اتحادیه اروپا در حال بررسی تحریم های جدید علیه ایران است


ساعت: 09:13
تاریخ انتشار: 1301/08/10
کد خبر: 1907474

نخست وزیر آلمان گفت که اتحادیه اروپا در حال بررسی تحریم های بیشتر علیه ایران به دلیل آنچه که او «سرکوب بیش از حد» معترضان خواند، دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش تایمز اسرائیل، اولاف شولتز، نخست وزیر آلمان گفت که اتحادیه اروپا در حال بررسی تحریم های بیشتر علیه ایران به دلیل آنچه که او آن را «سرکوب بیش از حد» معترضان خواند، در نظر گرفته است.



شولتز در صفحه توئیتر خود با بیان اظهارات قاطعانه درباره مسائل داخلی ایران نوشت: ما خشونت بیش از حد نیروهای امنیتی را محکوم می کنیم و در کنار مردم ایران هستیم. تحریم های ما در اتحادیه اروپا مهم است. در حال بررسی اقدامات تکمیلی هستیم.



اظهارات شولتز در حالی مطرح شد که ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به سوال یک روزنامه نگار آمریکایی درباره اعمال تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران در پی حوادث داخلی ایران. در آن کشور و نگاه ایران به این اقدامات آمریکا و اروپا گفت: تصمیم آمریکا و اروپا و اقدامات آنها در قبال ایران، اقدامات غیرسازنده ناشی از درک نادرست آنها از تحولات داخلی ایران است و این موضوع با ادامه سیاست غلط آنها در قبال ایران. اینکه هر موضوعی را بهانه ای برای تحریم دولت و ملت ایران می کنند، ادامه رویکرد غلط گذشته است.

کنعانی ادامه داد: در مقطعی با درک واقع بینانه از ناکارآمدی تحریم ها به گفتگو و مذاکره با ایران علاقه مند شدند. در روند مذاکرات علنی، به دلیل محاسبات اشتباه خود و شرایط داخلی دولت آمریکا و منافع سیاسی که رژیم صهیونیستی ممکن است از دولت آمریکا خواسته باشد، مجدداً دچار نوعی غفلت از منافع اصلی خود در پیگیری یک توافق شدند. روند مذاکره و تفاهم با ایران و اکنون از دید شما با محاسبات اشتباه باز هم به استفاده از ابزار ناکارآمد تحریم ها روی آوردند. آنها سال ها از استراتژی اشتباه تحریم استفاده کردند و حالا این سیاست اشتباه را تکرار می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران نمی خواهد با اتحادیه اروپا رویارویی کند و با آنها وارد روند تقابل شود. موضع ایران این است که گفت و گو بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک انجام دهد.

وی همچنین تصریح کرد: تکلیف آمریکا روشن و واضح است، توصیه ما به اتحادیه اروپا این است که منافع خود را به آمریکا گره نزنند، منافع خود را مستقل ببینند و روی تحولات داخلی ایران که مربوط به ایران است شرط بندی اشتباه نکنند. مسیر تعامل و سازنده پاسخ ایران به رفتار توام سازنده و مبتنی بر احترام متقابل است و در صورتی که تحریم‌ها را آغاز کنند، همانطور که قبلا نشان داده‌ایم، ایران نیز اقدامات متقابل انجام خواهد داد و از ابزار در دست خود استفاده خواهد کرد. در اینجا بار دیگر تاکید می کنم که استفاده از روش های قهری و آزمایشی به نفع اروپا و آمریکا نخواهد بود و تنها ایران از اتخاذ چنین رویکردی متضرر خواهد شد. بلکه خود آنها بازنده اصلی خواهند بود. ما آنها را تشویق می کنیم که رفتار سازنده ای در قبال ایران داشته باشند.

کنعانی در پاسخ به سوالی مبنی بر توصیه به اروپا مبنی بر اینکه منافع خود را به منافع آمریکا گره نزند، گفت: ایران نمی‌خواهد وارد روند تقابلی با اتحادیه اروپا شود و موضع ایران گفت‌وگو و تعامل مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است.

علاوه بر این، به گزارش خبرگزاری رویترز، آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان اخیرا اعلام کرد که این کشور و اتحادیه اروپا در حال بررسی نحوه قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروریستی هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوال ایسنا گفت: وزیر امور خارجه آلمان اخیرا گفته بود که این کشور و برخی مقامات اتحادیه اروپا در حال بررسی اضافه کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست گروه‌های تروریستی هستند. باید آن را ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه آلمان و این کشورها در قبال ایران دانست و این ناشی از تداوم رویکرد اشتباه آنها در قبال دولت و ملت ایران است.

کنعانی با تاکید بر اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد رسمی نظامی جمهوری اسلامی است و چنین اقدامی کاملا غیرقانونی است، ادامه داد: امیدوارم هم دولت آلمان و هم دولت های دیگر اگر قصد انجام این کار را دارند به نتیجه آن توجه کنند. از اقدامات غیر سازنده خود و به ویژه نباید منافع متقابل خود را فدای منافع زودگذر سیاسی و تصمیمات احساسی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید