آیت الله سبحانی: برخی از علما به فکر خروج از حوزه هستند

آیت الله سبحانی: برخی از علما به فکر خروج از حوزه هستند

روز جدید آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید خواستار توجه به معیشت طلاب و تربیت زبان دان شد و گفت: برخی طلاب به دلیل تامین نشدن خانواده به فکر خروج از حوزه هستند و باید برای آن فکری کرد.

آیت الله سبحانی از شورای عالی حوزه خواستار توجه به معیشت طلاب و تربیت زبان شناس شد و گفت: برخی طلاب به دلیل تامین نشدن خانواده به فکر خروج از حوزه هستند و باید فکری به حال آن شود. . “

مرجع تقلید شیعیان در دوازدهمین مجمع ملی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علما که صبح پنجشنبه در پژوهشکده علوم و معارف علامه طباطبای برگزار شد، گفت: بعد از تولد شما تحت فشار بودیم.

وی افزود: نظام فاسد رفته است، نظام جمهوری اسلامی جایگزین آن شده است، اما باید دید چگونه به مردم خدمت کرده ایم و چگونه برای ارزش های اسلامی ایستاده ایم. 22 باخمن، خدای متعال، تمام امکانات رفاهی را به دینداران داده است و چهل سال از آن زمان می گذرد.

آیت الله سبحانی گفت: انقلاب اسلامی پدیده ای است که علت آن در 22 بخمن به وجود آمد اما باید برای حمایت از آن کاری انجام دهیم.

وی ادامه داد: ابتدا باید به فکر ایمان و اعتقادات مردم باشیم چرا که اساس انقلاب ما ایمان است. حوزه و روحانیت باید اتاق فکری برای مقابله با افکار انحرافی داشته باشند.

این مرجع تقلید شیعیان گفت: ممکن است برخی فکر کنند که بحث الحاد و التقاط از بین رفته و مشکلات فکری و فلسفی وجود دارد، لذا حوزه های علمیه به فکر افکار انحرافی هستند. رکن دوم بر عهده مسئولان است. آنها باید طوری رفتار کنند که مردم را خوشحال کند. خیلی ها به دفاتر می روند و ناراضی برمی گردند. مسئولان باید در بین مردم باشند و رضایت آنها را جلب کنند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: ما فقه مدرن نداریم اما فقه مشکل امروزی است. البته فقه یکسری سؤالات جدیدی را مطرح می کند که باید به آنها پاسخ داده شود. مراجع تقلید این سؤالات را به صورت فردی انجام می دهند، اما باید این سؤالات و پاسخ ها را جمع آوری و بررسی کرد و مطالب صحیح را ارائه کرد تا مشخص شود که اسلام یک دین کامل به تمام معناست.

آیت الله سبحانی با بیان اینکه رسانه های ما باید مواظب مسلمانان خارج از ایران باشند و غذای کافی برای آنها فراهم کنند، گفت: حوزه علمیه کشورهای خارجی را به رسانه ها اطلاع دهد.

وی ادامه داد: در حوزه علمیه نباید طلاب مادام العمر داشته باشیم که این راه درستی نیست. کسانی که صلاحیت دارند باید زمینه جابجایی آنها فراهم شود و اگر بخواهیم همه شهرها را تحت پوشش قرار دهیم باید به آیه انسانی توجه کنیم.

این مرجع تقلید شیعیان فرمودند: ما از نظر حاطب در فقر هستیم; در گذشته خطبه های معروف و بین المللی داشتیم اما امروز در فقر به سر می بریم. شیعیان با فقه رشد کرده اند اما باید به تبلیغ و تبلیغ در میدان هم توجه کنیم. شورای عالی باید به تربیت سخنران رسیدگی کند.

وی گفت: خطبه های ما باید زبانی باشد و همانطور که فارسی می دانند عربی و انگلیسی هم بدانند.

آیت‌الله سبحانی به معیشت طلاب حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: بیشترین درآمد این افراد کمتر از دو میلیون تومان است و باید به فکر معیشت آن‌ها باشیم، اما نه به گونه‌ای که به استقلال حوزه آسیبی وارد شود. برخی طلاب به دلیل بیمه نبودن خانواده خود به فکر ترک حوزه علمیه هستند که باید در نظر داشت.

دیدگاهتان را بنویسید