احیای خانه دولتی صفوی پس از سفر رهبر انقلاب به قزوین

مقام معظم رهبری در چهارم دی ماه 1381 به قزوین سفر کردند و به مدت چهار روز میهمان مردم شهید پرور آن دیار بودند.

اکنون که در آستانه سالگرد این فرخنده در استان قزوین قرار داریم، مروری بر آن سفر و برکات و دستاوردهایی داریم که برای استان به ارمغان آورد.

سفر فرخنده و پربرکت رهبر معظم انقلاب در استان قزوین زمینه ساز آغاز پروژه های عظیم عمرانی، اقتصادی، ورزشی و فرهنگی است.

اجرای پروژه های بزرگی همچون احیای دشت حاصلخیز قزوین، بیمارستان 200 تختخوابی استان، ورزشگاه 15 هزار نفری سردار آزادگان، احداث جاده اصلی قزوین – الموت به تنکابن، راه اندازی شرکت تحقیقاتی و توجه ویژه به حوزه گردشگری استان از جمله مصوبات و دستاوردهای سفر تاریخی و ماندگار اکثر له به این خط افتخار می کردند.

احیای دشت قزوین یکی از مصوبات و نکات برجسته مقام معظم رهبری بود که در این سالها همت و اراده مسئولین بر اجرای این تصمیم بود، به ویژه اینکه در دولت مردمی و انقلابی آقای رئیسی، ما همت گماشتیم. شاهد زحمات مدیران استانی و کشوری هستیم به گونه ای که در راستای حفظ منابع و دشت قزوین طرح هایی مانند «بازار آب» توسط مدیران فعلی استانی اجرا می شود.

ساماندهی خانه دولت صفویه از دیگر مصوبات سفر رهبری به استان است که رونق زیادی به گردشگری استان داده و اکنون مراحل پایانی خود را طی می کند و نهادهای ذیربط در تلاش برای آزادسازی این سفر هستند. فضای این مجموعه تاریخی به گونه ای که در آن انجام اقدامات اجرایی و مطالعات باستانی آسان شود.

یکی از بزرگترین مجتمع های علمی، پژوهشی و فناوری کشور به نام طرح چشمه نور از اوایل دهه 90 در استان قزوین راه اندازی شد که البته با فراز و نشیب هایی نیز مواجه بوده است و مسئولان باید عزم راسخ بیشتری داشته باشند. برای باز کردن گره این پروژه و عملیات. اهداف این مرکز را داشته باشد.

9433523f 3bdb 4080 beb8 ec454f80ee16 خبر خاکستری



محور قزوین – الموت به تنکابن که فاز اول آن به طول 63 کیلومتر در استان قزوین است در سال 1400 به بهره برداری رسید و در واقع این پروژه توسط استان قزوین تکمیل شد و مابقی بر عهده استان گیلان است. ، به دلیل مشکلات زیست محیطی، هنوز به پایان نرسیده است.

همچنین اجرا و بهره برداری از 364 پروژه در سرفصل ها و محورهای مختلف با اعتباری بالغ بر 2 هزار و 95 میلیارد ریال از برکات و ثمرات شیرین سفر رهبر انقلاب به دیار مینددری بود.

این طرح ها در حوزه های مختلف از جمله جهاد کشاورزی با 80 طرح، راه و ترابری با 66 طرح، آب و فاضلاب روستایی با 65 طرح و بنیاد مسکن با 17 طرح بیشترین تعداد طرح را به خود اختصاص داده اند.

ساخت 200 واحد مسکونی برای افراد مستضعف در حوزه کمک های مردمی و خیریه، 50 شهربازی و سالن ورزشی، احداث بزرگراه کزوین – تاکستان و کزوین – بویین زهرا، ساخت سالن اصلاح و تربیت دختر و پسر، سالن ورزشی تاکستان کارگران شهری، پنج مدرسه شبانه روزی، اجرای 17 پروژه طرح روستایی هادی، احداث 12 مرکز بهداشتی درمانی روستایی، سه مجتمع گلخانه ای و اجرای 80 طرح آبرسانی کشاورزی از دیگر مصوبات مقام معظم رهبری است که اجرا شده است. .

در این سفر مطالعات چند پروژه دیگر نیز آغاز شد که پس از آن در سفرهای مختلف هیئت های دولتی در سطح اجرایی، مشخص شد که با اختصاص سهم بیشتری از آب شاهرود و طالقان به قزوین، تغذیه مصنوعی. از نقاط مختلف دشت قزوین، اکتشاف 6 سد و احیای دشت قزوین از جمله آنهاست.

علاوه بر تصویب پروژه های عمرانی، حضور مقام معظم رهبری در استان قزوین نیز آثار و برکات معنوی به همراه داشت، از این رو حضور ایشان در سرزمین مینوداری موجب تقویت روحیه خودباوری، اتحاد و همدلی، مشارکت مردم و مسئولین شد. محرومیت زدایی و ارتقای امکانات. زیرساخت های استان پیشرفته و برکت رسید که به استان رسید.

همچنین تزریق روحیه نشاط و نشاط و تعامل گروه ها و احزاب مختلف سیاسی از دستاوردهای بزرگ معنوی و اخلاقی سفر پر برکت رهبر انقلاب اسلامی به قزوین است.

در یک کلام می توان گفت سفر مقام معظم رهبری به استان قزوین حتی مردم استان و مسئولان را با امکانات و ناشناخته های سرزمین میندوری که از چشم و ذهنشان دور مانده بود و با رهنمودها آشنا کرد. و اقدامات مقام معظم رهبری برای حفظ و ارتقای آن.

در واقع بیانات مقام معظم رهبری در خصوص استان قزوین، چراغ راهی بود تا مسئولان استانی و کشوری با ذهنی روشن و آگاه تر، استان قزوین را بسازند و اولویت های سرزمین مینوداری را بهتر بشناسند.

بی شک بررسی و پرداختن به تمامی دستاوردها و مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی در یک گزارش گنجانده نخواهد شد، لذا این فرصت را به بررسی و بررسی آخرین وضعیت پروژه ساماندهی صفوی اختصاص داده ایم. خانه دولت.

4cc02766 2438 4156 9140 29fa44b22c21 خبر خاکستری



مجموعه دولت خانه صفویان یکی از آثار تاریخی بازمانده از دوره صفویه است که به دستور شاه طهماسب در قزوین ساخته شده است. این مجموعه 6 هکتاری در مرکز شهر قزوین قرار دارد و نمادی از پیشینه درخشان تاریخی ایران است.

خانه دولتی شامل سردار علی کاپو تا کاخ چچلستون است و در سال 2016 در فهرست ملی ثبت شد.

این مجموعه تاریخی در گذر زمان دستخوش تغییرات و حتی تخریب شده است و الحاق ساختمان هایی توسط دستگاه های اجرایی مانند مدرسه، نیروی انتظامی، هلال احمر و مجموعه ورزشی تختی، ظاهر و ساختار آن را تغییر داده است.

در واقع مقام معظم رهبری در سفر به استان ضمن تشریح جایگاه تاریخی و فرهنگی این استان، موضوع آزادسازی فضای خانه دولت و احیای این مجموعه ارزشمند تاریخی را نیز اعلام و تصویب کردند.

e8aecd39 eb81 4060 a6f4 8a7827cb8eed خبر خاکستری



منتخب بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان استان در تشریح جایگاه تاریخی و فرهنگی استان قزوین را بازخوانی می کنیم.

وی آثار تاریخی و فرهنگی استان قزوین را نشان دهنده تلفیق خرد، هنر، ادب، علم و استعداد در این منطقه دانست و افزود: فرهنگ بسیار عمیق و اقیانوسی از زیبایی های انسانی و انسانی در کشور وجود دارد. باید بتواند به عنوان هویت فرهنگی ملت ایران، جایگاه سیاسی، اقتصادی و تاریخی آن ملت را مشخص کند.

