ابهام دوباره بر سر ریاست تاج

ابهام دوباره بر سر ریاست تاج

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال که امیدوار بود پس از صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی، سرمربی موفقی معرفی شود و پرونده مبهم دادگاهی اش به فراموشی سپرده شود، دوباره در کانون توجه قرار گرفت.

او چند ماه قبل و بعد از برکناری شهاب الدین عزیزخادم برای انتخاب رئیس فدراسیون فوتبال ثبت نام کرد و در نهایت با کسب 51 رای توانست به عنوان رئیس انتخاب شود. البته انتخاب مجدد او به عنوان رئیس جمهور به این سادگی ها نبود. حتی دبیر کل فدراسیون فوتبال نیز عصر همان روز از تعویق انتخابات خبر داد و مدعی شد نامه ای به صراحت دریافت کرده که یکی از نامزدها (مهدی تاج) مشکل قانونی دارد و نمی تواند در انتخابات شرکت کند. موضوعی که ساعاتی بعد مورد بی توجهی قرار گرفت و انتخاباتی جنجالی برگزار شد تا مهدی تاج بدون مخالفت به صندلی ریاست بنشیند. اگرچه در آن زمان صحبت های زیادی درباره لیست اتهامات قانونی مهدی تاج مطرح شد، اما اطرافیان او از بسته شدن پرونده ها و مشکلی برای شرکت در انتخابات خبر دادند. آن زمان هم گفته می شد که اگر تاج مشکلی داشت، رگولاتوری اصلاً صلاحیت آن را تایید نمی کرد. این صحبت ها با صحبت های وزیر ورزش همراه شد و وی اعلام کرد که نامه ای درباره مشکلات حقوقی مهدی تاج دریافت نکرده و حضور او در انتخابات بلامانع است. در همان روزها اما قوه قضائیه لیست اتهامات مهدی تاج را اعلام کرد و با صدور بیانیه ای اعلام کرد که وی شش روز مانده به انتخابات اتحادیه فوتبال انگلیس به آن اشاره کرده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: برای مهدی تاج به اتهام سوء استفاده از مقام، استفاده از مدارک مجعول، صدور گزارش خلاف واقع و شروع به جعل، تصرف غیرقانونی اموال دولتی، استخدام حیدر بهاروند در سازمان لیگ برتر فوتبال برخلاف قانون منع به کارگیری مستمری بگیران، تصرف غیرقانونی وجوه عمومی، تصرف غیرمجاز منابع مالی (مطالبات) فدراسیون از طرفین قرارداد و سهل انگاری منجر به اتلاف وجوه عمومی به مبلغ چهار هزار و 514 میلیارد و 974 میلیون و 47 هزار و 47 هزار نفر. 245 ریال و 10 میلیون یورو، تخریب اموال و وجوه دولتی، اخلال در نظام پولی و ارزی کشور، کلاهبرداری، گزارش کذب، تبانی در معاملات دولتی، جعل اسناد رسمی و استخدام سرمربی سابق تیم فوتبال ایران Wilmots)، شکایتی در دفتر دادستان Tejera تنظیم شد n البته در همین بیانیه که مربوط به 24 شهریور است به صراحت آمده است که مهدی تاج از برخی از این اتهامات تبرئه شده است اما پرونده چند پرونده دیگر همچنان در دست بررسی است.

این لیست با واکنش مهدی تاج نیز مواجه شد. او پس از انتخاب به عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال، در اولین نشست خبری خود به این موضوع پرداخت و گفت که تنها سه ادعا وجود دارد که همگی مربوط به فوتبال است و ظاهراً به دلیل اعتراض به آنها، همه آنها خاتمه اعلام شده است. تاج گفت: من سه مورد دارم که در دوران مدیریت قابل قبول است. هر سه مورد فوتبال است. هیچی جز فوتبال مالی نیست و… یکی از سه مورد مربوط به استخدام دو مستمری بگیر است که متهم به عدم استفاده از قوانین هستیم. یکی عمل می کند و دیگری ساکت است… ما پیش قاضی دلایل موجهی داشتیم که قاضی دستور داد و پرونده را مختومه کرد، بازرسی اعتراض کرد و این پرونده در شعب تجدیدنظر رسیدگی می شود. سوال دوم درباره فعالیت من و همکارانم در سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال است که در این پرونده 14 نفر را متهم کردند. من، کفاشیان و بهاروند، عابدینی، حسن پور، جعفری که از اعضای هیئت مدیره سازمان لیگ بود و رحمه الله از دنیا رفتیم و تعدادی دیگر. به تحقیق رفتند، تحقیقات قرار منع تعقیب صادر کرد و شرایط را کاملا عادی دانستند، اما شکایت کردند و برگشتند. ما را متهم می کنند که ما را تحت تأثیر قرار داده ایم و منافع کشور را ندیده ایم، یک امتیاز غیرعادی هستیم، مثلاً می گویند به فردی که مسئول تبلیغات محیطی بوده امتیاز دادیم… مورد سوم، پرونده ویلموتس است که فساد Wilmots نامیده می شود. یعنی همه جا می گویند ویلموتس و قضیه ویلموتس را نمی گویند! این کاملاً آمیخته به فساد است، شما ورزشکار هستید و می دانید که اگر هر سرمربی دو ماه حقوق نگیرد، فوراً می تواند برود و قرارداد را فسخ کند…»

اگرچه مهدی تاج و نزدیکانش معتقد بودند که مشکلی ندارند و ریاست او بر فدراسیون فوتبال مشروع است، اما سوال مبهمی که بی پاسخ ماند این بود که آیا با توجه به پرونده مهدی تاج و بندهای فیفا که به صراحت می گوید «آیا نامزد پرونده اگر سابقه کیفری داشته باشد نمی تواند در انتخابات شرکت کند.» آیا واقعاً او از ریاست فدراسیون فوتبال محروم نشد؟ تاج گفت که پرونده هایش بسته شده است اما همین روز گذشته سخنگوی قوه قضائیه آورده است. ماجرای پرونده مهدی تاج را دوباره مطرح کرد و گفت دو پرونده در دست بررسی است.مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه دیروز در نشست خبری خود با اشاره به مهدی تاج گفت: دو پرونده برای آقای تاج وجود دارد. این پرونده ها بر اساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور در دادسرای ناحیه 28 مأموران عمومی به اتهام اختلاس از وجوه دولتی و تصرف بی رویه منابع ملی می باشد. با صدور قرار احضاریه و کیفرخواست به دادگاه کیفری دو صادر و پرونده در این اداره رسیدگی و در تاریخ 16 آذرماه سال جاری طی 10 بند رسیدگی و به دادسرای مردم و انقلاب اعاده شد. دفتر تهران جهت رفع ایرادات. در صورت اتخاذ تصمیم قضایی در این دو مورد، نتیجه پس از تایید اعلام می شود. این سوال اکنون همان ابهام قدیمی را دارد و مشکل جدیدی را ایجاد می کند. اولاً اگر پرونده مهدی تاج به نتیجه نمی رسید چگونه می توانست در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال شرکت کند و چه نهاد یا فردی صلاحیت او را تایید کرد و دوم اینکه اگر مهدی تاج در این دو مورد ذکر شده مقصر شناخته شد. از سیستم قضایی اگر چنین است، تکلیف ریاست فدراسیون فوتبال چه خواهد شد؟

دیدگاهتان را بنویسید