احیای برجام از دستور کار ایران و آمریکا خارج شد

احیای برجام از دستور کار ایران و آمریکا خارج شد

رورنو فلاحت پیشه با اشاره به برخی اخبار مبنی بر موکول شدن مذاکرات به بعد از نوامبر به دلیل انتخابات کنگره آمریکا و پارلمان اسرائیل، گفت: به نظر می رسد احیای برجام از دستور کار ایران و آمریکا خارج شده است. حداقل به طور موقت

حشمت الله فلاحت پیشه با اشاره به بیانیه روز شنبه ترویکای اروپایی که در آن ایران را به به خطر انداختن برجام متهم کرد، گفت: اروپایی ها از ابتدا طرف تاثیرگذاری در مذاکرات برجام نبودند و نقش میانجی را داشتند. کشورهای اروپایی از جمله رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی یا حتی روسیه و چین ایران را به دلیل اینکه مستقیماً در مذاکره با آمریکا دخالت نداشت وارد مذاکره کردند. اما این کشورها همواره با آمریکا موافق بوده و از سیاست آمریکا در مذاکرات پیروی کرده اند.

وی گفت: پس از جنگ اوکراین فشارهای زیادی بر کشورهای اروپایی در زمینه بحران انرژی وارد شده است که بی سابقه است. به دلیل این بحران و فشار ناشی از جنگ در اوکراین است که در مذاکرات هسته ای کمی جدی تر شده اند، اما این ها همان کشورهایی هستند که نتوانستند بطری آب اینستکس را آزاد کنند.

آمریکا: ایران یا نمی‌خواهد یا نمی‌تواند کاری را که برای توافق لازم است انجام دهد

این نماینده سابق مجلس گفت: اروپایی ها هرگز نمی توانند آمریکا را برای پذیرش برجام تحت فشار بگذارند، بنابراین همیشه ایران را تحت فشار قرار می دهند. آنها مجری سیاست آمریکا بوده و هستند و تلاش می کنند سیاست فشار برهنه آمریکا را بر ایران اجرا کنند.

فلاحت پیشه با اشاره به برخی اخبار مبنی بر به تعویق افتادن مذاکرات به بعد از آبان ماه به دلیل انتخابات کنگره آمریکا و پارلمان اسرائیل، گفت: به نظر می رسد احیای برجام حداقل به طور موقت از دستور کار ایران و آمریکا خارج شده است. طنز تلخ این است که مخالفان برجام در ایران، آمریکا و اسرائیل بر این تأخیر فشار می آورند، اما هر چه این تأخیر بیشتر باشد به معنای دور شدن از توافق است.

وی با بیان اینکه بیانیه سه کشور اروپایی بیشتر نگرانی های آمریکا را پوشش می دهد، گفت: طرف اروپایی در مذاکرات برجام بیشتر سیاست آمریکا را منتقل کرده است و اساسا سیاست آنها تقابل با آمریکا نیست و هستند. این طبیعی است که آنها ایران را مقصر بدانند زیرا منافع آنها به آمریکا مرتبط است و اساساً در این روند سیاست آمریکا را ترویج می کنند.

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: اروپا نتوانست کاری برای حفظ برجام انجام دهد و اکنون نیز در بحران انرژی که با آن مواجه است نیازمند سازوکارهای انرژی آمریکا است. کاهش سهم بازار صادرات انرژی ایران برای حل مشکل اروپا کافی نیست، بلکه اروپا نیازمند سازوکارهایی است که با لغو تحریم ها علیه ایران فراهم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید