اجرای کامل تعهدات پادمانی ایران ذیل معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای ضروری است


ساعت: 11:24
تاریخ انتشار: 28.08.1401
کد خبر: 1912035

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با اشاره به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس انرژی اتمی گفت: اجرای کامل تعهدات پادمانی ایران ذیل معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای ضروری و ضروری است که این امر نیز ضروری است. به تعویق افتاد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ راب مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در پیامی در توئیتر از تلاش‌های کشورش و تروئیکای اروپایی برای تصویب قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه کشورمان قدردانی کرد. که از طریق آن ادعاهایی مبنی بر عدم رعایت برخی احتیاطات در ایران انجام می شود

راب مالی در پیام خود نوشت: از تلاش‌های همکارانم در هیئت آمریکایی در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و شرکایمان در ترویکای اروپایی برای جلب حمایت حداکثری از قطعنامه آژانس علیه ایران قدردانی می‌کنم.

وی همچنین بیانیه هیأت آمریکایی در سازمان‌های بین‌المللی علیه ایران را بازنشر کرد و افزود: اجرای کامل تعهدات پادمانی ایران ذیل معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ضروری و ضروری است که با تاخیر مواجه شده است.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه با ۲۶ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۵ رای ممتنع قطعنامه علیه ایران را تصویب کرد.

آمریکا و ترویکای اروپایی نیز پس از انتشار این قطعنامه بیانیه مشترکی منتشر کردند و از آن استقبال کردند.

در این بیانیه که روز جمعه منتشر شد، آمده است: کشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا از تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران استقبال می کنند. این قطعنامه در واکنش به عدم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص مسائل جدی و حل‌نشده مرتبط با تعهدات قانونی ایران ذیل توافق پادمان‌های معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای تصویب شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: ایران باید توضیحات فنی معتبری برای حضور ذرات اورانیوم یافت شده در مکان های اعلام نشده در ایران ارائه و محل این مواد هسته ای یا تجهیزات آلوده را روشن کند. این قطعنامه بر حمایت قوی از تلاش های مستمر آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل این مسائل حیاتی با ایران تاکید می کند.

همچنین در پایان این بیانیه آمده است: همان‌طور که تصریح کرده‌ایم، اگر ایران این کار را انجام دهد و مدیرکل آژانس گزارش دهد، همه مسائل پادمان باقی‌مانده حل می‌شود که در این صورت شورای حکام می‌تواند بررسی این موضوع را خاتمه دهد. امیدواریم ایران از این فرصت برای همکاری با حسن نیت با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل و فصل مسائل باقی مانده استفاده کند تا شورا دیگر نیازی به اقدام بیشتر در این زمینه نداشته باشد.

محسن نظیری سفیر و نماینده دائم کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین در خصوص تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای حکام اظهار داشت: شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت فشار شدید سیاسی قرار گرفت. از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان قطعنامه ای علیه فعالیت صلح آمیز هسته ای به تصویب رسید که کشورمان نیز تصویب کرد.

وی افزود: موافقان پیش نویس قطعنامه در جریان رسیدگی به این موضوع اطلاعات نادرست و ادعاهای بی اساس را برای توجیه رویکرد غیرسازنده خود به شورای حکام ارائه کردند و سعی کردند از این جلسه به عنوان ابزاری برای پیگیری اهداف کوته فکرانه سیاسی خود استفاده کنند. خارج از چارچوب وظایف و اختیارات تبدیل به یک آژانس.

نماینده کشورمان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تصویب قطعنامه بدون اجماع سه کشور اروپایی و آمریکا در نشست امروز شورای حکام را به شدت محکوم می کند و آن را اقدامی سیاسی، غیر سازنده و نادرست می داند. غیرقابل قبول و مردود وی تصریح کرد: این قطعنامه ایران را ملزم به تعامل و همکاری با آژانس می کند. با توجه به ادامه همکاری گسترده ایران با آژانس، دعوت از ایران برای همکاری با آژانس با استفاده ابزاری از شورای حکام و اعمال فشار از طریق تصویب قطعنامه غیرموجه و بی معنی است.

نظیری با تاکید بر اینکه در حال حاضر برنامه صلح آمیز هسته ای ایران یکی از شفاف ترین برنامه ها در بین کشورهای عضو آژانس است، تصریح کرد: اهداف سیاسی سازندگان این قطعنامه ضد ایرانی محقق نخواهد شد، اما ممکن است تصویب آن بر روند همکاری ها تاثیر بگذارد. و تعاملات سازنده جمهوری اسلامی ایران با آژانس موثر واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید