آیا واردات گوشت قرمز از کنیا برای ایران مفید است؟

آیا واردات گوشت قرمز از کنیا برای ایران مفید است؟

بر اساس آمارهای جهانی قیمت گوشت قرمز در ایران ۷.۸۱ دلار در هر کیلوگرم است. این شاخص برای ساکنان تهران 8.72 دلار و برای مشهد و اصفهان به ترتیب 6.82 و 6.71 دلار گزارش شده است، اما گوشت قرمز کنیا با قیمت 3.93 دلار به فروش می رسد.

سفر رئیس جمهور به کنیا احتمالا باعث نمی شود که گروه بزرگی از 53 میلیون نفری این کشور آفریقایی سوار نیسان آبی شوند، اما گوشت قرمز کنیا برای ایرانیان جذاب خواهد بود.

طبق گزارش فرارو؛ گوشت قرمز کنیا دومین گوشت ارزان قیمت در جهان است و تقریباً نصف قیمت گوشت قرمز منجمد برزیلی است. خرید گوشت قرمز برای کنیایی ها تقریباً 3.93 دلار برای هر کیلوگرم است، در حالی که ما ایرانی ها گوشت قرمز را با قیمت متوسط ​​7.8 دلار در هر کیلوگرم خریداری می کنیم.

قیمت گوشت قرمز در ایران در رتبه 80 جهان قرار دارد و بالاتر از قزاقستان، ازبکستان، پاناما و روسیه است، اما در مقایسه با کشورهایی مانند پرو، مالزی، مصر، آذربایجان، بلاروس، اندونزی، عمان و برزیل ارزان‌تر است. کنیا در رتبه دوم جدول قرار دارد و فقط در پاکستان می توان گوشت قرمز را با قیمت کمتری خریداری کرد.

قیمت گوشت قرمز در جهان

قیمت گوشت قرمز در سوئیس از حداقل 100 کشور دیگر در جهان بالاتر است. سوئیسی ها به طور متوسط ​​55.34 دلار برای هر کیلوگرم گوشت گاو قرمز پرداخت می کنند. لازم نیست برای آنها متاسف باشید زیرا میانگین درآمد مردم در این کشور 6378 دلار در ماه است.

قیمت گوشت گوساله قرمز در ایران به ازای هر کیلوگرم ۷.۸۱ دلار و متوسط ​​درآمد مردم حدود ۲۷۷ دلار است. یعنی متوسط ​​درآمد ماهیانه ایرانی ها تقریباً معادل 35.5 کیلوگرم گوشت قرمز است، اما سوئیسی ها با درآمد ماهانه خود می توانند 115 کیلوگرم گوشت قرمز خریداری کنند.

کره جنوبی با 34.95 دلار و ایسلند با 29.33 دلار دومین و سومین کشورهای گران قیمت گوشت در جهان هستند. در مجموع قیمت گوشت قرمز در 20 کشور جهان دو برابر ایران است. از جمله این کشورها می توان به آلمان، ژاپن، ایتالیا، فرانسه، هلند اشاره کرد.

قیمت گوشت قرمز در پرو، مالزی، مصر، قزاقستان، ازبکستان و روسیه تقریباً در همین محدوده قرار دارد و به طور متوسط ​​هر کیلو هفت تا هشت دلار به فروش می رسد. قیمت گوشت قرمز در اوکراین جنگ زده 6.26 دلار در هر کیلو و در آرژانتین که تورم از 100 درصد فراتر رفته است، 6.14 دلار در هر کیلوگرم است. مردم بولیوی به طور متوسط ​​5.98 دلار برای هر کیلوگرم گوشت هزینه می کنند، در حالی که در هند باید تقریباً 5.68 دلار برای هر کیلوگرم گوشت بپردازید.

نپال، کنیا و پاکستان سه کشور با کمترین قیمت گوشت قرمز در رتبه بندی جهانی هستند. قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز در نپال 4.25 دلار، در کنیا 3.93 دلار و در پاکستان فقط 3.38 دلار است.

مقایسه قیمت گوشت در ایران و سایر کشورها

بر اساس آمارهای جهانی قیمت گوشت قرمز در ایران ۷.۸۱ دلار در هر کیلوگرم است. این شاخص برای ساکنان تهران 8.72 دلار و برای مشهد و اصفهان به ترتیب 6.82 و 6.71 دلار خواهد بود.

گوشت قرمز کنیا به قیمت 3.93 دلار به فروش می رسد، اما در نایروبی، پایتخت این کشور، مردم برای هر کیلوگرم گوشت گاو قرمز 4.12 دلار می پردازند. این بدان معناست که قیمت گوشت در تهران دو برابر قیمت گوشت در پایتخت کنیا است، اما متوسط ​​درآمد ماهانه ساکنان نایروبی 406 دلار و متوسط ​​درآمد تهرانی ها 264 دلار است. به این ترتیب ساکنان نایروبی کنیا می توانند با درآمد ماهانه 98 کیلوگرم گوشت قرمز خریداری کنند. این عدد برای ساکنان تهران به 30 کیلوگرم در ماه می رسد.

قیمت گوشت قرمز در استانبول به ازای هر کیلوگرم 14.36 دلار و متوسط ​​درآمد ماهانه افراد 503.37 دلار است، بنابراین شاخص قدرت خرید گوشت قرمز نزدیک به تهران و حدود 35 کیلوگرم است. قیمت گوشت در بغداد برای هر کیلوگرم 10.9 دلار و متوسط ​​درآمد هر نفر 538.51 دلار است. این بدان معناست که در بغداد مردم می توانند با درآمد ماهانه 49 کیلوگرم گوشت قرمز خریداری کنند. متوسط ​​درآمد در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، 422.39 دلار در ماه و قیمت گوشت 8.66 دلار است. ساکنان باکو می توانند با درآمد ماهانه خود به طور متوسط ​​48.7 کیلوگرم گوشت قرمز خریداری کنند.

قیمت گوشت قرمز در دبی به ازای هر کیلوگرم 10.82 دلار و متوسط ​​درآمد مردم 4403 دلار است، بنابراین شاخص دسترسی به گوشت قرمز در این شهر حتی از سوئیس بهتر است.
قیمت گوشت قرمز در ایران

قیمت گوشت قرمز در ایران توسط منابع مستقل آماری مانند Numbeo 7.81 دلار برآورد شده است که تقریباً 390 هزار تومان است. بررسی منابع داخلی نشان می دهد میانگین قیمت گوشت قرمز در روز شنبه سوم تیرماه، کیلویی 347 هزار و 400 تومان بوده است.

روز شنبه 3 تیرماه گوشت گوسفندی به طور میانگین 375 هزار و 500 تومان و گوشت گوساله قرمز نیز 314 هزار و 600 تومان فروخته شد. این میانگین کشوری است و گوشت قرمز در استان های مختلف کشور با قیمت های متفاوتی به فروش می رسد.
آیا واردات گوشت قرمز کنیا به ایران مفید است گوشت قرمز کنیا دومین گوشت ارزان دنیاست. قیمت گوشت قرمز در ایران در رتبه 80 جهان قرار دارد

قیمت گوشت قرمز گوسفندی در تهران در روز شنبه 3 تیرماه حداقل 385 هزار تومان و حداکثر 390 هزار تومان بود اما به عنوان مثال در استان مرکزی قیمت گوشت قرمز گوسفندی به 400 هزار تومان هم می رسد. گوشت گاو در این استان گرانتر از میانگین کشوری است و کیلویی 310 تا 315 هزار تومان به دست مصرف کنندگان می رسد.

حتی ممکن است قیمت گوشت گاو در استان های چهارمحال و بختیاری و همدان تا 331 هزار تومان و 350 هزار تومان هم افزایش یابد. قیمت گوشت قرمز در اصفهان حداقل ۲۸۵ هزار تومان و حداکثر ۲۹۵ هزار تومان گزارش شده است.

روز شنبه 3 تیرماه گوشت قرمز گوساله در خراسان رضوی حداقل 319 هزار تومان و حداکثر 321 هزار تومان و در استان فارس بین 300 تا 310 هزار تومان فروخته شد.

قیمت گوشت در این گزارش نیز مانند سایر منابع آماری به صورت میانگین درج شده است، اما اگر خریداران به دنبال برش های خاص باشند با اعداد متفاوتی مواجه خواهند شد. به عنوان مثال قیمت گوساله گرم به 488 هزار تومان می رسد. برای یک کیلومتر برای ماهیچه گاو باید بیش از 500 هزار تومان بپردازید و قیمت خورش گاو به 526 هزار تومان می رسد. گوشت چرخ کرده کیلویی هم اکنون بین 466 هزار تومان تا 526 هزار تومان به فروش می رسد.

