آیا پرونده یاس بایگانی شده است؟ | روز جدید

آیا پرونده یاس بایگانی شده است؟  |  روز جدید

روز جدید در آبان 1377 طرح مطالعه قراردادهای شهرداری با رسا تجارت به تصویب رسید. اما نتایج گزارش تحقیق و تفحص که حاکی از تضییع حقوق هزاران میلیاردی شهروندان تهرانی در این قراردادها و تفاهم نامه ها بود، خیلی دیر در شورای پنجم شهر تهران مطرح و به تصویب رسید.

در آبان 1377 طرح مطالعه قراردادهای شهرداری با شرکت رسا تجارت به تصویب رسید. اما نتایج گزارش تحقیق و تفحص که نشان می داد در این قراردادها و تفاهم نامه ها هزاران میلیارد از حقوق شهروندان تهرانی تضییع شده است، خیلی دیر در شورای پنجم شهر تهران مطرح و تصویب شد. شهردار وقت تهران در ماه های پایانی فعالیت خود در این خصوص به نهادهای قضایی شکایت کرد. اما این شکایت دیر پس از خروج مدیر شهری پنجم پس گرفته شد و بار دیگر از سوی شهردار فعلی تهران مطرح شد. اما حکم جدید هلدینگ یاس این است که پرونده ای که بسیاری از آن به عنوان یکی از بزرگترین پرونده های فساد در شهرداری یاد می کنند، مسدود شده است.

و سرانجام تحقیقات هلدینگ یاس پس از 15 ماه

در حالی که بازپرس اولیه پرونده تمامی نتایج گزارش تحقیقات را تایید کرد؛ اما بازپرس تغییر کرد و سپس با موافقت شهرداری قرار منع تعقیب صادر شد. محمود میرلوحی، مسئول رسیدگی و گزارش های تحقیق و تفحص می گوید: شهرداری تهران باید برای مردم توضیح دهد که در این پرونده چه اتفاقی افتاده و چگونه با طرف مقابل تسویه حساب کرده است.

وی ادامه می دهد: پس از 15 ماه پرونده یاس به بایگانی فرستاده شد. در حالی که مقام معظم رهبری در رابطه با پرونده های فسادی که باید حل شود از تعبیر زخم های باز استفاده می کنند. پرونده هلدینگ یاس یکی از آن زخم های باز بود. شهرداری باید این مشکل را برای شهروندان تهرانی توضیح دهد.

چه کسی شکایت شهرداری را پس گرفت؟

میرلوحی هفته گذشته در خصوص پیگیری پرونده هلدینگ یاس به یکی از رسانه ها گفته بود که علیرضا جاوید در زمان تصدی خود آن را پس گرفت. اما شنیدم زاکانی می خواهد این شکایت را حفظ کند. من این را شنیدم و اگر این اتفاق بیفتد عالی است.

وی به صحبت های شهردار تهران در اولین نشست خبری خود اشاره کرد. علیرضا زاکانی شهردار تهران در اولین نشست خبری خود گفت که بار دیگر پرونده هلدینگ یاس را در دستگاه قضایی مطرح کرده است.

شهردار تهران درباره نتیجه پرونده رسا تجارت به رسانه ها گفت: پرونده رسا تجارت قبلا شکایت بود و زمانی که تصمیم من به عنوان شهردار هنوز قانونی نبود شهرداری این پرونده را پس گرفت. اما باز هم برای سلب حقوق شهر فعالش کردیم. بنابراین، این پرونده به دادگاه می رود. اما ما جلسه ای داشته ایم و تمام حقوق شهرک در این مورد اعم از منابع و اموالی که از این طریق تهاتر یا داده شده احصا و ارزش گذاری شده است و امیدواریم به زودی خبرهای خوبی از حقوق بدهیم. از مردم و شهر؛ اما سعی داریم حقوق شهر را از شاکیان بگیریم.

در جریان انتشار گزارش تحقیق و تفحص از قراردادهای شهرداری با رسا تجارت و هلدینگ یاس، کارشناسان تیم تحقیق و تفحص پرونده رسا تجارت در حساب سرانگشتی اعلام کردند که در صورتی که دارایی های شهرداری بدون دلیل در اختیار رسا تجارت قرار گیرد. آن زمان با نرخ مبادله ای اگر دلار آن زمان را محاسبه کنیم به حدود دو هزار میلیارد تومان رسید که تلاش کردیم این دارایی ها را به شهر برگردانیم.

مشخص نیست چرا شهرداری شکایت خود را مطرح نکرده است. زاکانی روزی در روزهای ابتدایی انتخابش به عنوان شهردار تهران گفت که شنیده ام که بسیاری از یافته های این تحقیق و بررسی شایعه است.

فایلی که 185 جلد داشت

رای دادگاه به نفع هلدینگ یاس و فقدان مدارک کافی در خصوص اتهامات عنوان شده در حالی است که چندی پیش محمد قائمی نماینده حقوقی هلدینگ یاس در دوران حکومت سعید محمد در مناظره ای در توئیتر با محمد سعید احدیان، سیاسی معاون رسانه ای و معاون رسانه ای رئیس شورای اسلامی، اطلاعات جدیدی از این پرونده فاش کرد وی در توییت های خود علاوه بر یک سری نکات خبری، سوالاتی را مطرح کرد که ابعاد این پرونده را بیش از پیش عجیب کرد. به عنوان مثال از فروش پارک جوانمردان به عنوان یکی از موارد این پرونده صحبت کرد.

قائمی در توئیتی اعلام کرد که پرونده یاس دارای 185 جلد است و تنها پنج جلد کیفرخواست صادر شده و مرحله دوم کیفرخواست در راه است. همچنین در کیفرخواست مرحله اول از 14 متهم تنها یک نفر محکوم شد

480 میلیارد تومان سرقت شد و 20 سال زندانی شد. حکم 13 نفر دیگر که یکی از آنها 30 سال حبس و مصادره اموال 1500 میلیاردی و…

یکی از کارشناسان تیم تحقیق و بررسی پرونده رسا تجارت در خصوص ابعاد این پرونده در جریان رسیدگی به پرونده در شورای شهر تهران گفت: اتفاقی در یکی از سازمان ها در سال های 92 و 93 رخ داده که در نتیجه آن یاس ع. هلدینگی ایجاد شد که بانک های نظامی را کنترل می کرد، تحت پوشش قرار گرفت و وجوه بدون اینکه به شهرداری برسد به آنجا رفت و از سال 1396 رسیدگی شروع شد و در ابتدای سال 1396 شرکت رسا تجارت به عنوان طلبکار 180 میلیارد تومانی نشان داده شد اما بعد معلوم شد 6 هزار میلیارد تومان بدهکار است. منابع زیادی از معاونت اقتصادی سپاه و شهرداری تهران در این قراردادها از بین رفت و هر دو طرف برای انجام تحقیقات همکاری کردند.

نتیجه گزارش تحقیق و تفحص نشان داد 12 هزار و 900 میلیارد تومان از منابع شهرداری تهران به هلدینگ یاس سپرده شده اما تنها 3 هزار و 200 میلیارد تومان هزینه شده و مابقی پول شهرداری در اختیار موسسه ای قرار گرفته که ارتباط تجاری با تهران نداشته است. شهرداری . شهرداری در آن زمان توانست 1700 میلیارد تومان از منابع را پس بگیرد و میزان مطالبات شهرداری از رسا تجارت 4000 میلیارد تومان به قیمت سال 1394 است.

هلدینگ یاس; بزرگترین پرونده شهرداری

پیروز حناچی از شهرداری نیز که طی آن شکایت از هلدینگ یاس مطرح شد، پرونده رسا تجارت را یکی از بزرگترین پرونده های شهرداری خواند و گفت: سپاه اولین شاکی این پرونده بود و شهرداری گزارش مفصلی را در زمانی ارائه کرد که پرونده باز شد ; اما بعداً متوجه شدیم که این گزارش هیچ تأثیری بر روند محاکمه پرونده نداشته است. به همین دلیل این پرونده را از قوه قضائیه پیگیری کردیم. چون ما در شهرداری موظفیم در برابر آن دفاع کنیم، اگر در جایی حقوق شهر تضییع شد. اما این پرونده قبل از اینکه علیرضا زاکانی به عنوان شهردار رسمی تهران از وزیر کشور تصمیم بگیرد از سوی قوه قضاییه پس گرفته شد.

محمدجواد حکشناس، یکی از اعضای سابق شورای شهر تهران نیز درباره این پرونده می گوید: «بخش بسیار زیادی از حقوق مالکیت شهرداری تهران تضییع شد.» این اتفاق در اوایل دهه 90 رخ داد و با احتساب تورم، این هشت هزار نفر میلیاردی بیش از 20 هزار میلیارد در حال حاضر که بخشی از دارایی های شهر تهران است.

کارگزاری رسا تجارت مبین (یاس) یکی از هشت شرکت کارگزاری بود که بر اساس مصوبه شورای شهر تهران مجبور شد از منابع مالی خود (پولی و غیر پولی) برای تامین مطالبات طلبکاران شهرداری و همچنین تملک استفاده کند. املاک واقع در پروژه های عمرانی شهرداری با همکاری سازمان املاک و مستغلات اقدام و پس از ارائه مدارک فقط به صورت مالکیت یا تراکم نسبت به مدعی اقدام می نمایند. اما پس از مدتی این مسیر یک انحراف اساسی پیدا کرد.

محمود میرلوحی عضو شورای شهر پنجم تهران در جریان بررسی گزارش بررسی و رسیدگی به قراردادهای شهرداری با هلدینگ یاس در شورای شهر پنجم در خصوص ابعاد فساد کشف شده در این پرونده گفت: دو قرارداد تحت عنوان فاینانس یک و دو شامل قراردادهای بیش از 500 میلیاردی است که ممکن است هر دو مورد محرمانه ذکر شده باشد و به همین دلیل برای مدت طولانی برای بررسی با محدودیت دسترسی به اسناد و مدارک مواجه بودیم.

قراردادهای مالی 1 و 2 در چارچوب تحقیق و تفحص مورد بررسی قرار گرفت و قرارداد 2 هزار میلیارد تومانی و قرارداد 20 هزار میلیارد تومانی منعقد شد. این یعنی دو برابر بودجه شهرداری تهران در زمان امضای قرارداد. این توافق پنج ساله باید محقق می شد. یک الحاقیه به قرارداد اول معروف به فاینانس یک انجام شد و از دو هزار میلیارد تومان به دو هزار و ششصد میلیارد تغییر کرد. در قرارداد دوم فرض بر این بود که 10 هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و 10 هزار میلیارد تومان به صورت غیرنقدی در قالب قراردادی چهار ساله به تعاونی سپاه داده شود. او دو الحاقیه به عهدنامه دوم داشت که هر دو در یک روز نوشته شده بود، یکی به مبلغ سه هزار میلیارد تومان و دیگری به مبلغ چهار هزار میلیارد تومان.

در بهمن 92 و مرداد 1393 دو قرارداد با سازمان املاک و موسسه اعتباری سامان منعقد شد که موضوع آن تملک املاک واقع در پروژه ها به نام شهرداری و تسویه مطالبات طلبکاران است. بحث شد که طرفین قرارداد پول تزریق کنند و پول را از طرف ما به پیمانکاران و طلبکاران بپردازند و شهرداری غرامت را به صورت پول و اعتبار به آنها بدهد. ارزیابی کلی قراردادهای مالی، معروف به فاینانس یک، نشان می دهد که نام آنها توافق است. اما بیشتر از هر قراردادی یک قرارداد بود. در مورد جلسات هیأت مدیره سازمان املاک و مستغلات که شماره مالی 2 ذکر شده است. این بدان معناست که قویتر از هر مصوبه شورا بود. نکته جالب این است که قرارداد امضا شده بین شهرداری و آنها روی سربرگ آنها بود و دلال متن را روی سربرگ خود تهیه کرد و شماره توافق نامه را زیر آن نوشت و قراردادها امضا شد و باید دو امضا در تاریخ انجام می شد. اساسنامه سازمان؛ اما با امضا اجرا می شود. نام این قرارداد بود؛ اما در اسناد و مدارک قانونی منجر به واگذاری منابع شهرداری شد و 12 هزار و 900 میلیارد از منابع شهرداری قربانی این امضا شد.

میرلوحی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران در سال 1387 تا 1392 در جریان اجرای قرارداد مالی، 43 امتیاز از قرارداد واگذاری ملک به مبلغ دو هزار و 645 میلیارد تومان را به بنیاد تعاون سپاه پاسداران پرداخت کرد که 645 میلیارد تومان آن مازاد بود. قرارداد.

به گفته میرلوحی، گزارش ها حاکی از آن است که 12 هزار و 940 میلیارد تومان از منابع شهرداری اعم از مستغلات، عوارض، هولوگرام، حواله و پرداخت نقدی توسط شهرداری در اختیار رسا تجارت قرار گرفته است و این میزان بدهی نشان از ناکارآمدی و سوء مدیریت دارد.

ما همه اسناد را جمع آوری کردیم و قانون را بررسی کردیم و از بالا تا پایین در این دو قرارداد مشکلات حقوقی و عدم تعادل بین طرفین قرارداد وجود دارد. پس از آن شهردار حق انعقاد چنین قراردادی را نداشت و گفت قراردادها مورد تایید شورا نیست. در قانون شهرداری، معاملات به سه قسمت تقسیم می شد و معاملات کلان به دولت ارجاع می شد. اما بعد معاملات کلان به شورا داده شد و هیچ کدام از آن قراردادها به شورا نرسید.

واگذاری املاک، مستغلات، سهام شرکت ها، مجوزها و هولوگرام ها بالاتر از مبلغ سپرده و بدهی یکی از سازمان ها به مبلغ 1700 میلیارد که در گزارش حسابرسی حذف شده بود نیز در شورای شهر مطرح شد. سالن بر اساس گزارش ارسالی، انتقال مالکیت توسط سازمان املاک و مستغلات بدون مزایده انجام شده و با بررسی حقوقی سازمان املاک مشخص شد که صدور حواله های دلالی غیرقانونی بوده، 14 هزار میلیارد هولوگرام صادر شده است. واگذاری املاک بدون قرارداد بوده و علاوه بر آن شهرداری بابت خریدهایی که انجام نشده و معاملات ثبت نشده پرداختی انجام داده است.

حالا این پرونده با این نسبت ها بایگانی شده و معلوم نیست در این بین حقوق ساکنان تهران چه خواهد شد؟

دیدگاهتان را بنویسید