اتاق بازرگانی نسبت به خطر جدی اقتصاد ایران هشدار داد

اتاق بازرگانی نسبت به خطر جدی اقتصاد ایران هشدار داد

روز جدید : اتاق بازرگانی ایران جدیدترین گزارش شاخص مدیران خرید (شمخ) را منتشر کرد که حاکی از نزول آن و رسیدن به کمترین میزان در پنج ماه اخیر است.

بر اساس گزارش دی ماه شامخ و برآوردهای منتشر شده از سوی فعالان اقتصادی، رقم شامخ به کمترین میزان خود در پنج ماه گذشته رسیده است. این شاخص در محدوده صفر تا 100 تعریف می‌شود، زیرا هرچه این عدد بیشتر باشد، بیش از 50 به معنای حرکت به سمت رونق است و هرچه این عدد کمتر باشد، خطر رکود اقتصادی را تهدید می‌کند.

مرکز تحقیقات اتاق ایران در گزارش بیست و هشتمین دوره شاخص مدیران خرید کل اقتصاد موسوم به شامخ، این رقم را در دی ماه سال 1400 به 46.94 واحد رسانده است. کمترین درصد در 5 ماه گذشته در این ماه به استثنای سفارش اجرا و تحویل سفارش، سایر اجزای اصلی زیر 50 ثبت می‌شوند.

بر اساس بررسی های انجام شده توسط بنگاه های اقتصادی کشور، شاخص مدیران خرید (تعدیل فصلی) کل اقتصاد ایران در دی ماه 1395 به دست آمد که شاخص کل به کمترین درصد در 5 ماه گذشته رسید. در این ماه علاوه بر ترتیب اجرا و تحویل قرارداد، سایر مولفه های عمده زیر 50 ثبت شد. دلیل اصلی کاهش شاخص کل در آذرماه این است که اکثر فعالان اقتصادی در بخش های ساختمان، خدمات و کشاورزی وضعیت را بدتر از ماه قبل ارزیابی کرد.

شاخص فعالیت های تجاری در آذرماه (47.07) در آذرماه کاهش یافت و کمترین میزان خود را در 5 ماه پایانی مردادماه گزارش کرد. این شاخص به دنبال کاهش شدید تقاضا و نقدینگی با رکود بیشتر در بخش های خدمات، کشاورزی و ساختمان همراه شد.

شاخص سفارش‌های جدید مشتریان (43.14) در دی ماه کاهش یافت و کمترین نرخ را در 6 ماه گذشته از تیرماه به ثبت رساند. در ماه دسامبر، بسیاری از کسب و کارها به دلیل کمبود شدید تقاضای مشتریان، بخشی از آن به دلیل سردرگمی در نوسانات نرخ ارز که تحت تأثیر جو توافقات سیاسی در کشور بود، به دنبال کاهش قدرت خرید و نقدینگی بودند.

شاخص بورس مواد اولیه خریداری شده (43.81) به کمترین میزان خود در آذرماه در 9 ماه پایانی فروردین (تعطیلات و اوج اپیدمی تاج) رسید. این شاخص در تمامی بخش های اقتصادی به دلیل کمبود نقدینگی، تورم و نااطمینانی نرخ ارز تحت تاثیر تصمیمات سیاسی کاهش یافته است.

شاخص اشتغال و نیروی کار (49.91) در ژانویه با سرعت کمتری نسبت به دسامبر کاهش یافت. به گفته بسیاری از فعالان اقتصادی، به ویژه در بخش های ساختمانی، خدماتی و کشاورزی، آنها پس از کاهش سفارشات، فشارهای فزاینده هزینه ها و کمبود نقدینگی، با کمترین قدرت ممکن به فعالیت خود ادامه می دهند.

شاخص صادرات کالا یا خدمات (47.14) همچنان در آذرماه به کمترین میزان خود در 3 ماه گذشته رسید. بخشی از کاهش تقاضای خارجی به دلیل تعطیلات ژانویه و همچنین شرایط آب و هوایی است. بر اساس آخرین آمار گمرک، صادرات و واردات در دی ماه نسبت به آذرماه هم از نظر ارزشی و هم وزنی کاهش داشته است.

شاخص قیمت فروش کالاهای تولیدی یا خدمات (58.25) نسبت به ماه قبل (55.39) اندکی افزایش یافت که بیشترین نرخ رشد این شاخص مربوط به بخش ساختمان است. ادامه روند صعودی قیمت‌ها و فشار بر هزینه‌های تولید، علی‌رغم کاهش قیمت کالاها و تقاضا، موجب افزایش قیمت فروش محصولات و خدمات شده است. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، شاخص بهای مصرف کننده در دی ماه 1400 برای خانوارهای کشور به 388.2 رسید که نسبت به ماه قبل 2.4 درصد افزایش داشته است.

شاخص مصرف انرژی (83/69) در 28 دوره از زمان شروع پروژه (مهر 1388) به بالاترین مقدار خود رسید که البته به دلیل یخبندان های شدید در اوایل زمستان تشدید شد. قیمت سوخت و افزایش هزینه های تولید نیز در حال افزایش است.

دیدگاهتان را بنویسید