مقایسه قیمت واردات گوشت از کنیا و برزیل

قیمت گوشت منجمد برزیلی در فروشگاه های عرضه به طور میانگین کیلویی 335 هزار تومان است. این بدان معناست که دولت با خرید عمده گوشت و البته به لطف یارانه ها توانسته است قیمت گوشت برزیل را از میانگین 8.64 دلار به 6.7 دلار کاهش دهد.

گوشت قرمز کنیا که پس از سفر رئیس جمهور به آفریقا رایج شد، در ابتدا تقریباً نصف قیمت گوشت منجمد برزیلی است. بنابراین در صورت تحقق وعده واردات گوشت قرمز از کنیا، آیا شاهد کاهش قیمت گوشت در بازار خواهیم بود؟ پاسخ مثبت به این سوال چندین پیش نیاز دارد.

فاصله ایران تا کنیا 4362 کیلومتر است. یک هواپیما معمولاً می تواند این مسافت را در مدت شش ساعت و 15 دقیقه طی کند، اما برای پروازهای مسافری بین تهران و نایروبی چنین زمانی وجود ندارد و مسافران باید پرواز مستقیم داشته باشند و 9 ساعت یا حتی 15 ساعت و 20 دقیقه سفر کنند. .

گوشت قرمز کنیا می تواند با پرواز مستقیم تجاری به ایران برسد. بنابراین، جدا از قیمت پایین تر، در مقایسه با پرواز 17 تا 22 ساعته به برزیل، هزینه ترانزیت برای دولت کمتر خواهد بود، اما به نظر می رسد که کل برنامه خالی از ایراد نباشد.

با وجود قیمت پایین تر، واردات گوشت کنیا را بدون توجه به توانمندی های کشور نباید گزینه ای جدی تلقی کرد. بررسی ها نشان می دهد که اگرچه گوشت قرمز همراه با چای، قهوه و گل از مهم ترین اقلام صادراتی کنیا است، اما در حال حاضر عربستان، امارات، بحرین، کویت نیز گوشت گوسفند، گاو و حیوانات زنده را با نرخ یک تا سه دلار از کنیا وارد می کنند. کنیا در میان مهمترین کشورهای صادرکننده گوشت گاو در جهان جایی ندارد.

بزرگترین صادرکنندگان گوشت گاو در جهان برزیل، هند، استرالیا و ایالات متحده آمریکا هستند. در ردیف های زیر نام نیوزلند، کانادا، اروگوئه، پاراگوئه، آرژانتین و مکزیک قابل مشاهده است. برزیل بزرگترین صادرکننده گوشت گاو است و به تنهایی 45 تا 60 درصد گوشت قرمز جهان را تامین می کند.

کنیا از نظر توانایی در تولید گوشت قابل مقایسه با کشورهای عمده صادرکننده گوشت قرمز نیست و نمی دانیم چه میزان از گوشت تولیدی این کشور توسط جمعیت 53 میلیونی آن مصرف می شود، اما طبق آمار، وارداتی از ایران گوشت قرمز بیش از 130000 تن در سال تخمین زده می شود.

وزارت جهاد کشاورزی در جریان سفر ریاست جمهوری به کنیا اعلام کرد که ایران علاقمند به واردات 150 تا 200 هزار تن گوشت قرمز از این کشور برای جایگزینی واردات از کشورهایی مانند امارات، برزیل، ترکیه، روسیه، گرجستان، مغولستان، هلند و … است. هند.. این مقدار تقریباً برابر با تولید گوشت قرمز در مکزیک است. همچنین اگر قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز کنیا را 3.93 دلار در نظر بگیریم، ایران 786 میلیون دلار گوشت از آن کشور خریداری خواهد کرد که شاید در نگاه اول عدد قابل توجهی نباشد، اما باید بدانید که واردات گوشت قرمز کنیا باید در ازای صادرات نیسان باشد. آبی باید انجام شود.

قیمت وانت آبی در کنیا هنوز مشخص نیست اما سایپا هر وانت پراید را با قیمت 6470 دلار به تونس صادر می کند. به نظر شما با توجه به سابقه و سابقه صادرات خودرو ایران، چند درصد از جمعیت 53 میلیونی کنیا مشتاق خرید نیسان آبی هستند تا با پول صادرات آن خودرو، گوشت قرمز ارزان بخرند و وارد کنند. به ایران؟

دیدگاهتان را بنویسید