وی غفلت از فرهنگ عظیم ملت ایران و وابستگی کشور به قدرت های سلطه گر را بزرگترین جنایت و بدترین گناه رژیم قاجار و پهلوی خواند و افزود: این دولت های خائن 200 سال است که ایران عزیز را عقب نگه داشته اند و امروز باید اینگونه باشد. انجام شده. بیایید پیگیری کنیم.” 2013/9/28

در آن سال‌ها با اتفاقات پس از آن، ساختمان‌های هلال احمر و نیروی انتظامی از ساختمان دولت تخلیه و به مکان دیگری منتقل شد، اما ساختمان مدرسه پاسداران و ورزشگاه تهتی همچنان پابرجاست.



آیت الله رئیسی با توجه به اهمیت این پروژه در اردیبهشت ماه امسال در سفر به قزوین از مجموعه تاریخی دولت بازدید کرد.

رئیس جمهور در این بازدید اذعان داشت: مرمت، آزادسازی اراضی این مجموعه، کارهای تحقیقاتی و باستان شناسی در طرح جامع پیگیری شود.

وی گفت: طرح جامع باید به دنبال حیات و احیای مجموعه صفوی باشد و به عنوان رهاسازی میراث فرهنگی به آن نگاه نشود.

آیت الله رئیسی در این سفر و در جلسه شورای اداری در جمع مدیران و وزرا مجموعه دولت را یکی از مجموعه های فرهنگی و تاریخی کشور دانست و گفت: این بناهای تاریخی باید احیا شوند.

خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ بعد از سفر مقام معظم رهبری به استان، موضوع آزادسازی خانه دولت یکی از مصوبات ویژه بود و بسیاری از کارها انجام شد.

وی افزود: دبیرستان محمد قزوینی، چمن ورزشگاه تختی، نیروی انتظامی و هلال احمر و سایر ارگان های حاضر در این مجموعه تخلیه و رهاسازی انجام شد.

این مسئول گفت: در سفر اردیبهشت ماه سال جاری رئیس جمهور به استان، سه نهاد دیگر که مجموعه ورزشی تختی، دبیرستان پاسداران و مرکز مخابرات آزادی هستند، مورد تایید قرار گرفت.

dcfa7347 267e 43cd a05a aebd4e5a1399 خبر خاکستری



خزائلی تصریح کرد: ساخت مجموعه ورزشی تختی و ساختمان دبیرستان پاسداران با پیگیری های صورت گرفته از سوی استاندار و مدیران کل استان مشخص شده و در حال ساخت است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: دستگاه های مرتبط با جدیت در تلاش هستند تا این پروژه در موعد مقرر به اتمام برسد و ساختمان ارتباطی مرکز آزادی به دلیل فناوری قرار گرفته در آن با تاخیر تخلیه می شود.

وی افزود: امیدواریم این تصمیم به زودی اجرایی شود و این دو مجموعه ورزشی و آموزشی توسط اداره کل ورزش، جوانان و آموزش و پرورش به مکان دیگری منتقل شوند.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به اینکه حکومت خانه صفویه بیش از 50 سال مرکز حکومت شیعیان صفوی در کشور بوده و چهار پادشاه دوره صفوی در این شهر حکومت کرده اند، ظرفیت بی نظیری برای نمایندگی یک شهر به همراه خواهد داشت. قزوین.

هزائلی بیان کرد: امیدواریم علاوه بر رهاسازی ساختمان دولت، کارهای مرمتی و تحقیقاتی انجام دهیم و فضا را در این مجموعه در دسترس مردم قرار دهیم و به عنوان یکی از نقاط خاص تاریخی کشور شناخته شود.

وی گفت: مصوبه سفر ریاست جمهوری برای آثار تاریخی استان بالغ بر 150 میلیارد تومان است که بخش هایی از آن توزیع شده است که امیدواریم به زودی توزیع این اعتبارات ابلاغ شود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین در پایان گفت: هزینه مرمت مجموعه خانه های دولتی با جذب سرمایه گذار از بخش خصوصی و بخشی دیگر با مشارکت نهادها انجام می شود و امیدواریم که تا شاهد اتفاقات مهم و تاثیرگذار سال 1402 باشیم که برای مردم قابل لمس خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید