی را دنبال کنیم و به همین منظور در استان هرمزگان به صورت آزمایشی آغاز شده است.

مرتضوی تاکید کرد که ما موظف به تقویت سازوکار کالابرگ هستیم. همکاران ما در وزارت کار با همکاری وزارتخانه های اقتصاد و صنعت جلساتی برگزار کردند و زمینه این کار فراهم شد. این طرح در چند شهر به صورت موردی اجرا شده و بازخوردهای خوب و مثبتی دریافت کرده ایم. اما به محض در دسترس قرار گرفتن فیلد فهرست الکترونیکی کالا، آن را به صورت آزمایشی اجرا می کنیم و امیدواریم هر چه زودتر این طرح را اجرایی کنیم.

وی استفاده از محصول را اختیاری عنوان کرد، یعنی علاقه مندان می توانند از آن استفاده کنند و یا از مبلغ نقدی استفاده کنند.

بر اساس این گزارش، سازوکار اجرای طرح کالابرگ به این صورت است که کارت های الکترونیکی مردم به اندازه مبلغ یارانه شارژ می شود و مردم می توانند در بازه زمانی مشخص و به صلاحدید یا پول خود در زمان پرداخت یارانه، پروتئین را با این کارت خریداری کنند. به حساب مردم واریز می شود. او را ببر

در همین حال، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ضمن تشریح آخرین وضعیت توزیع کالاهای الکترونیکی گفت: آیا نباید وارد این موضوع شد که یارانه نقدی بهتر است یا کالا؟ وی اعلام کرد: هر یک از مدل‌های یارانه نقدی و کالابرگ که در آزمون‌ها موفقیت‌آمیز بودند، اجرایی شده و دولت به همین سمت ادامه می‌دهد.

توضیح مدرس در مورد یارانه ها

در این شرایط اولین یارانه زمستان 1401 شب گذشته به حساب خانوار واریز و قابل برداشت است و به گفته سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه ها، همه مردم یارانه نقدی دی ماه را دریافت کردند.

طیبه حسینی توضیح داد؛ حدود ۷۸ میلیون نفر در ایران مشمول دریافت یارانه هستند و در دی ماه نیز مانند ماه های گذشته یارانه نقدی خود را دریافت کردند.

وی به طرح کالابرگ اشاره کرد. اگر قرار است در هر استانی اعمال شود باید پول مورد نظر یک ماه زودتر و به صورت اعتبار در نظر گرفته شود و در نهایت تا بیستم هر ماه به آنها مهلت دهیم تا آن را خرج کنند. در صورتی که تا بیستم هر ماه این مبلغ هزینه نشود، موجودی حساب اعتباری قابل برداشت نقدی است.

مصوبه دولت در خصوص یارانه در بودجه 1402

این در حالی است که همانطور که وزیر اقتصاد در نشست خبری دیروز خود اعلام کرد، منابع یارانه نقدی در بودجه سال آینده به 360 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

بر این اساس ماهانه نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان بین یارانه بگیران توزیع می شود. این در حالی است که در سال 1401 میزان یارانه پولی ماهانه (بین 300 تا 400 هزار تومان) حدود 27 هزار میلیارد تومان و در یک سال حدود 325 هزار میلیارد تومان بوده است.

بر این اساس، پرداخت ماهانه یارانه نقدی حدود 3 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که معادل رشد بیش از 10 درصدی کل منابع مربوط به پرداخت یارانه نقدی است.

طبق گزارشات در سال 1401 یارانه نقدی در تبصره 14 جدول بندی شد که عملاً در حساب سال بعد حذف و در عناوین مربوط به درآمد حاصل از نفت و فرآورده های نفتی و گازی درج شد.

دیدگاهتان را بنویسید