ابراهیم رئیسی; “رئیس جمهور ناراضی”. از شوک های قیمتی تا شکست مذاکرات برای احیای برجام

ابراهیم رئیسی;  “رئیس جمهور ناراضی”.  از شوک های قیمتی تا شکست مذاکرات برای احیای برجام

روز جدید : از روزی که ابراهیم رئیسی روی کار آمد تا به امروز با مشکلات و اتفاقات زیادی مواجه بوده است که در این گزارش نگاهی داریم به برخی از این اتفاقات.

یک سال از مسئولیت پاستور ابراهیم رئیسی می گذرد اما او در اولین سال ریاست جمهوری خود به سر می برد که در این مدت با انواع مشکلات مواجه شده است. از بلایای طبیعی و اعتراضات عمومی گرفته تا فشارهای بین المللی بر پرونده های برجام و کرونا و…

رای مثبت مجلس به حفظ ترکیب قانونی شورای نگهبان یک وکیل رفت و خدایی ماند.

اگر حسن روحانی را به دلیل بدبختی‌ها و حوادث تلخی که دولتش تجربه کرد، «رئیس‌جمهور بدشانس» بدانیم، می‌توان رئیسی را «رئیس‌جمهور بدشانس» نیز نامید. رئیس جمهور که اصولگرایان روی او حساب ویژه ای باز کرده اند اما برخی از همین اصولگرایان در یک سال اخیر منتقد دولت شده اند.

در ادامه تنها به بخشی از اتفاقاتی که در دوران حضور رئیسی به عنوان رئیس جمهور در کشور رخ داده است، پرداخته می شود.

ظهور کرونا و عدم تولید واکسن داخلی

زمانی که کرونا آمد، واکسیناسیون به عنوان موثرترین راه حل برای مقابله با این بیماری شناخته شد و همه کشورها سعی کردند تمام تلاش خود را برای دریافت واکسن انجام دهند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود و با وجود تحریم ها تلاش هایی برای واردات واکسن انجام شد.

اما سرعت شیوع این بیماری در بین مردم و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی روزهای تلخ و سیاهی را در کشور ایجاد کرد تا اینکه حسن روحانی رئیس جمهور وقت گفت: نجات جان مردم اولویت ماست. واکسن یک تعهد است و هر شرکت خصوصی، بیمارستان و موسسه خصوصی که بتواند واکسن مورد تایید وزارت بهداشت را از هر کجا وارد کند، می تواند واکسن را به نصف قیمت وارد کند، البته وزارت بهداشت و درمان نیز موظف است و در چارچوب مصوبه عمل می کند. ستاد مرکزی کرونا

مرعشی هشدار داد؛ ایران منتظر وضعیت اسفناکی است، باید به جمهوری اسلامی برسیم

اما زمانی که این واکسن وارد کشور شد و واکسیناسیون عمومی مردم انجام شد، دوران ریاست جمهوری حسن روحانی به پایان رسید و ابراهیم رئیسی روی کار آمد و شاید این از اقبال دولت او بود. رسانه‌های دولتی حتی خرید و واردات واکسن‌ها را به نام رایضی ربط دادند، در حالی که خبرگزاری اصولگرا فارس اذعان کرد که ایران قراردادی برای خرید حداقل ۱۱۰ میلیون دوز واکسن قبل از ۳ خرداد ۱۴۰۰ امضا کرده بود که قرار بود به تدریج توزیع شود. تا پایان پاییز (پایان سال).2021 میلادی) وارد کشور شود.

اما روی دیگر سکه تولید واکسن محلی و تاکید دولت بر آن بود که به چالشی بزرگ تبدیل شده است زیرا برنامه‌های تولید واکسن‌های داخلی کرونا آنطور که انتظار می‌رفت پیش نرفت و انتقادهایی را متوجه دولت و افراد مرتبط با آن کرد. نهادها

از تعلیق مذاکرات برجام تا صدور قطعنامه علیه ایران

17 آذرماه علی باقری و تیم مذاکره کننده دولت برای احیای برجام به وین رفتند. اگرچه در روزهای آغازین دور ششم مذاکرات احیای برجام، انگیزه های مثبتی از سوی ایران و اعضای 1+4 شنیده شد، اما این انگیزه های مثبت به تدریج از بین رفت و مذاکرات احیای برجام خاتمه یافت. بر اساس اخبار منتشر شده، دلیل توقف مذاکرات برای احیای برجام، ادامه مناقشه ایران و آمریکا و همچنین مخالفت آمریکا با خروج سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی است.

اما چند روز پس از توقف مذاکرات در وین، اخباری مبنی بر دیدار دوحه و گفتگوی غیرمستقیم ایران و آمریکا با حضور انریکه مورا منتشر شد. یک جلسه دو روزه برای نجات برجام برگزار شد، اما این جلسه نیز تکمیل نشد.

در بحبوحه این مذاکرات، صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز خبرساز شد. شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در 18 ژوئن قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا و ترویکای اروپایی علیه ایران را تصویب کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، در پیش نویس این قطعنامه آمده است: شورای حکام از ایران می خواهد که هر چه سریعتر نسبت به انجام تعهدات قانونی خود و بدون اتلاف وقت به پیشنهاد مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اقدام کند. برای همکاری بیشتر با برای شفاف سازی و حل و فصل مسائل باقی مانده گارانتی.

گرانی ها صدای اعتراض مردم را بلند کرد

یکی از اقدامات دولت رئیس جمهور در یک سال گذشته لغو ارز ترجیحی یا همان ارز 4200 تومانی بود. پس از این تصمیم قیمت برخی مواد غذایی و خواربار افزایش یافت که اعتراضات شدید مردم را در پی داشت. اعتراضات ابتدا از خوزستان شروع شد اما کم کم شهرهای دیگر هم دست به اعتراض زدند. این تصمیم دولت به همراه جراحی یکباره اقتصادی در برخی دیگر از حوزه های اقتصادی، فشار تورمی و هزینه بر توده های مردم را چنان افزایش داده است که این روزها کمتر کسی با رضایت از عملکرد دولت رئیس جمهور صحبت می کند. .

اگرچه به گفته برخی کارشناسان، این عملیات اقتصادی امری ضروری بود، اما از نظر برخی دیگر، اجرای یکباره آن بدون اطمینان از شرایط اجرای آن و با تحریم های شدید، شوک شدیدی به معیشت مردم وارد می کند.

یک وزیر استعفا داد، دو وزیر با کارت زرد

24 خرداد را می توان روز سیاهی برای دولت دانست. روزی که خجت الله عبدالمالکی طی چند توئیت از ریاست وزارت کار استعفا داد و با تایید رئیس جمهور مواجه شد.

همچنین در همان روز فاطمی امین وزیر صمت برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان به مجلس رفت اما نتوانست آنها را قانع کند و اولین کارت زرد مجلس دولت را به ثبت رساند. نارضایتی مردم بهارستان از وزیر حریم خصوصی تا آنجا پیش رفت که از استیضاح وی خبر دادند اما دولت با پیشنهاد تقسیم وزارت حریم خصوصی به ۲ وزارتخانه استیضاح را به تعویق انداخت.

همچنین ساداتی نژاد وزیر کشاورزی که روزگاری ردای دولتی بر تن داشت و رئیس کمیسیون کشاورزی بود نیز ۲۱ تیرماه از مجلس کارت زرد دوم گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید